Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ MESLEĞİNE GİRİŞ-Güz Dönemi3+13,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma terapistinin görev tanımı, iletişim, dil ve konuşma süreçleri, iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel açıdan sınıflandırılması, nedenleri, türleri ve niteliklerini bilmek; dil bozuklukları, fonoloji-artikülasyon bozuklukları, kekemelik, işitme engelliler, ses bozuklukları, nörojenik iletişim bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak; farklı disiplinlerle işbirliği yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekler,İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleri,Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir?,Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir?,Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel Bilgi,Otizm/ Genel Bilgi,Otizm,Ses bozuklukları/ Genel Bilgi,Ses Bozuklukları ,Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgi,Afazi/ Genel Bilgi,Afazi,Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgi,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dil ve konuşma terapistinin kim olduğunu tanımlar; ilgili kuruluşları ve multidisipliner meslek elemanlarının kim olduklarını açıklar. 16, 9A
İletişim kavramı ile iletişimin süreç, bileşen ve ögelerini tanımlar.16, 9G
Dil, Konuşma ve iletişim kavramlarını açıklar.16, 5, 9A
Dil ve konuşma bozukluklarının sınıflandırılmasını açıklar.16, 9A
Gelişimsel dil bozukluğunu, özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma bozukluklarını, otizmi açıklar.16, 9A
Konuşma sesi bozukluklarını, edinilmiş dil bozukluklarını, akıcılık bozukluklarını ve ses bozukluklarını tanımlar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekleryok
2İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir?İlgili kitap bölümünü okuma
4Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir?İlgili kitap bölümünü okuma
5Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel BilgiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Otizm/ Genel BilgiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Otizmİlgili kitap bölümünü okuma
8Ses bozuklukları/ Genel Bilgiİlgili kitap bölümünü okuma
9Ses Bozuklukları İlgili kitap bölümünü okuma
10Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgiİlgili kitap bölümünü okuma
11Afazi/ Genel BilgiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak
12AfaziKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak
13Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgiİlgili kitap bölümünü okuma
14Genel TekrarDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Kitap: Dil ve Kavram Gelişimi, (2014), Ed. S. Topbaş, Kök Yayıncılık, Ankara
Powerpoint sunuları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)87
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(87/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ MESLEĞİNE GİRİŞ-Güz Dönemi3+13,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma terapistinin görev tanımı, iletişim, dil ve konuşma süreçleri, iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel açıdan sınıflandırılması, nedenleri, türleri ve niteliklerini bilmek; dil bozuklukları, fonoloji-artikülasyon bozuklukları, kekemelik, işitme engelliler, ses bozuklukları, nörojenik iletişim bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak; farklı disiplinlerle işbirliği yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekler,İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleri,Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir?,Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir?,Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel Bilgi,Otizm/ Genel Bilgi,Otizm,Ses bozuklukları/ Genel Bilgi,Ses Bozuklukları ,Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgi,Afazi/ Genel Bilgi,Afazi,Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgi,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dil ve konuşma terapistinin kim olduğunu tanımlar; ilgili kuruluşları ve multidisipliner meslek elemanlarının kim olduklarını açıklar. 16, 9A
İletişim kavramı ile iletişimin süreç, bileşen ve ögelerini tanımlar.16, 9G
Dil, Konuşma ve iletişim kavramlarını açıklar.16, 5, 9A
Dil ve konuşma bozukluklarının sınıflandırılmasını açıklar.16, 9A
Gelişimsel dil bozukluğunu, özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma bozukluklarını, otizmi açıklar.16, 9A
Konuşma sesi bozukluklarını, edinilmiş dil bozukluklarını, akıcılık bozukluklarını ve ses bozukluklarını tanımlar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekleryok
2İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir?İlgili kitap bölümünü okuma
4Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir?İlgili kitap bölümünü okuma
5Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel BilgiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Otizm/ Genel BilgiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Otizmİlgili kitap bölümünü okuma
8Ses bozuklukları/ Genel Bilgiİlgili kitap bölümünü okuma
9Ses Bozuklukları İlgili kitap bölümünü okuma
10Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgiİlgili kitap bölümünü okuma
11Afazi/ Genel BilgiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak
12AfaziKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak
13Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgiİlgili kitap bölümünü okuma
14Genel TekrarDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Kitap: Dil ve Kavram Gelişimi, (2014), Ed. S. Topbaş, Kök Yayıncılık, Ankara
Powerpoint sunuları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59