Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GERİATRİDE DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Günümüzde yetişkin ve yaşlılarımızı tehdit eden yaşa bağlı olarak ortaya çıkan nörolojik sorunların genelde “adı” ile bilinmekte ama devamında hayatımızı ve iletişimimizi etkileyecek özellikleri bilinmemektedir. Bu dersin amacı geriatrik popülasyonun nörolojik sorunların ve bunların yol açtığı dil ve konuşma sorunlarının terapi ve tedavi yöntemlerinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Alzheimer'da terapi uygulamları,Geriatrik popülasyonda dil ve konuşma sorunlarına genel bakış,Geriatride dil sorunlarının nedenleri,Geriatride konuşma sorunlarının nedenleri,Geriatride iletişim bozuklukları ,Geriatride iletişim bozuklukları,Afazide terapi programları,Parkinson Hastalığında terapi uygulamaları,Alzheimer'da terapi uygulamları,Geriatride uygun sağlık rehabilitasyonuna erişim,Geriatride görülen iletişim bozuklukarında dil ve konuşma terapisinin rolü,Geriatride görülen iletişim bozukluklarında dil ve konuşma terapisinin rolü,Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık,Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geriatride iletişim bozukluklarını bilir. | 9 | A |
Alzheimer'da terapi uygulamlarını bilir. | 9 | A |
Geriatrik popülasyonda dil ve konuşma sorunları hakkında bilgi sahibidir. | 9 | E |
Geriatride dil sorunlarının nedenlerini bilir. | 9 | A |
Geriatride konuşma sorunlarının nedenlerini bilir. | 9 | A |
Geriatride görülen iletişim bozuklukarında dil ve konuşma terapisinin rolünü bilir. | 9 | A |
Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılıkları bilir. | 9 | A |
Afazide terapi programlarını bilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Alzheimer'da terapi uygulamları | ders notlarının okunması |
1 | Geriatrik popülasyonda dil ve konuşma sorunlarına genel bakış | ders notlarının okunması |
2 | Geriatride dil sorunlarının nedenleri | ders notlarının okunması |
3 | Geriatride konuşma sorunlarının nedenleri | ders notlarının okunması |
4 | Geriatride iletişim bozuklukları | ders notlarının okunması |
5 | Geriatride iletişim bozuklukları | ders notlarının okunması |
6 | Afazide terapi programları | ders notlarının okunması |
7 | Parkinson Hastalığında terapi uygulamaları | ders notlarının okunması |
8 | Alzheimer'da terapi uygulamları | ders notlarının okunması |
10 | Geriatride uygun sağlık rehabilitasyonuna erişim | ders notlarının okunması |
11 | Geriatride görülen iletişim bozuklukarında dil ve konuşma terapisinin rolü | ders notlarının okunması |
12 | Geriatride görülen iletişim bozukluklarında dil ve konuşma terapisinin rolü | ders notlarının okunması |
13 | Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık | ders notlarının okunması |
14 | Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık | ders notlarının okunması |
Kaynak |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 14 | 14 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(56/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GERİATRİDE DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Günümüzde yetişkin ve yaşlılarımızı tehdit eden yaşa bağlı olarak ortaya çıkan nörolojik sorunların genelde “adı” ile bilinmekte ama devamında hayatımızı ve iletişimimizi etkileyecek özellikleri bilinmemektedir. Bu dersin amacı geriatrik popülasyonun nörolojik sorunların ve bunların yol açtığı dil ve konuşma sorunlarının terapi ve tedavi yöntemlerinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Alzheimer'da terapi uygulamları,Geriatrik popülasyonda dil ve konuşma sorunlarına genel bakış,Geriatride dil sorunlarının nedenleri,Geriatride konuşma sorunlarının nedenleri,Geriatride iletişim bozuklukları ,Geriatride iletişim bozuklukları,Afazide terapi programları,Parkinson Hastalığında terapi uygulamaları,Alzheimer'da terapi uygulamları,Geriatride uygun sağlık rehabilitasyonuna erişim,Geriatride görülen iletişim bozuklukarında dil ve konuşma terapisinin rolü,Geriatride görülen iletişim bozukluklarında dil ve konuşma terapisinin rolü,Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık,Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geriatride iletişim bozukluklarını bilir. | 9 | A |
Alzheimer'da terapi uygulamlarını bilir. | 9 | A |
Geriatrik popülasyonda dil ve konuşma sorunları hakkında bilgi sahibidir. | 9 | E |
Geriatride dil sorunlarının nedenlerini bilir. | 9 | A |
Geriatride konuşma sorunlarının nedenlerini bilir. | 9 | A |
Geriatride görülen iletişim bozuklukarında dil ve konuşma terapisinin rolünü bilir. | 9 | A |
Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılıkları bilir. | 9 | A |
Afazide terapi programlarını bilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Alzheimer'da terapi uygulamları | ders notlarının okunması |
1 | Geriatrik popülasyonda dil ve konuşma sorunlarına genel bakış | ders notlarının okunması |
2 | Geriatride dil sorunlarının nedenleri | ders notlarının okunması |
3 | Geriatride konuşma sorunlarının nedenleri | ders notlarının okunması |
4 | Geriatride iletişim bozuklukları | ders notlarının okunması |
5 | Geriatride iletişim bozuklukları | ders notlarının okunması |
6 | Afazide terapi programları | ders notlarının okunması |
7 | Parkinson Hastalığında terapi uygulamaları | ders notlarının okunması |
8 | Alzheimer'da terapi uygulamları | ders notlarının okunması |
10 | Geriatride uygun sağlık rehabilitasyonuna erişim | ders notlarının okunması |
11 | Geriatride görülen iletişim bozuklukarında dil ve konuşma terapisinin rolü | ders notlarının okunması |
12 | Geriatride görülen iletişim bozukluklarında dil ve konuşma terapisinin rolü | ders notlarının okunması |
13 | Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık | ders notlarının okunması |
14 | Geriatrik iletişim problemlerinde toplumsal ve kültürel etmenler açısından farklılık | ders notlarının okunması |
Kaynak |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |