Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOKDİLLİLİK, DİL GELİŞİMİ VE BOZUKLUKLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTanım ve kavramlar, çokdillik türleri ve özellikleri, çokdillilik kavramları tanımları, çokdillilikte algılayıcı ve üretici dil becerileri ve üst dil becerilerinin gelişim süreçleri, çokdilli ve tekdilli bireyler arası bilişsel ve nörolojik farklılıklar; çokdilli bireylerde görülen dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirmesi ve terapisi, kültürel hassasiyet hakkında bilgi sahibi olmak; vaka incelemeleri ve uygulamalı çalışmalar yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çokdillilik üzerine Temel Kavramlar; Çokdillilik çeşitleri,Çokdilli bireylerde Tipik Dil Gelişimi,Çokdilli bireylerde bilişsel ve nörolojik farklılıklar,Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesi,Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesi,Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesi,Çokdillilikte diller arası tipolojik farklılıkların dil gelişimine etkileri,Çokdillilikte konuşma sesi bozuklukları,Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLI,Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLI,Çokdillilikte kekemelik ve afazi ,Çokdillil bireylerin değerlendirme ve terapilerinde kültürel hassasiyet,Vaka Örnekleri,Vaka Örnekleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çokdillilik üzerine temel kavramlar hakkında bilgi edinir.16, 4, 9A, G
Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil gelişimi hakkında bilgi edinir.10, 16, 4, 9A, F, G
Çokdillilikte dil ve konuşma bozukluklarının tanı ve değerlendirme süreci hakkında bilgi edinir.10, 16, 3, 37, 4, 9A, E, G
Çokdillilikte dil ve konuşma bozukluklarının terapi süreci hakkında bilgi edinir.10, 16, 3, 37, 4, 9A, E, F, G
Çokdilli bireylerin değerlendirme ve terapilerinde kültürel hassasiyet; aile bireyleri ve çevirmenlerle işbirliği konusunda bilgi edinir.10, 16, 4, 9A, E, G
Vaka örnekleriyle var olan bilgilerini pekiştirir.10, 16, 3, 37, 4, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çokdillilik üzerine Temel Kavramlar; Çokdillilik çeşitleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması ve verilen akademik çalışmaların incelenmesi
2Çokdilli bireylerde Tipik Dil GelişimiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Çokdilli bireylerde bilişsel ve nörolojik farklılıklarDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması; akademik çalışmaların incelenmesi
4Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
6Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Çokdillilikte diller arası tipolojik farklılıkların dil gelişimine etkileriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Çokdillilikte konuşma sesi bozukluklarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLIDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLIKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Çokdillilikte kekemelik ve afazi Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Çokdillil bireylerin değerlendirme ve terapilerinde kültürel hassasiyetKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
14Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Ders notları, güncel bilimsel makaleler, Patterson, J. L., & Rodríguez, B. L. (Eds.). (2016). Multilingual perspectives on child language disorders. Multilingual Matters. Armon-Lotem, S., de Jong, J., & Meir, N. (Eds.). (2015). Assessing multilingual children: Disentangling bilingualism from language impairment. Multilingual matters.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı11414
Toplam İş Yükü (Saat)56
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(56/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOKDİLLİLİK, DİL GELİŞİMİ VE BOZUKLUKLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTanım ve kavramlar, çokdillik türleri ve özellikleri, çokdillilik kavramları tanımları, çokdillilikte algılayıcı ve üretici dil becerileri ve üst dil becerilerinin gelişim süreçleri, çokdilli ve tekdilli bireyler arası bilişsel ve nörolojik farklılıklar; çokdilli bireylerde görülen dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirmesi ve terapisi, kültürel hassasiyet hakkında bilgi sahibi olmak; vaka incelemeleri ve uygulamalı çalışmalar yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çokdillilik üzerine Temel Kavramlar; Çokdillilik çeşitleri,Çokdilli bireylerde Tipik Dil Gelişimi,Çokdilli bireylerde bilişsel ve nörolojik farklılıklar,Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesi,Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesi,Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesi,Çokdillilikte diller arası tipolojik farklılıkların dil gelişimine etkileri,Çokdillilikte konuşma sesi bozuklukları,Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLI,Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLI,Çokdillilikte kekemelik ve afazi ,Çokdillil bireylerin değerlendirme ve terapilerinde kültürel hassasiyet,Vaka Örnekleri,Vaka Örnekleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çokdillilik üzerine temel kavramlar hakkında bilgi edinir.16, 4, 9A, G
Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil gelişimi hakkında bilgi edinir.10, 16, 4, 9A, F, G
Çokdillilikte dil ve konuşma bozukluklarının tanı ve değerlendirme süreci hakkında bilgi edinir.10, 16, 3, 37, 4, 9A, E, G
Çokdillilikte dil ve konuşma bozukluklarının terapi süreci hakkında bilgi edinir.10, 16, 3, 37, 4, 9A, E, F, G
Çokdilli bireylerin değerlendirme ve terapilerinde kültürel hassasiyet; aile bireyleri ve çevirmenlerle işbirliği konusunda bilgi edinir.10, 16, 4, 9A, E, G
Vaka örnekleriyle var olan bilgilerini pekiştirir.10, 16, 3, 37, 4, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çokdillilik üzerine Temel Kavramlar; Çokdillilik çeşitleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması ve verilen akademik çalışmaların incelenmesi
2Çokdilli bireylerde Tipik Dil GelişimiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Çokdilli bireylerde bilişsel ve nörolojik farklılıklarDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması; akademik çalışmaların incelenmesi
4Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
6Çokdilli bireylerde algılayıcı ve ifade edici dil değerlendirmesiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Çokdillilikte diller arası tipolojik farklılıkların dil gelişimine etkileriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Çokdillilikte konuşma sesi bozukluklarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLIDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10Çokdillilikte Dil gelişim geriliği, Gelişimsel Dil Bozukluğu, Özgül Dil Bozukluğu/SLIKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Çokdillilikte kekemelik ve afazi Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Çokdillil bireylerin değerlendirme ve terapilerinde kültürel hassasiyetKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
14Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Ders notları, güncel bilimsel makaleler, Patterson, J. L., & Rodríguez, B. L. (Eds.). (2016). Multilingual perspectives on child language disorders. Multilingual Matters. Armon-Lotem, S., de Jong, J., & Meir, N. (Eds.). (2015). Assessing multilingual children: Disentangling bilingualism from language impairment. Multilingual matters.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59