Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞ.NÖROANATOMİSİ VE NÖROFİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerProf.Dr. Lütfü HANOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri konusunda öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Beyin/dil ilişkisi tarihçe,2. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu I,3. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu II,4. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleri,5. Hemisferik dominans,6. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu I,7. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu II,8. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonu,9. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartriler,10. Nörolojik dil bozuklukları /afaziler,11. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksiler,12. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimi,13. Dil ve düşünce ilişkisi,14. Dil ve evrim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nörolojik dil bozukluklarını sınıflayabilir.9A
Dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temellerini açıklar. 13A
Dil yetisinin kortekste konumlanması konusunda temel bilgileri açıklar. 14, 18, 9A
Sinir sisteminin organizasyonunu betimler,19, 9A
Beynin iki hemisferinin dil ile ilişkisini tanımlar.9A
İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonunu tanımlar. 12, 14, 9A
Dil ve evrim ilişkisini açıklayabilir.9A
Dil ve beyin ilişkisini açıklayabilir.9A
Sağ hemisfer hasarlarının dil ile ilişkisini açıklayabilir.12, 9A
Konuşmanın nöroanatomisini açıklar. 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Beyin/dil ilişkisi tarihçeİlgili kitap bölümünü okur.
22. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu IVerilen anatomi atlasını inceler.
33. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu IIİlişkili anatomik bölgelerin isimlerini ezberler.
44. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleriİlgili kitap bölümünü okur.
55. Hemisferik dominansİlgili kitap bölümünü okur.
66. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu IÖnceki ders notlarını tekrar eder.
77. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu IIÖnceki ders notlarını tekrar eder.
88. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonuİlgili kitap bölümünü okur.
99. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartrilerİlgili kitap bölümünü okur.
1010. Nörolojik dil bozuklukları /afazilerİlgili kitap bölümünü okur.
1111. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksilerİlgili kitap bölümünü okur.
1212. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimiİlgili kitap bölümünü okur.
1313. Dil ve düşünce ilişkisiÖnceki ders notlarını tekrar eder.
1414. Dil ve evrimİlgili kitap bölümünü okur.
Kaynak
Power Point Sunumları
Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme155
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11010
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11111
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)69
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(69/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞ.NÖROANATOMİSİ VE NÖROFİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerProf.Dr. Lütfü HANOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri konusunda öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Beyin/dil ilişkisi tarihçe,2. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu I,3. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu II,4. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleri,5. Hemisferik dominans,6. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu I,7. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu II,8. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonu,9. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartriler,10. Nörolojik dil bozuklukları /afaziler,11. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksiler,12. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimi,13. Dil ve düşünce ilişkisi,14. Dil ve evrim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nörolojik dil bozukluklarını sınıflayabilir.9A
Dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temellerini açıklar. 13A
Dil yetisinin kortekste konumlanması konusunda temel bilgileri açıklar. 14, 18, 9A
Sinir sisteminin organizasyonunu betimler,19, 9A
Beynin iki hemisferinin dil ile ilişkisini tanımlar.9A
İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonunu tanımlar. 12, 14, 9A
Dil ve evrim ilişkisini açıklayabilir.9A
Dil ve beyin ilişkisini açıklayabilir.9A
Sağ hemisfer hasarlarının dil ile ilişkisini açıklayabilir.12, 9A
Konuşmanın nöroanatomisini açıklar. 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Beyin/dil ilişkisi tarihçeİlgili kitap bölümünü okur.
22. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu IVerilen anatomi atlasını inceler.
33. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu IIİlişkili anatomik bölgelerin isimlerini ezberler.
44. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleriİlgili kitap bölümünü okur.
55. Hemisferik dominansİlgili kitap bölümünü okur.
66. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu IÖnceki ders notlarını tekrar eder.
77. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu IIÖnceki ders notlarını tekrar eder.
88. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonuİlgili kitap bölümünü okur.
99. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartrilerİlgili kitap bölümünü okur.
1010. Nörolojik dil bozuklukları /afazilerİlgili kitap bölümünü okur.
1111. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksilerİlgili kitap bölümünü okur.
1212. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimiİlgili kitap bölümünü okur.
1313. Dil ve düşünce ilişkisiÖnceki ders notlarını tekrar eder.
1414. Dil ve evrimİlgili kitap bölümünü okur.
Kaynak
Power Point Sunumları
Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59