Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SES BOZUKLUKLARINDA DEĞERLENDİRME VE TERAPİ -Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıErken dönem çocukluk ve yetişkinlik döneminde görülen ses bozukluklarının değerlendirilmesi, hastanın hikayesini alma, algısal değerlendirme ve analiz, aletsel ölçümler kullanma, yorumlama ve raporlama; kulak burun boğaz hekimi gibi farklı disiplinlerle iş birliği yapma; ses bozukluklarını önleme; ses bozukluklarında terapi yaklaşımlarını bilme, ses hijyeni ve koruma tekniklerini bilme ve aktarma, vokal fonksiyon egzersizleri, aksan terapisi gibi çeşitli teknikler kullanma, vakalarla uygulamalı çalışmalar yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal Masaj ,Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal Masaj,Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon Egzersizleri,Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon Egzersizleri , Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi ,Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi ,Fizyolojik Ses Terapisi: Lax Vox – Cup Bubble,Fizyolojik Ses Terapisi: LSVT, PhoRTE, EMST,Semptomatik Ses Terapisi, Yarı Tıkalı Ses Yolu Egzersizleri (SOVTE),SOVTE, Fasilitasyon Teknikleri,Psikojenik Ses Terapisi, Nörojenik Ses Bozukluklarının Terapisi,Pediatrik ve Geriatrik Popülasyonda Ses Terapisi,Profesyonel Ses ve Transgender Ses Terapisi,Larenks Kanserinde Ses Rehabilitasyonu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Vokal hijyen, fizyolojik ses, semptomatik ses terapisi ve larengeal masaj yöntemlerinin ana hatlarını tanımlar.15, 16, 23, 9A
Vokal Fonksiyon Egzersizleri, Rezonant Ses Terapisi, Lax Vox – Cup Bubble, LSVT, PhoRTE, EMST, Yarı Tıkalı Ses Yolu Egzersizleri (SOVTE) ve fasilitasyon teknikleri yöntemlerinin hangi vakalarda uygulanması gerektiğini eşler. 10, 16, 4, 6, 9A
Psikojenik, nörojenik, pediatrik ve gediatrik popülasyonda gözlenene ses bozukluklarının farklılıklarını kullanılan terapi yöntemlerini, dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar.16, 18, 4, 9A
Profesyonel ses kullanıcıları ve Transgender bireylerde ses terapisi uygulamalarını özetler.16, 4, 9A
Larenks Kanserinde Ses Rehabilitasyonu yöntemlerinin hangi hastada hangi yöntemin kullanılmasının en kullanışlı olduğuna karar verir.10, 16, 19, 4, 9A
Pediatrik grupta ses bozukluğuna sahip bireylerin terapi protokolünü hazırlar. 14, 23, 4, 9A, H
Erişkin ve geriatrik grupta ses bozukluğuna sahip bireylerin terapi protokolünü hazırlar.14, 23, 4, 9A, H
Terapi sırasında karşılaşılabilecek zorlukları ve vakanın terapi yöntemlerinden maksimum fayda sağlamasını sağlayacak kolaylaştırıcı teknikleri örnekler.14, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal Masaj Derse gelmeden önce geçen dönemki konuları gözden geçirme
2Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal MasajBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
3Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon EgzersizleriBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
4Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon Egzersizleri İlgili makalenin okunması.
5 Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi Bir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
6Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi Bir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
7Fizyolojik Ses Terapisi: Lax Vox – Cup BubbleBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
8Fizyolojik Ses Terapisi: LSVT, PhoRTE, EMSTİlgili makalenin okunması.
