Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YUTMA BOZUKLUKLARINDA MESLEKİ UYGULAMA-Bahar Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYutma bozukluklarında terapi yöntemlerini, interdisipliner çalışmayı, vakanın ve ailesinin ihtiyaçlarına yönelik rehabilitasyon planı oluşturmayı ve bu alan hakkında araştırma ve çalışma yapmayı kazandırmak
Dersin İçeriğiBu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması ,Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar.,Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme ,Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar ,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme,Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar ,Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreci,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe
yarayan ve yaramayan uygulamalar ,Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesi,Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Yutma bozukluklarına yönelik vakaya denetim altında uygun değerlendirme yöntemlerini seçer, uygular ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.3, 37, 38, 4, 8H
2. Yutma bozukluklarına özel değerlendirme yaklaşımlarıyla elde ettiği verilerle vakanın bozukluk, aktivite ve katılım düzeyindeki problemlerini tanımlar ve rapor eder.3, 38, 4, 8E, H
3. Kısa ve uzun süreli hedefleri belirleyerek temel düzeyde yutma terapisi programını geliştirir, denetim altında uygular ve sonuçlarını rapor eder.3, 38, 4, 8E, H
4. Yutma bozuklukları alanında ekip çalışması, interdisipliner çalışma prensiplerini uygular.3, 38, 4, 8H
5. Tedavi ünitesindeki olgulara denetim altında bir kılavuza bakarak terapi programı uygular.3, 38, 4, 8H
6. Tedavi ünitelerinin işleyişini kavrar, mesleki sorumluluk alır, iş güvenliği kurallarına uyar, disiplinlerarası ekip çalışması yapar.3, 38, 4, 8H
7. Hastaya ve yakınına gerekli bilgilendirme, danışmanlık ve eğitimi verir.3, 38, 4, 8H
8. Yutma bozukluğu hakkında temel araştırma ve uygulama yapar ve kongrede (öğrenci) sunar.3, 37, 38, 4, 8H
Öğretim Yöntemleri:3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Değerlendirme: Vaka öyküsü almaMerkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme
2Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması EAT-10, GUSS, Mann Aletsel Yutma Testi, Yale, Free Water protokolü
3Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesiADD, mini mental test gibi testleri tekrar eder.
4Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar.Konuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi
5Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme Konuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi
6Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesiKonuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi
7Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi
8Terapi Uygulaması 1: DeğerlendirmeMerkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş bir vaka ile yapılan değerlendirme videosunu izleme ve geçen seneki değerlendirme notlarının tekrar edilmesi.
9Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlamaMEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi.
10Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
11Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreciHazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar
12Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe
yarayan ve yaramayan uygulamalar
Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
13Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesiMEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi.
14Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılmasıMEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi.
Kaynak
Ders notları MEDKOM vaka videoları ve Master clinician videoları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YUTMA BOZUKLUKLARINDA MESLEKİ UYGULAMA-Bahar Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYutma bozukluklarında terapi yöntemlerini, interdisipliner çalışmayı, vakanın ve ailesinin ihtiyaçlarına yönelik rehabilitasyon planı oluşturmayı ve bu alan hakkında araştırma ve çalışma yapmayı kazandırmak
Dersin İçeriğiBu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması ,Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar.,Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme ,Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar ,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme,Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar ,Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreci,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe
yarayan ve yaramayan uygulamalar ,Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesi,Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Yutma bozukluklarına yönelik vakaya denetim altında uygun değerlendirme yöntemlerini seçer, uygular ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.3, 37, 38, 4, 8H
2. Yutma bozukluklarına özel değerlendirme yaklaşımlarıyla elde ettiği verilerle vakanın bozukluk, aktivite ve katılım düzeyindeki problemlerini tanımlar ve rapor eder.3, 38, 4, 8E, H
3. Kısa ve uzun süreli hedefleri belirleyerek temel düzeyde yutma terapisi programını geliştirir, denetim altında uygular ve sonuçlarını rapor eder.3, 38, 4, 8E, H
4. Yutma bozuklukları alanında ekip çalışması, interdisipliner çalışma prensiplerini uygular.3, 38, 4, 8H
5. Tedavi ünitesindeki olgulara denetim altında bir kılavuza bakarak terapi programı uygular.3, 38, 4, 8H
6. Tedavi ünitelerinin işleyişini kavrar, mesleki sorumluluk alır, iş güvenliği kurallarına uyar, disiplinlerarası ekip çalışması yapar.3, 38, 4, 8H
7. Hastaya ve yakınına gerekli bilgilendirme, danışmanlık ve eğitimi verir.3, 38, 4, 8H
8. Yutma bozukluğu hakkında temel araştırma ve uygulama yapar ve kongrede (öğrenci) sunar.3, 37, 38, 4, 8H
Öğretim Yöntemleri:3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Değerlendirme: Vaka öyküsü almaMerkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme
2Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması EAT-10, GUSS, Mann Aletsel Yutma Testi, Yale, Free Water protokolü
3Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesiADD, mini mental test gibi testleri tekrar eder.
4Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar.Konuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi
5Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme Konuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi
6Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesiKonuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi
7Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi
8Terapi Uygulaması 1: DeğerlendirmeMerkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş bir vaka ile yapılan değerlendirme videosunu izleme ve geçen seneki değerlendirme notlarının tekrar edilmesi.
9Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlamaMEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi.
10Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
11Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreciHazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar
12Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe
yarayan ve yaramayan uygulamalar
Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
13Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesiMEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi.
14Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılmasıMEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi.
Kaynak
Ders notları MEDKOM vaka videoları ve Master clinician videoları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59