Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NÖROJENİK EDİNİL. DİL VE BİLİŞ. İLET. BOZ. DEĞ. VE TER.-Bahar Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrenci nörojenik bozukluklarla ile ilgili temel değerlendirme müdahale yöntemlerini öğrenmesidir. Bu çerçevede afazi sendromunda dilin anlaşılması ve üretilmesinde görülen hasarın değerlendirilmesini, afazinin çeşitlerinin klinik ve dilsel sınıflandırılması ve bu sınıflamalara göre gözlemlenen bozukluğa uygun terapi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. Ayrıca derste afazi dışındaki TBH, sağ beyin hasarı, demans gibi nörojenik dil ve biliş bozukluklarına müdahale konularına da odaklanılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri,Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme,Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları,Uyaran yaklaşımı,Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama,Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi
, Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,HELPSS ve RET metodları,Görsel Hareket Terapisi ,Global Afazi için terapi yaklaşımları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Afaziye müdahale konusunda farklı yaklaşımları tanır.15, 9A
Nörojenik bozukluklarda değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri hakkında bilgi sahibi olur6, 8, 9A
Türkçe Afazi dil değerlendirme testlerinin kullanımı, puanlanması ve yorumlanması konusunda bilgi ve beceri edinir10, 6, 9A
Afazi ve nörojenik bozukluklara yönelik farkı terapi yöntemlerini öğrenir ve uygular37, 9A
Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme hakkında bilgi sahibidir.9A
Uyaran yaklaşımı hakkında bilgi sahibidir.9A
Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi hakkında bilgi sahibidir.9A
HELPSS ve RET hakkında bilgi sahibidir.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analiziDerse gelmeden önce ilgili konuyu gözden geçirme
1Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirmeDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirmeDerse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek
4Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanmasıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanmasıDerse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek
6Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Uyaran yaklaşımıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
8Uyaran Yaklaşımında Uyaran HazırlamaDerse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirme
9Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi
Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10 Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analiziDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
11HELPSS ve RET metodlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
12Görsel Hareket Terapisi Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
13Global Afazi için terapi yaklaşımlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
Kaynak
Ders notları ve PowerPoint Sunumları Brookshire, R.H (2007) Introduction to neurogenic communication disorders. Chapey, R. (2008) Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders.
Manasco, M. H. (2016). Introduction to neurogenic communication disorders. 2nd Edition Jones & Bartlett Learning.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)92
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(92/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NÖROJENİK EDİNİL. DİL VE BİLİŞ. İLET. BOZ. DEĞ. VE TER.-Bahar Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrenci nörojenik bozukluklarla ile ilgili temel değerlendirme müdahale yöntemlerini öğrenmesidir. Bu çerçevede afazi sendromunda dilin anlaşılması ve üretilmesinde görülen hasarın değerlendirilmesini, afazinin çeşitlerinin klinik ve dilsel sınıflandırılması ve bu sınıflamalara göre gözlemlenen bozukluğa uygun terapi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. Ayrıca derste afazi dışındaki TBH, sağ beyin hasarı, demans gibi nörojenik dil ve biliş bozukluklarına müdahale konularına da odaklanılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri,Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme,Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları,Uyaran yaklaşımı,Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama,Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi
, Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,HELPSS ve RET metodları,Görsel Hareket Terapisi ,Global Afazi için terapi yaklaşımları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Afaziye müdahale konusunda farklı yaklaşımları tanır.15, 9A
Nörojenik bozukluklarda değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri hakkında bilgi sahibi olur6, 8, 9A
Türkçe Afazi dil değerlendirme testlerinin kullanımı, puanlanması ve yorumlanması konusunda bilgi ve beceri edinir10, 6, 9A
Afazi ve nörojenik bozukluklara yönelik farkı terapi yöntemlerini öğrenir ve uygular37, 9A
Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme hakkında bilgi sahibidir.9A
Uyaran yaklaşımı hakkında bilgi sahibidir.9A
Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi hakkında bilgi sahibidir.9A
HELPSS ve RET hakkında bilgi sahibidir.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analiziDerse gelmeden önce ilgili konuyu gözden geçirme
1Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirmeDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirmeDerse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek
4Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanmasıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanmasıDerse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek
6Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Uyaran yaklaşımıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
8Uyaran Yaklaşımında Uyaran HazırlamaDerse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirme
9Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi
Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10 Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analiziDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
11HELPSS ve RET metodlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
12Görsel Hareket Terapisi Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
13Global Afazi için terapi yaklaşımlarıDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
Kaynak
Ders notları ve PowerPoint Sunumları Brookshire, R.H (2007) Introduction to neurogenic communication disorders. Chapey, R. (2008) Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders.
Manasco, M. H. (2016). Introduction to neurogenic communication disorders. 2nd Edition Jones & Bartlett Learning.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59