Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SES BOZUKLUKLARINA GİRİŞ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerÖğr.Gör. ÇAĞDAŞ KARSAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSes üretim mekanizmasının normal anatomi ve fizyolojisinin incelenmesi; ses bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan akustik, algısal ve aletsel ölçümlerin öğrenilmesi; ses bozukluklarının nedenleri ve fonksiyonel, nörolojik ve organik ses bozukluklarının incelenmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Solunumun anatomisi,Solunumun Fizyolojisi,Fonasyon Fizyolojisi,Ses Bozukluğu Etiyolojisi,Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler,Nörojenik Ses Bozuklukları,Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar,Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar,İdiyopatik Ses Bozuklukları,Profesyonel Ses,Pediatrik Ses Bozuklukları,Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme,Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Solunum sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklar.16, 23, 9A
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini ve teorilerini özetler.16, 21, 9A
Ses bozukluklarının etiyolojisi listeler ve ses kıvrımlarındaki yapısal değişiklikler tanımlar.16, 37, 4, 9A
Larinks ve sesi etkileyen sistemik ve nörolojik hastalıkları tanımlar ve neden sonuç ilişkini kurar.16, 37, 4, 9A
Ses kullanımına bağlı ortaya çıkan ses bozukluklarını kategorize eder.16, 23, 37, 4, 9A
İdiyopatik ses bozukluklarını açıklar. 16, 37, 9A
Profesyonel ses nedir? Kimler profesyonel ses kullanıcısıdır özetler.16, 9A
Pediatrik ses bozuklukları tanımlar.16, 23, 9A
Vaka videoları üstünden ses bozukluğu parametrelerini değerlendirir. 10, 16, 20, 37, 4A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Solunumun anatomisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Solunumun FizyolojisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Fonasyon FizyolojisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
4Ses Bozukluğu EtiyolojisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Ses Kıvrımlarındaki Yapısal DeğişikliklerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Nörojenik Ses BozukluklarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik RahatsızlıklarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Ses Kullanımına Bağlı BozukluklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9İdiyopatik Ses BozukluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Profesyonel SesÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Pediatrik Ses BozukluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzlemeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
13Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzlemeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Klinik Ses Bozuklukları: Kuram ve Yönetimi, (2014). Stemple, J. C. Roy, N., Klaben, B. Plural Yayıncılık, New York, ABD.
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)82
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(82/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SES BOZUKLUKLARINA GİRİŞ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerÖğr.Gör. ÇAĞDAŞ KARSAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSes üretim mekanizmasının normal anatomi ve fizyolojisinin incelenmesi; ses bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan akustik, algısal ve aletsel ölçümlerin öğrenilmesi; ses bozukluklarının nedenleri ve fonksiyonel, nörolojik ve organik ses bozukluklarının incelenmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Solunumun anatomisi,Solunumun Fizyolojisi,Fonasyon Fizyolojisi,Ses Bozukluğu Etiyolojisi,Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler,Nörojenik Ses Bozuklukları,Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar,Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar,İdiyopatik Ses Bozuklukları,Profesyonel Ses,Pediatrik Ses Bozuklukları,Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme,Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Solunum sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklar.16, 23, 9A
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini ve teorilerini özetler.16, 21, 9A
Ses bozukluklarının etiyolojisi listeler ve ses kıvrımlarındaki yapısal değişiklikler tanımlar.16, 37, 4, 9A
Larinks ve sesi etkileyen sistemik ve nörolojik hastalıkları tanımlar ve neden sonuç ilişkini kurar.16, 37, 4, 9A
Ses kullanımına bağlı ortaya çıkan ses bozukluklarını kategorize eder.16, 23, 37, 4, 9A
İdiyopatik ses bozukluklarını açıklar. 16, 37, 9A
Profesyonel ses nedir? Kimler profesyonel ses kullanıcısıdır özetler.16, 9A
Pediatrik ses bozuklukları tanımlar.16, 23, 9A
Vaka videoları üstünden ses bozukluğu parametrelerini değerlendirir. 10, 16, 20, 37, 4A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Solunumun anatomisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Solunumun FizyolojisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Fonasyon FizyolojisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
4Ses Bozukluğu EtiyolojisiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Ses Kıvrımlarındaki Yapısal DeğişikliklerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Nörojenik Ses BozukluklarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik RahatsızlıklarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Ses Kullanımına Bağlı BozukluklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9İdiyopatik Ses BozukluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Profesyonel SesÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Pediatrik Ses BozukluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzlemeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
13Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzlemeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Klinik Ses Bozuklukları: Kuram ve Yönetimi, (2014). Stemple, J. C. Roy, N., Klaben, B. Plural Yayıncılık, New York, ABD.
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59