Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONUŞMA BİLİMİ-Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, konuşma süreçlerinin nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri, konuşmayı algılama süreçleri hakkında bilgi kazandırmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini dijital ortamda kayıt ve analiz etmeye yönelik temel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciri,Konuşma Bilimi,Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramları,Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyon,Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılama,Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlar,Konuşmanın akustik ölçümü,Konuşma algısı ve dijital ortamlar,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Konuşma bilimi ile ilişkili temel kavramları bilir;10, 12, 16, 17, 19, 9A, E
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümünü bilir;10, 12, 16, 19, 9A, E
Konuşma biliminde kullanılan aletsel, teknolojik ve dijital ekipmanların nasıl kullanılacağını bilir;10, 12, 16, 19, 9A, E
Konuşma seslerinin akustiğini bilir;10, 16, 6, 9A, E
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir;10, 12, 14, 16, 6, 9A, E
Rezonansın nasıl gerçekleştiğini bilir;10, 12, 16, 5, 6, 9A, E
Artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir;10, 12, 16, 6, 9A, E
Praat programı kullanarak konuşma seslerini kaydeder ve görüntüler;10, 12, 16, 8, 9A, E
Praat programını kullanarak konuşma kesitleri üzerinde anotasyon yapar;14, 16, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciriKonuşma Bilimi alanını internetten araştırarak Konuşma Biliminin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak.
2Konuşma BilimiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılamaKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10Konuşmanın akustik ölçümüKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11Konuşma algısı ve dijital ortamlarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12Konuşmanın akustik ölçüm uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Konuşmanın akustik ölçüm uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14Konuşmanın akustik ölçüm uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Borden, G.J,.Harris, KS. & Raphael, LJ. Speech science primer: Physiology, acoustics, and perception of speech. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007.
Perkins, W.H & Kent, R.D. (1986) Functional anatomy of speech, languge and Hearing. A Primer. Boston:Allyn & Bacon.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme010
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)59
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONUŞMA BİLİMİ-Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, konuşma süreçlerinin nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri, konuşmayı algılama süreçleri hakkında bilgi kazandırmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini dijital ortamda kayıt ve analiz etmeye yönelik temel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciri,Konuşma Bilimi,Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramları,Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyon,Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisi,Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılama,Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlar,Konuşmanın akustik ölçümü,Konuşma algısı ve dijital ortamlar,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları,Konuşmanın akustik ölçüm uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Konuşma bilimi ile ilişkili temel kavramları bilir;10, 12, 16, 17, 19, 9A, E
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümünü bilir;10, 12, 16, 19, 9A, E
Konuşma biliminde kullanılan aletsel, teknolojik ve dijital ekipmanların nasıl kullanılacağını bilir;10, 12, 16, 19, 9A, E
Konuşma seslerinin akustiğini bilir;10, 16, 6, 9A, E
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir;10, 12, 14, 16, 6, 9A, E
Rezonansın nasıl gerçekleştiğini bilir;10, 12, 16, 5, 6, 9A, E
Artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini bilir;10, 12, 16, 6, 9A, E
Praat programı kullanarak konuşma seslerini kaydeder ve görüntüler;10, 12, 16, 8, 9A, E
Praat programını kullanarak konuşma kesitleri üzerinde anotasyon yapar;14, 16, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil, düşünce ve konuşma ilişkisi; konuşma zinciriKonuşma Bilimi alanını internetten araştırarak Konuşma Biliminin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak.
2Konuşma BilimiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3Akustik: sesin fiziği, ses dalgaları, frekans, şiddet, süre, basınç, perde ve yükseklik kavramlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4Konuşma üretimi I: Konuşmanın nörofizyolojisi; solunum ve fonasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5Konuşma üretimi II: Artikülasyon, rezonans, prozodiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Konuşma üretimi yaklaşımları; fonetik ve fonoloji ilişkisiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8Konuşma algısı ve süreçler: işitme ve konuşmayı algılamaKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Konuşma biliminde ölçüm yöntemleri ve araçlarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10Konuşmanın akustik ölçümüKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11Konuşma algısı ve dijital ortamlarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12Konuşmanın akustik ölçüm uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Konuşmanın akustik ölçüm uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14Konuşmanın akustik ölçüm uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Borden, G.J,.Harris, KS. & Raphael, LJ. Speech science primer: Physiology, acoustics, and perception of speech. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007.
Perkins, W.H & Kent, R.D. (1986) Functional anatomy of speech, languge and Hearing. A Primer. Boston:Allyn & Bacon.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59