9Semptomatik Ses Terapisi, Yarı Tıkalı Ses Yolu Egzersizleri (SOVTE)İletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
10SOVTE, Fasilitasyon Teknikleriİletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
11Psikojenik Ses Terapisi, Nörojenik Ses Bozukluklarının TerapisiBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
12Pediatrik ve Geriatrik Popülasyonda Ses TerapisiBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
13Profesyonel Ses ve Transgender Ses Terapisiİletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
14Larenks Kanserinde Ses Rehabilitasyonuİletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
Kaynak
Ders Notları
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada Makale-1 Effects of Vocal Function Exercises:A Systematic Review Vrushali Angadi, Daniel Croake, and Joseph Stemple, Makale-2 Efficacy of a Semi-Occluded Vocal Tract Exercises-Therapeutic Program in Behavioral Dysphonia: A Randomized and Blinded Clinical Trial Makale-3 Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation (TENS) and Laryngeal Manual Therapy (LMT): Immediate Effects in Women With Dysphonia

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SES BOZUKLUKLARINDA DEĞERLENDİRME VE TERAPİ -Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıErken dönem çocukluk ve yetişkinlik döneminde görülen ses bozukluklarının değerlendirilmesi, hastanın hikayesini alma, algısal değerlendirme ve analiz, aletsel ölçümler kullanma, yorumlama ve raporlama; kulak burun boğaz hekimi gibi farklı disiplinlerle iş birliği yapma; ses bozukluklarını önleme; ses bozukluklarında terapi yaklaşımlarını bilme, ses hijyeni ve koruma tekniklerini bilme ve aktarma, vokal fonksiyon egzersizleri, aksan terapisi gibi çeşitli teknikler kullanma, vakalarla uygulamalı çalışmalar yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal Masaj ,Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal Masaj,Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon Egzersizleri,Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon Egzersizleri , Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi ,Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi ,Fizyolojik Ses Terapisi: Lax Vox – Cup Bubble,Fizyolojik Ses Terapisi: LSVT, PhoRTE, EMST,Semptomatik Ses Terapisi, Yarı Tıkalı Ses Yolu Egzersizleri (SOVTE),SOVTE, Fasilitasyon Teknikleri,Psikojenik Ses Terapisi, Nörojenik Ses Bozukluklarının Terapisi,Pediatrik ve Geriatrik Popülasyonda Ses Terapisi,Profesyonel Ses ve Transgender Ses Terapisi,Larenks Kanserinde Ses Rehabilitasyonu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Vokal hijyen, fizyolojik ses, semptomatik ses terapisi ve larengeal masaj yöntemlerinin ana hatlarını tanımlar.15, 16, 23, 9A
Vokal Fonksiyon Egzersizleri, Rezonant Ses Terapisi, Lax Vox – Cup Bubble, LSVT, PhoRTE, EMST, Yarı Tıkalı Ses Yolu Egzersizleri (SOVTE) ve fasilitasyon teknikleri yöntemlerinin hangi vakalarda uygulanması gerektiğini eşler. 10, 16, 4, 6, 9A
Psikojenik, nörojenik, pediatrik ve gediatrik popülasyonda gözlenene ses bozukluklarının farklılıklarını kullanılan terapi yöntemlerini, dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar.16, 18, 4, 9A
Profesyonel ses kullanıcıları ve Transgender bireylerde ses terapisi uygulamalarını özetler.16, 4, 9A
Larenks Kanserinde Ses Rehabilitasyonu yöntemlerinin hangi hastada hangi yöntemin kullanılmasının en kullanışlı olduğuna karar verir.10, 16, 19, 4, 9A
Pediatrik grupta ses bozukluğuna sahip bireylerin terapi protokolünü hazırlar. 14, 23, 4, 9A, H
Erişkin ve geriatrik grupta ses bozukluğuna sahip bireylerin terapi protokolünü hazırlar.14, 23, 4, 9A, H
Terapi sırasında karşılaşılabilecek zorlukları ve vakanın terapi yöntemlerinden maksimum fayda sağlamasını sağlayacak kolaylaştırıcı teknikleri örnekler.14, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal Masaj Derse gelmeden önce geçen dönemki konuları gözden geçirme
2Vokal Hijyen Terapisi, Fizyolojik Ses Terapisi: Larengeal MasajBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
3Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon EgzersizleriBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
4Fizyolojik Ses Terapisi: Vokal Fonksiyon Egzersizleri İlgili makalenin okunması.
5 Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi Bir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
6Fizyolojik Ses Terapisi: Rezonant Ses Terapisi Bir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
7Fizyolojik Ses Terapisi: Lax Vox – Cup BubbleBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
8Fizyolojik Ses Terapisi: LSVT, PhoRTE, EMSTİlgili makalenin okunması.
9Semptomatik Ses Terapisi, Yarı Tıkalı Ses Yolu Egzersizleri (SOVTE)İletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
10SOVTE, Fasilitasyon Teknikleriİletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
11Psikojenik Ses Terapisi, Nörojenik Ses Bozukluklarının TerapisiBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
12Pediatrik ve Geriatrik Popülasyonda Ses TerapisiBir önceki ders slaytının tekrar edilmesi.
13Profesyonel Ses ve Transgender Ses Terapisiİletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
14Larenks Kanserinde Ses Rehabilitasyonuİletilen videonun izlenmesi ve makalenin okunması.
Kaynak
Ders Notları
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada Makale-1 Effects of Vocal Function Exercises:A Systematic Review Vrushali Angadi, Daniel Croake, and Joseph Stemple, Makale-2 Efficacy of a Semi-Occluded Vocal Tract Exercises-Therapeutic Program in Behavioral Dysphonia: A Randomized and Blinded Clinical Trial Makale-3 Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation (TENS) and Laryngeal Manual Therapy (LMT): Immediate Effects in Women With Dysphonia

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59