Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELİŞİMSEL YETER. VE OTİZMDE DİL VE KONUŞ. TERA.-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıOtizmli çocuk ve bireylerin dil özellikleri ve dil gelişimini öğrenmek, dil değerlendirmesi yapmak, alternatif dil değerlendirme yöntemleri ve davranışsal dil değerlendirme yöntemlerini öğrenmek; iletişim başlatma, programlama, farklı terapi yöntemleri, alıcı ve ifade edici dil etkinlikleri, ileri terapi uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişimsel bozukluklar ve nedenleri,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2,Down sendromu ve iletişim özellikleri,Down sendromu ve müdahale,Otizm: Tanılama kriterleri,Otizm: İletişim özellikleri,Otizmde müdahale: Fırsat öğretimi,Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin Öğretimi,Otizmde müdahale: Ortak Dikkat Rutinleri,Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlama,Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalar,Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımları,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Down sendromunda iletişim özelliklerini listeler.10, 16, 9A
Gelişimsel yetersizlikleri tanımlar9A
Duyusal bozukluklarda (işitme ve görme) görülen dil ve iletişim özelliklerini özetler.9A
Otizm spektrum bozukluklarını tanımlar ve tanı kriterlerini özetler. 10, 6, 9A
Otizmde etkileşim temelli müdahale yaklaşımlarını tanımlar.9A
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda dil müdahalesi prensiplerini örneklendirir.10, 9A
Seçici mutizmde dil ve iletişim özelliklerini tanımlar.16, 9A
Fetal alkol sendromu dahil olmak üzere istismar ve ihmale uğrayan çocukların dil gelişiminde görülen özelliklerini tanımlar. 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişimsel bozukluklar ve nedenleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi
4Down sendromu ve iletişim özellikleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Down sendromu ve müdahaleDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
6Otizm: Tanılama kriterleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Otizm: İletişim özellikleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Otizmde müdahale: Fırsat öğretimiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
9Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin ÖğretimiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10Otizmde müdahale: Ortak Dikkat RutinleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
11Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlamaDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
12Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalarDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
13Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
14DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
PRO-ED Otizm Spektrum Bozukluğu Dizisi 1-9 Wing, L. (2005). Otizm El Rehberi, Doğan Kitap Cohen,D. & Folkmar, V. (1997) Handbook of Autism Spectrum Disorders. Greenspan, S. & Wieder, S. (2007) Engaging Autism. Todd, S. ( 2017) Otizm Spectrum El Kitabı, Palme Yayınevi
ppt sunumlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELİŞİMSEL YETER. VE OTİZMDE DİL VE KONUŞ. TERA.-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıOtizmli çocuk ve bireylerin dil özellikleri ve dil gelişimini öğrenmek, dil değerlendirmesi yapmak, alternatif dil değerlendirme yöntemleri ve davranışsal dil değerlendirme yöntemlerini öğrenmek; iletişim başlatma, programlama, farklı terapi yöntemleri, alıcı ve ifade edici dil etkinlikleri, ileri terapi uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişimsel bozukluklar ve nedenleri,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2,Down sendromu ve iletişim özellikleri,Down sendromu ve müdahale,Otizm: Tanılama kriterleri,Otizm: İletişim özellikleri,Otizmde müdahale: Fırsat öğretimi,Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin Öğretimi,Otizmde müdahale: Ortak Dikkat Rutinleri,Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlama,Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalar,Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımları,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Down sendromunda iletişim özelliklerini listeler.10, 16, 9A
Gelişimsel yetersizlikleri tanımlar9A
Duyusal bozukluklarda (işitme ve görme) görülen dil ve iletişim özelliklerini özetler.9A
Otizm spektrum bozukluklarını tanımlar ve tanı kriterlerini özetler. 10, 6, 9A
Otizmde etkileşim temelli müdahale yaklaşımlarını tanımlar.9A
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda dil müdahalesi prensiplerini örneklendirir.10, 9A
Seçici mutizmde dil ve iletişim özelliklerini tanımlar.16, 9A
Fetal alkol sendromu dahil olmak üzere istismar ve ihmale uğrayan çocukların dil gelişiminde görülen özelliklerini tanımlar. 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişimsel bozukluklar ve nedenleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi
4Down sendromu ve iletişim özellikleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Down sendromu ve müdahaleDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
6Otizm: Tanılama kriterleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Otizm: İletişim özellikleriKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Otizmde müdahale: Fırsat öğretimiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
9Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin ÖğretimiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10Otizmde müdahale: Ortak Dikkat RutinleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
11Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlamaDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
12Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalarDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
13Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
14DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
PRO-ED Otizm Spektrum Bozukluğu Dizisi 1-9 Wing, L. (2005). Otizm El Rehberi, Doğan Kitap Cohen,D. & Folkmar, V. (1997) Handbook of Autism Spectrum Disorders. Greenspan, S. & Wieder, S. (2007) Engaging Autism. Todd, S. ( 2017) Otizm Spectrum El Kitabı, Palme Yayınevi
ppt sunumlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59