Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAP. KANITA DAYALI UYG.GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanıta dayalı uygulama kavramı ile öğrencileri tanıştıran bu ders ile öğrenciler dil ve konuşma terapisi alanında mevcut olan müdahale yöntemlerinde güncel kanıta dayalı uygulamaları belirlenmesi ve uygulanması konusunda bilgi edinir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi,Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi,Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi,Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri,Harici Kanıtlar,Araştırma öğeleri ve PICO kavramı,Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar,Bilimsel etik,Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı,Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar,Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi,Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta dayalı uygulama kavramını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Kanıt seviyelerini özetler | 10, 3 | C |
Öğrenci müdahale uygulamalarını değerlendirip uygulamanın kanıta dayalı olup olmadığına karar verir. | 5, 9 | C |
Öğrenci kanıta dayalı uygulamaların öğelerini tanımlar. | 9 | C, E |
Okuduğu bir araştırmanın PICO öğelerini tanımlar. | 10, 16 | A |
Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'i kullanır. | 10, 16, 9 | A |
Kanıtların geçerliliğini, iç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargıları açısından analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi | İlgili bölümün okunması |
2 | Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi | İlgili bölümün okunması |
3 | Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi | İlgili bölümün okunması |
4 | Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri | İlgili bölümün okunması |
5 | Harici Kanıtlar | İlgili bölümün okunması |
6 | Araştırma öğeleri ve PICO kavramı | İlgili bölümün okunması |
7 | Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar | İlgili bölümü okunması |
8 | Bilimsel etik | İlgili bölümün okunması |
9 | Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı | Internet üzerinden veritabanlarının araştırılması |
10 | Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar | İlgili bölümün okunması |
11 | Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi | İlgili bölümün okunması |
12 | Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumları | Sunulacak araştırmanın bulunup incelenmesi |
13 | Öğrenci sunumları | İlgili bölümün okunması |
14 | Genel değerlendirme | İlgili bölümün okunması |
Kaynak |
Evidence base Practices in Communication Disorders (Dollaghan, C.A, ,2007). Understanding Research and Evidence-Based Practice in Communication Disorders: A Primer for Students and Practitioners Haynes, W.O. & Johnson C. A(2008) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 28 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAP. KANITA DAYALI UYG.GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanıta dayalı uygulama kavramı ile öğrencileri tanıştıran bu ders ile öğrenciler dil ve konuşma terapisi alanında mevcut olan müdahale yöntemlerinde güncel kanıta dayalı uygulamaları belirlenmesi ve uygulanması konusunda bilgi edinir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi,Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi,Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi,Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri,Harici Kanıtlar,Araştırma öğeleri ve PICO kavramı,Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar,Bilimsel etik,Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı,Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar,Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi,Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta dayalı uygulama kavramını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Kanıt seviyelerini özetler | 10, 3 | C |
Öğrenci müdahale uygulamalarını değerlendirip uygulamanın kanıta dayalı olup olmadığına karar verir. | 5, 9 | C |
Öğrenci kanıta dayalı uygulamaların öğelerini tanımlar. | 9 | C, E |
Okuduğu bir araştırmanın PICO öğelerini tanımlar. | 10, 16 | A |
Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'i kullanır. | 10, 16, 9 | A |
Kanıtların geçerliliğini, iç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargıları açısından analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi | İlgili bölümün okunması |
2 | Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi | İlgili bölümün okunması |
3 | Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi | İlgili bölümün okunması |
4 | Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri | İlgili bölümün okunması |
5 | Harici Kanıtlar | İlgili bölümün okunması |
6 | Araştırma öğeleri ve PICO kavramı | İlgili bölümün okunması |
7 | Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar | İlgili bölümü okunması |
8 | Bilimsel etik | İlgili bölümün okunması |
9 | Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı | Internet üzerinden veritabanlarının araştırılması |
10 | Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar | İlgili bölümün okunması |
11 | Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi | İlgili bölümün okunması |
12 | Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumları | Sunulacak araştırmanın bulunup incelenmesi |
13 | Öğrenci sunumları | İlgili bölümün okunması |
14 | Genel değerlendirme | İlgili bölümün okunması |
Kaynak |
Evidence base Practices in Communication Disorders (Dollaghan, C.A, ,2007). Understanding Research and Evidence-Based Practice in Communication Disorders: A Primer for Students and Practitioners Haynes, W.O. & Johnson C. A(2008) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |