Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK DİLBİLİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT, Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı dil ve konuşma bozukluklarını tanımlama, analiz etme ve tedavi planlamasında temel dilbilim kavramlarını kullanabilme becerisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Klinik dilbilime giriş,2. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sözdizim,3. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Biçimbilim,4. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve Sesbilgisi,5. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı Analizi,6. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1,7. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2,8. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,9. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,10. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,11. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,12. Hafta: Konuşma Sesi Bozuklukları,13. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret Dili,14. Hafta: Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
-Dilbilim ile ilgili temel kavramlarını tanımlar. | 6, 9 | A, E |
-Dil yapısı hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
- dil örneklerini dilbilimsel açıdan analiz edebilir. | 12, 9 | A |
-Müdahale planlamasında dilbilimsel özellikleri göz önünde bulundurmak için gerekli temel bilgileri edinir. | 12, 9 | A |
-Dilbilimin çalışma alanına giren sözdizim, biçimbirim, sesbilim, edimbilim konularıyla ilgili teoriler hakkında bilgi edinir. | 16, 9 | A |
-dil örneği alma becerileri elde ederler. | 16, 6, 9 | A, E |
-SALT programı ile dil analiz yapmayı öğrenir | 16, 6, 8, 9 | A |
-Dilbilimin kavramlarının dil ve konuşma terapisi alanında ne şekilde kullanılabileceğini kavrar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Klinik dilbilime giriş | -- |
2 | 2. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sözdizim | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
3 | 3. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Biçimbilim | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
4 | 4. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve Sesbilgisi | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
5 | 5. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı Analizi | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
6 | 6. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1 | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
7 | 7. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2 | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
8 | 8. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1 | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
9 | 9. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2 | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
10 | 10. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1 | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
11 | 11. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2 | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
12 | 12. Hafta: Konuşma Sesi Bozuklukları | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
13 | 13. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret Dili | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
14 | 14. Hafta: Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapma |
Kaynak |
PowerPoint Sunumları |
Ball, Perkins, Müller & Howard (eds.)(2008. Handbook of Clinical Linguistics, Malden, MA: Blackwell Publishing. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 1 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 59 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK DİLBİLİM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT, Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı dil ve konuşma bozukluklarını tanımlama, analiz etme ve tedavi planlamasında temel dilbilim kavramlarını kullanabilme becerisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Klinik dilbilime giriş,2. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sözdizim,3. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Biçimbilim,4. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve Sesbilgisi,5. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı Analizi,6. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1,7. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2,8. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,9. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,10. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1,11. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2,12. Hafta: Konuşma Sesi Bozuklukları,13. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret Dili,14. Hafta: Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
-Dilbilim ile ilgili temel kavramlarını tanımlar. | 6, 9 | A, E |
-Dil yapısı hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
- dil örneklerini dilbilimsel açıdan analiz edebilir. | 12, 9 | A |
-Müdahale planlamasında dilbilimsel özellikleri göz önünde bulundurmak için gerekli temel bilgileri edinir. | 12, 9 | A |
-Dilbilimin çalışma alanına giren sözdizim, biçimbirim, sesbilim, edimbilim konularıyla ilgili teoriler hakkında bilgi edinir. | 16, 9 | A |
-dil örneği alma becerileri elde ederler. | 16, 6, 9 | A, E |
-SALT programı ile dil analiz yapmayı öğrenir | 16, 6, 8, 9 | A |
-Dilbilimin kavramlarının dil ve konuşma terapisi alanında ne şekilde kullanılabileceğini kavrar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Klinik dilbilime giriş | -- |
2 | 2. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sözdizim | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
3 | 3. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Biçimbilim | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
4 | 4. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Sesletim ve Sesbilgisi | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
5 | 5. Hafta: Dilbilimin öğeleri: Pragmatik ve Anlatı Analizi | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
6 | 6. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 1 | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
7 | 7. Hafta: Normal Dil Gelişiminde Dil Yapısı 2 | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
8 | 8. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1 | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
9 | 9. Hafta: Gelişimsel Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2 | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
10 | 10. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 1 | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
11 | 11. Hafta: Edinilmiş Dil Bozukluklarında Dil Yapısı 2 | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
12 | 12. Hafta: Konuşma Sesi Bozuklukları | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
13 | 13. Hafta: Sözel Olmayan Dil Kullanımı ve Türk İşaret Dili | Derse gelmeden önce ilgili kitap bölümünü okur. |
14 | 14. Hafta: Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapma |
Kaynak |
PowerPoint Sunumları |
Ball, Perkins, Müller & Howard (eds.)(2008. Handbook of Clinical Linguistics, Malden, MA: Blackwell Publishing. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |