Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK DİLBİLİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT, Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı dil ve konuşma bozukluklarını tanımlama, analiz etme ve tedavi planlamasında temel dilbilim kavramlarını kullanabilme becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Klinik dilbilime giriş,2. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sözdizim,3. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Biçimbilim,4. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve Sesbilgisi,5. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı Analizi,6. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1,7. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2,8. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,9. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,10. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,11. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,12. Hafta: Konuşma Sesi Bozuklukları,13. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret Dili,14. Hafta: Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
-Dilbilim ile ilgili temel kavramlarını tanımlar.6, 9A, E
-Dil yapısı hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
- dil örneklerini dilbilimsel açıdan analiz edebilir.12, 9A
-Müdahale planlamasında dilbilimsel özellikleri göz önünde bulundurmak için gerekli temel bilgileri edinir.12, 9A
-Dilbilimin çalışma alanına giren sözdizim, biçimbirim, sesbilim, edimbilim konularıyla ilgili teoriler hakkında bilgi edinir.16, 9A
-dil örneği alma becerileri elde ederler.16, 6, 9A, E
-SALT programı ile dil analiz yapmayı öğrenir16, 6, 8, 9A
-Dilbilimin kavramlarının dil ve konuşma terapisi alanında ne şekilde kullanılabileceğini kavrar9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Klinik dilbilime giriş--
22. Hafta: Dilbilimin öğeleri: SözdizimDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
33. Hafta: Dilbilimin öğeleri: BiçimbilimDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
44. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve SesbilgisiDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
55. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı AnaliziDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
66. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
77. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2Önceki ders notlarını tekrar eder.
88. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
99. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2Önceki ders notlarını tekrar eder.
1010. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
1111. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2Önceki ders notlarını tekrar eder.
1212. Hafta: Konuşma Sesi BozukluklarıDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
1313. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret DiliDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
1414. Hafta: DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapma
Kaynak
PowerPoint Sunumları
Ball, Perkins, Müller & Howard (eds.)(2008. Handbook of Clinical Linguistics, Malden, MA: Blackwell Publishing.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme010
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)59
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK DİLBİLİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT, Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı dil ve konuşma bozukluklarını tanımlama, analiz etme ve tedavi planlamasında temel dilbilim kavramlarını kullanabilme becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Klinik dilbilime giriş,2. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sözdizim,3. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Biçimbilim,4. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve Sesbilgisi,5. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı Analizi,6. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1,7. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2,8. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,9. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,10. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,11. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,12. Hafta: Konuşma Sesi Bozuklukları,13. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret Dili,14. Hafta: Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
-Dilbilim ile ilgili temel kavramlarını tanımlar.6, 9A, E
-Dil yapısı hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
- dil örneklerini dilbilimsel açıdan analiz edebilir.12, 9A
-Müdahale planlamasında dilbilimsel özellikleri göz önünde bulundurmak için gerekli temel bilgileri edinir.12, 9A
-Dilbilimin çalışma alanına giren sözdizim, biçimbirim, sesbilim, edimbilim konularıyla ilgili teoriler hakkında bilgi edinir.16, 9A
-dil örneği alma becerileri elde ederler.16, 6, 9A, E
-SALT programı ile dil analiz yapmayı öğrenir16, 6, 8, 9A
-Dilbilimin kavramlarının dil ve konuşma terapisi alanında ne şekilde kullanılabileceğini kavrar9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Klinik dilbilime giriş--
22. Hafta: Dilbilimin öğeleri: SözdizimDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
33. Hafta: Dilbilimin öğeleri: BiçimbilimDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
44. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve SesbilgisiDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
55. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı AnaliziDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
66. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
77. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2Önceki ders notlarını tekrar eder.
88. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
99. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2Önceki ders notlarını tekrar eder.
1010. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
1111. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2Önceki ders notlarını tekrar eder.
1212. Hafta: Konuşma Sesi BozukluklarıDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
1313. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret DiliDerse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur.
1414. Hafta: DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapma
Kaynak
PowerPoint Sunumları
Ball, Perkins, Müller & Howard (eds.)(2008. Handbook of Clinical Linguistics, Malden, MA: Blackwell Publishing.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59