Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İŞİTME BİLİMİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı işitme bilimini genel hatlarıyla değerlendirmek ve işitme sisteminin normal boyutlarını detaylandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bir bilim olarak odyoloji,Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyoloji,Ses dalgaları, tanım ve açıklamalar,Konuşmanın akustik bileşenleri,Akustik, Psikoakustik ve terminolojisi,İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi),İnsan sinir sisteminde temel ses algısı,Beyinde ses ve konuşma algısı
,Sesin fiziksel özellikleri,Saf ses ve konuşma odyometrisi,İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı),Odyolojide kullanılan desibel ölçekleri,Saf ses odyometrisinin yorumlanması,Odyolojide işitme testi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Odyolojinin genel tanımını değerlendirir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Odyolojinin kaynak ve tarihsel arka planını ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Odyolojinin genel içeriğini ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İnsanlardaki işitsel anatomiyi değerlendirir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İnsanlarda işitsel fizyolojiyi değerlendirir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 9A
İnsan sinir sisteminin ses algısına yönelik temel bilgileri edinir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitmede sıklıkla kullanılan ses ses uyaran sinyallerini bilir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Akustik bilimindeki genel kavramları tanımlar.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Sesin fiziksel özelliklerine yönelik temel bilgisini gösterir (refleksiyon, refraksiyon, interferans, difraksiyon, rezonans, vs.)10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Odyolojide kullanılan desibel ölçeklerine yönelik temel bilgisini gösterir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Normal insan sözlü iletişiminin edinim ve üretimindeki süreçleri açıklar.10, 14, 16, 19, 20, 21, 6, 9A
Saf ses sınır testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Konuşma odyometri testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bir bilim olarak odyolojiÖnerilen kaynak yok
2Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyolojiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ses dalgaları, tanım ve açıklamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Konuşmanın akustik bileşenleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Akustik, Psikoakustik ve terminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7İnsan sinir sisteminde temel ses algısıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Beyinde ses ve konuşma algısı
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Sesin fiziksel özellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Saf ses ve konuşma odyometrisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Odyolojide kullanılan desibel ölçekleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Saf ses odyometrisinin yorumlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Odyolojide işitme testiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Word ve Powerpoint dosyaları.
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Ed: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60 ve 61, Sayfa 997-1018, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Ed: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance. Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care, 2003. 5) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)73
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(73/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İŞİTME BİLİMİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı işitme bilimini genel hatlarıyla değerlendirmek ve işitme sisteminin normal boyutlarını detaylandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bir bilim olarak odyoloji,Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyoloji,Ses dalgaları, tanım ve açıklamalar,Konuşmanın akustik bileşenleri,Akustik, Psikoakustik ve terminolojisi,İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi),İnsan sinir sisteminde temel ses algısı,Beyinde ses ve konuşma algısı
,Sesin fiziksel özellikleri,Saf ses ve konuşma odyometrisi,İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı),Odyolojide kullanılan desibel ölçekleri,Saf ses odyometrisinin yorumlanması,Odyolojide işitme testi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Odyolojinin genel tanımını değerlendirir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Odyolojinin kaynak ve tarihsel arka planını ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Odyolojinin genel içeriğini ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İnsanlardaki işitsel anatomiyi değerlendirir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İnsanlarda işitsel fizyolojiyi değerlendirir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 9A
İnsan sinir sisteminin ses algısına yönelik temel bilgileri edinir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitmede sıklıkla kullanılan ses ses uyaran sinyallerini bilir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Akustik bilimindeki genel kavramları tanımlar.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Sesin fiziksel özelliklerine yönelik temel bilgisini gösterir (refleksiyon, refraksiyon, interferans, difraksiyon, rezonans, vs.)10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Odyolojide kullanılan desibel ölçeklerine yönelik temel bilgisini gösterir.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Normal insan sözlü iletişiminin edinim ve üretimindeki süreçleri açıklar.10, 14, 16, 19, 20, 21, 6, 9A
Saf ses sınır testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Konuşma odyometri testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder.10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bir bilim olarak odyolojiÖnerilen kaynak yok
2Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyolojiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ses dalgaları, tanım ve açıklamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Konuşmanın akustik bileşenleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Akustik, Psikoakustik ve terminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7İnsan sinir sisteminde temel ses algısıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Beyinde ses ve konuşma algısı
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Sesin fiziksel özellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Saf ses ve konuşma odyometrisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Odyolojide kullanılan desibel ölçekleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Saf ses odyometrisinin yorumlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Odyolojide işitme testiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Word ve Powerpoint dosyaları.
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Ed: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60 ve 61, Sayfa 997-1018, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Ed: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance. Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care, 2003. 5) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59