Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK UYGULAMA II: NÖROPSİKO. TESTLER VE DEĞER.-Bahar Dönemi1+433
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL, Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR, Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrenciye ülkemizde kullanılan nöropsikolojik testler ve değerlendirme araçlarını tanıtarak bu tür değerlendirme sonuçları hakkında fikir sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Ruhsal belirtiler, bulgular ve tanımları,2. Hafta: Ölçme araçları ile ilgili temel kavramlar,3. Hafta: Öykü alma ve görüşme çizelgeleri ve yönergeleri,4. Hafta: ICD-10 ve DSM yönelimli ruhsal muayene çizelgeleri,5. Hafta: Temel klinik ölçekler,6. Hafta: Temel klinik ölçekler (devam),7. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme I,8. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme II,9. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme I,10. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme II,11. Hafta: Erişkin DEHB’da ölçekler,12. Hafta: Zeka ve ölçümleri I,13. Hafta: Zeka ve ölçümleri II,14. Hafta: Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nöropsikolojik değerlendirme araçlarının amaçlarını bilir.9A
Türkiye’de yaygın olarak kullanılan nöropsikolojik değerlendirme araçlarını tanır.9A
Dil ve konuşma terapisi alanında çalışırken karşılaşmaları muhtemel nöropsikolojik değerlendirme sonuçları hakkında bilgi sahibi olur.14, 4A
Nöropsikolojik testlerin sınırlılıklarını bilir.12, 13A
Nöropsikolojik testlerin hangi bozukluklarda kullanılması gerektiğini bilir.4A
Nöropsikolojik testlerin sonuçlarına uygun terapi planı hazırlayabilir.14, 6A
Sertifika gerektirmeyen testlerin uygulamasını bilir.6A
Mesleki sınırlılıklarını bilerek diğer meslek elemanları ile uyumlu bir şekilde çalışır.4, 5A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Ruhsal belirtiler, bulgular ve tanımlarıVerilen kitap bölümünü okur.
22. Hafta: Ölçme araçları ile ilgili temel kavramlarDKT uygulamalarında kullanılan testleri gözden geçirir.
33. Hafta: Öykü alma ve görüşme çizelgeleri ve yönergeleriUygulama gözler.
44. Hafta: ICD-10 ve DSM yönelimli ruhsal muayene çizelgeleriİlgili kitap bölümünü okur.
55. Hafta: Temel klinik ölçeklerİlgili kitap bölümünü okur.
66. Hafta: Temel klinik ölçekler (devam)Ölçeklerin uygulanışını gözler.
77. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme Iİlgili kitap bölümünü okur.
88. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme IIİlgili kitap bölümünü okur.
99. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme Iİlgili kitap bölümünü okur.
1010. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme IIİlgili kitap bölümünü okur.
1111. Hafta: Erişkin DEHB’da ölçeklerİlgili kitap bölümünü okur.
1212. Hafta: Zeka ve ölçümleri Iİlgili kitap bölümünü okur.
1313. Hafta: Zeka ve ölçümleri IIİlgili kitap bölümünü okur.
1414. Hafta: Genel DeğerlendirmeDKT uygulamalarında kullanılan ölçme araçlarını gözden geçirir.
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
Hergüner, S., Özbaran, B. (2010). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisinde Ölçütler ve Ölçekler Köroğlu, E. (2011). Psikiyatri Muayene ve Görüşme Kılavuzu.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi111
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11717
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)103
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(103/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK UYGULAMA II: NÖROPSİKO. TESTLER VE DEĞER.-Bahar Dönemi1+433
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL, Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR, Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrenciye ülkemizde kullanılan nöropsikolojik testler ve değerlendirme araçlarını tanıtarak bu tür değerlendirme sonuçları hakkında fikir sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Ruhsal belirtiler, bulgular ve tanımları,2. Hafta: Ölçme araçları ile ilgili temel kavramlar,3. Hafta: Öykü alma ve görüşme çizelgeleri ve yönergeleri,4. Hafta: ICD-10 ve DSM yönelimli ruhsal muayene çizelgeleri,5. Hafta: Temel klinik ölçekler,6. Hafta: Temel klinik ölçekler (devam),7. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme I,8. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme II,9. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme I,10. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme II,11. Hafta: Erişkin DEHB’da ölçekler,12. Hafta: Zeka ve ölçümleri I,13. Hafta: Zeka ve ölçümleri II,14. Hafta: Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nöropsikolojik değerlendirme araçlarının amaçlarını bilir.9A
Türkiye’de yaygın olarak kullanılan nöropsikolojik değerlendirme araçlarını tanır.9A
Dil ve konuşma terapisi alanında çalışırken karşılaşmaları muhtemel nöropsikolojik değerlendirme sonuçları hakkında bilgi sahibi olur.14, 4A
Nöropsikolojik testlerin sınırlılıklarını bilir.12, 13A
Nöropsikolojik testlerin hangi bozukluklarda kullanılması gerektiğini bilir.4A
Nöropsikolojik testlerin sonuçlarına uygun terapi planı hazırlayabilir.14, 6A
Sertifika gerektirmeyen testlerin uygulamasını bilir.6A
Mesleki sınırlılıklarını bilerek diğer meslek elemanları ile uyumlu bir şekilde çalışır.4, 5A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Ruhsal belirtiler, bulgular ve tanımlarıVerilen kitap bölümünü okur.
22. Hafta: Ölçme araçları ile ilgili temel kavramlarDKT uygulamalarında kullanılan testleri gözden geçirir.
33. Hafta: Öykü alma ve görüşme çizelgeleri ve yönergeleriUygulama gözler.
44. Hafta: ICD-10 ve DSM yönelimli ruhsal muayene çizelgeleriİlgili kitap bölümünü okur.
55. Hafta: Temel klinik ölçeklerİlgili kitap bölümünü okur.
66. Hafta: Temel klinik ölçekler (devam)Ölçeklerin uygulanışını gözler.
77. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme Iİlgili kitap bölümünü okur.
88. Hafta: Yaygın gelişimsel bozukluklarda ölçme IIİlgili kitap bölümünü okur.
99. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme Iİlgili kitap bölümünü okur.
1010. Hafta: Yıkıcı davranış bozukluklarında ölçme IIİlgili kitap bölümünü okur.
1111. Hafta: Erişkin DEHB’da ölçeklerİlgili kitap bölümünü okur.
1212. Hafta: Zeka ve ölçümleri Iİlgili kitap bölümünü okur.
1313. Hafta: Zeka ve ölçümleri IIİlgili kitap bölümünü okur.
1414. Hafta: Genel DeğerlendirmeDKT uygulamalarında kullanılan ölçme araçlarını gözden geçirir.
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
Hergüner, S., Özbaran, B. (2010). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisinde Ölçütler ve Ölçekler Köroğlu, E. (2011). Psikiyatri Muayene ve Görüşme Kılavuzu.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59