Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
REHABİLİTASYON ODYOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+233
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri işitme kaybının iletişimsel, sosyal, eğitsel ve mesleki etkileri konusunda eğitmek ve terapistlerin kullandığı çeşitli müdahale türlerini gözden geçirmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramı,Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleri,Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlar,İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalar,İşitme cihazı endikasyonları,İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesi,Dijital işitme cihazlarının temel parçaları, İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşım,Farklı iletişimsel stratejiler,İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programları,Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması,Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleri,Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İşitsel bozuklukların temel özelliklerini, anatomisini, fizyolojisini ve bilimsel olarak araştırılmasını açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitme kaybının iletişimsel, bilişsel, sosyal ve eğitimsel gelişim üzerine etkilerini tanımlar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut işitsel-sözel yönetim stratejilerini açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut amplifikasyon stratejilerini açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve sağır bireylere yönelik eğitim programlarının özellikleri, yararları, dezavantajları ve trendlerini açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Sağır toplum kesimlerinin iletişimsel, sosyal ve eğitsel özelliklerini ve karşılaştıkları problemleri tanımlar.10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Dijital işitme cihazlarının temel parçalarını tanır.10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9A
Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması süreçlerini tanımlar.10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramıÖn hazırlık yok
2Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5İşitme cihazı endikasyonlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Dijital işitme cihazlarının temel parçalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8 İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Farklı iletişimsel stratejilerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genel DeğerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint ve word dosyaları.
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60, Sayfa 996-1009, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Hearing Aids, Harvey Dillon, Thieme, 2001. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care, 2003 5) Hearing Aids. Harvey Dillon, Thieme, 2012. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11414
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)84
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
REHABİLİTASYON ODYOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+233
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri işitme kaybının iletişimsel, sosyal, eğitsel ve mesleki etkileri konusunda eğitmek ve terapistlerin kullandığı çeşitli müdahale türlerini gözden geçirmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramı,Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleri,Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlar,İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalar,İşitme cihazı endikasyonları,İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesi,Dijital işitme cihazlarının temel parçaları, İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşım,Farklı iletişimsel stratejiler,İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programları,Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması,Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleri,Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İşitsel bozuklukların temel özelliklerini, anatomisini, fizyolojisini ve bilimsel olarak araştırılmasını açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitme kaybının iletişimsel, bilişsel, sosyal ve eğitimsel gelişim üzerine etkilerini tanımlar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut işitsel-sözel yönetim stratejilerini açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut amplifikasyon stratejilerini açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve sağır bireylere yönelik eğitim programlarının özellikleri, yararları, dezavantajları ve trendlerini açıklar10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Sağır toplum kesimlerinin iletişimsel, sosyal ve eğitsel özelliklerini ve karşılaştıkları problemleri tanımlar.10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9A
Dijital işitme cihazlarının temel parçalarını tanır.10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9A
Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması süreçlerini tanımlar.10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramıÖn hazırlık yok
2Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5İşitme cihazı endikasyonlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Dijital işitme cihazlarının temel parçalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8 İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Farklı iletişimsel stratejilerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genel DeğerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint ve word dosyaları.
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60, Sayfa 996-1009, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Hearing Aids, Harvey Dillon, Thieme, 2001. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care, 2003 5) Hearing Aids. Harvey Dillon, Thieme, 2012. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59