Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK İŞARET DİLİ II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Feride KORKMAZ
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin TİD 1 dersinde öğrendikleri yapıları daha ileri düzeyde kullanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin belli alanlarda özellikle kendi meslek alanlarına özgü işaretleri öğrenerek daha ileri düzeyde etkili iletişim kurmaları hedeflenir.
Dersin İçeriğiBu ders; Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarı,İş başvuruları ve çalışma hayatı,Kuruluşlar,Sağlıkla ilgili anlatımlar,Vücut ve organlar,Ülkeler ve şehirler,İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiği,Kutlama tebrik anlatımları,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları ,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Bağlaçlar,Sınıf içi uygulama,Spor terimleri,Genel tekrar ve uygulama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İşaret dili becerisi kazanır 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
TID 1 dersinde öğrendiklerini daha ileri düzeyde iletişim ortamında kullanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Mesleki alandaki özel işaretleri kullanır11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Birbirine benzer işaretleri farklı bağlamlarda ayırt etme bilgisine sahip olur.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
İşaretleri kullanmada belli bir hıza ulaşır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Sağlıkla ilgili anlatımlarda işaret dili kullanabilir.11, 14, 16, 19, 6, 8A, D
Vücut ve organları işaret diliyle anlatabilir.11, 14, 16, 19, 8A, D
İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları kurarken işaret dilini kullanabilir.11, 14, 16, 19, 6, 8A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarıÖn hazırlık yok
2İş başvuruları ve çalışma hayatıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3KuruluşlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Sağlıkla ilgili anlatımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Vücut ve organlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Ülkeler ve şehirlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Kutlama tebrik anlatımlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11BağlaçlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Sınıf içi uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Spor terimleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genel tekrar ve uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Derste alınan notlar
MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, ?Sign Language in Turkey: The story of a hidden language?. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)66
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(66/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK İŞARET DİLİ II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Feride KORKMAZ
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin TİD 1 dersinde öğrendikleri yapıları daha ileri düzeyde kullanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin belli alanlarda özellikle kendi meslek alanlarına özgü işaretleri öğrenerek daha ileri düzeyde etkili iletişim kurmaları hedeflenir.
Dersin İçeriğiBu ders; Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarı,İş başvuruları ve çalışma hayatı,Kuruluşlar,Sağlıkla ilgili anlatımlar,Vücut ve organlar,Ülkeler ve şehirler,İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiği,Kutlama tebrik anlatımları,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları ,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Bağlaçlar,Sınıf içi uygulama,Spor terimleri,Genel tekrar ve uygulama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İşaret dili becerisi kazanır 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
TID 1 dersinde öğrendiklerini daha ileri düzeyde iletişim ortamında kullanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Mesleki alandaki özel işaretleri kullanır11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Birbirine benzer işaretleri farklı bağlamlarda ayırt etme bilgisine sahip olur.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
İşaretleri kullanmada belli bir hıza ulaşır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Sağlıkla ilgili anlatımlarda işaret dili kullanabilir.11, 14, 16, 19, 6, 8A, D
Vücut ve organları işaret diliyle anlatabilir.11, 14, 16, 19, 8A, D
İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları kurarken işaret dilini kullanabilir.11, 14, 16, 19, 6, 8A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarıÖn hazırlık yok
2İş başvuruları ve çalışma hayatıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3KuruluşlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Sağlıkla ilgili anlatımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Vücut ve organlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Ülkeler ve şehirlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Kutlama tebrik anlatımlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11BağlaçlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Sınıf içi uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Spor terimleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genel tekrar ve uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Derste alınan notlar
MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, ?Sign Language in Turkey: The story of a hidden language?. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59