Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA BİLİMİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, konuşma süreçlerinin nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri, konuşmayı algılama süreçleri hakkında bilgi kazandırmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini dijital ortamda kayıt ve analiz etmeye yönelik temel becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciri,Konuşma Bilimi,Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramları,Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyon,Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılama,Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlar,Konuşmanın akustik ölçümü,Konuşma algısı ve dijital ortamlar,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Konuşma bilimi ile ilişkili temel kavramları bilir; | 10, 12, 16, 17, 19, 9 | A, E |
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümünü bilir; | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
Konuşma biliminde kullanılan aletsel, teknolojik ve dijital ekipmanların nasıl kullanılacağını bilir; | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
Konuşma seslerinin akustiğini bilir; | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir; | 10, 12, 14, 16, 6, 9 | A, E |
Rezonansın nasıl gerçekleştiğini bilir; | 10, 12, 16, 5, 6, 9 | A, E |
Artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir; | 10, 12, 16, 6, 9 | A, E |
Praat programı kullanarak konuşma seslerini kaydeder ve görüntüler; | 10, 12, 16, 8, 9 | A, E |
Praat programını kullanarak konuşma kesitleri üzerinde anotasyon yapar; | 14, 16, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciri | Konuşma Bilimi alanını internetten araştırarak Konuşma Biliminin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak. |
2 | Konuşma Bilimi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyon | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlar | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | Konuşmanın akustik ölçümü | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | Konuşma algısı ve dijital ortamlar | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
14 | Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
Kaynak |
Borden, G.J,.Harris, KS. & Raphael, LJ. Speech science primer: Physiology, acoustics, and perception of speech. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007. |
Perkins, W.H & Kent, R.D. (1986) Functional anatomy of speech, languge and Hearing. A Primer. Boston:Allyn & Bacon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 1 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 59 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA BİLİMİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, konuşma süreçlerinin nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri, konuşmayı algılama süreçleri hakkında bilgi kazandırmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini dijital ortamda kayıt ve analiz etmeye yönelik temel becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciri,Konuşma Bilimi,Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramları,Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyon,Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılama,Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlar,Konuşmanın akustik ölçümü,Konuşma algısı ve dijital ortamlar,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Konuşma bilimi ile ilişkili temel kavramları bilir; | 10, 12, 16, 17, 19, 9 | A, E |
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümünü bilir; | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
Konuşma biliminde kullanılan aletsel, teknolojik ve dijital ekipmanların nasıl kullanılacağını bilir; | 10, 12, 16, 19, 9 | A, E |
Konuşma seslerinin akustiğini bilir; | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir; | 10, 12, 14, 16, 6, 9 | A, E |
Rezonansın nasıl gerçekleştiğini bilir; | 10, 12, 16, 5, 6, 9 | A, E |
Artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir; | 10, 12, 16, 6, 9 | A, E |
Praat programı kullanarak konuşma seslerini kaydeder ve görüntüler; | 10, 12, 16, 8, 9 | A, E |
Praat programını kullanarak konuşma kesitleri üzerinde anotasyon yapar; | 14, 16, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciri | Konuşma Bilimi alanını internetten araştırarak Konuşma Biliminin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak. |
2 | Konuşma Bilimi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyon | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılama | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlar | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | Konuşmanın akustik ölçümü | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | Konuşma algısı ve dijital ortamlar | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
14 | Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
Kaynak |
Borden, G.J,.Harris, KS. & Raphael, LJ. Speech science primer: Physiology, acoustics, and perception of speech. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007. |
Perkins, W.H & Kent, R.D. (1986) Functional anatomy of speech, languge and Hearing. A Primer. Boston:Allyn & Bacon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |