Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma bozukluklarının özelliklerinin öğretilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta Dil ve Konuşma Bozukluklarının Tanımlanması ve Sınıflandırılması,2. Hafta Tıbbi Model,3. Hafta Psikodilbilimsel Model,4. Hafta Ses bozuklukları,5. Hafta Akıcılık bozuklukları,6. Hafta Artikülasyon Bozuklukları,7. Hafta Gelişimsel Dil Bozuklukları ve Özellikleri,8. Hafta Zihinsel yetersizlik ve dil bozukluğu,9. Hafta Özgül Dil Bozukluğu,10. Hafta Yaygın Gelişimsel Bozukluk ve Dil Bozukluğu,11. Hafta Değerlendirme Yaklaşımları,12. Hafta Türkiye'de yaygın olarak kullanılan dil değerlendirme araçları,13. Hafta Müdahale Yaklaşımları,14. Hafta Final sınavına hazırlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dil ve konuşma arasındaki ayrımın farkına varır10, 19, 9A, D
Dil ve konuşma bozukluklarını tanımlar ve sınıflandırır13, 9A, D
Farklı dil bozukluklarının ayırt edici özelliklerinin farkına varır10, 9A, D
Tıbbi ve psikodilbilimsel yaklaşımlar arasındaki farkları açıklar13, 9A, D, E
Dil bozukluklarında temel değerlendirme yöntemlerini tanımlar13, 9A, D, E
Doğal dil ölçümlerini kullanır13, 9A, D, E
Dl ve konuşma bozukluklarına yönelik psikodilbilimsel metotları açıklar13, 9A, D, E
Gelişimsel dil bozukluklarını sınıflandırır ve açıklar13, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta Dil ve Konuşma Bozukluklarının Tanımlanması ve SınıflandırılmasıHaftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak.
22. Hafta Tıbbi ModelKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta Psikodilbilimsel ModelKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta Ses bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta Akıcılık bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta Artikülasyon BozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta Gelişimsel Dil Bozuklukları ve ÖzellikleriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta Zihinsel yetersizlik ve dil bozukluğuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta Özgül Dil BozukluğuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta Yaygın Gelişimsel Bozukluk ve Dil BozukluğuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta Değerlendirme YaklaşımlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta Türkiye'de yaygın olarak kullanılan dil değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta Müdahale YaklaşımlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta Final sınavına hazırlıkKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
1. Owens,R. (1999) Language Disorders: A Functional Approach to Assessment and Intervention. 3rd Ed. Allyn and Bacon, MA. 2. Owens, R. (2001) Language Development: An Introduction. 5th Ed. Allyn and Bacon, MA. 3. Onslow, M. (1996) Behavioral Management of Stuttering. Singular Publishing, London, UK. 4. Paul, R. (1996) Language Disorders. Assessment and Evaluation: Infancy through adolescent, Mosby. 5. Turan, F., Akoğlu, G. (2011). İletişim, Dil ve Konuşma Bozuklukları Olan Çocuklar ve Eğitimleri. BAYKOÇ, N. (Editör). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Ankara: Eğiten Kitap Yay.s. 335-359. 6. Turan, F.(2012). İletişim, Dil ve Konuşma Bozuklukları Olan Çocuklar , Metin E.N.(Editör). Özel Gereksinimli Çocuklar. Ankara. 7. Korkmaz, B. (2005). Dil ve Beyin; Çocuklarda Dil ve Konuşma Bozuklukları. Yüce Yayım, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
X
2
PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3
PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
X
4
PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
X
5
PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir.
6
PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
7
PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
X
8
PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür.
9
PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11
PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
X
12
PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
13
PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
14
PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme7214
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)42
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma bozukluklarının özelliklerinin öğretilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta Dil ve Konuşma Bozukluklarının Tanımlanması ve Sınıflandırılması,2. Hafta Tıbbi Model,3. Hafta Psikodilbilimsel Model,4. Hafta Ses bozuklukları,5. Hafta Akıcılık bozuklukları,6. Hafta Artikülasyon Bozuklukları,7. Hafta Gelişimsel Dil Bozuklukları ve Özellikleri,8. Hafta Zihinsel yetersizlik ve dil bozukluğu,9. Hafta Özgül Dil Bozukluğu,10. Hafta Yaygın Gelişimsel Bozukluk ve Dil Bozukluğu,11. Hafta Değerlendirme Yaklaşımları,12. Hafta Türkiye'de yaygın olarak kullanılan dil değerlendirme araçları,13. Hafta Müdahale Yaklaşımları,14. Hafta Final sınavına hazırlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dil ve konuşma arasındaki ayrımın farkına varır10, 19, 9A, D
Dil ve konuşma bozukluklarını tanımlar ve sınıflandırır13, 9A, D
Farklı dil bozukluklarının ayırt edici özelliklerinin farkına varır10, 9A, D
Tıbbi ve psikodilbilimsel yaklaşımlar arasındaki farkları açıklar13, 9A, D, E
Dil bozukluklarında temel değerlendirme yöntemlerini tanımlar13, 9A, D, E
Doğal dil ölçümlerini kullanır13, 9A, D, E
Dl ve konuşma bozukluklarına yönelik psikodilbilimsel metotları açıklar13, 9A, D, E
Gelişimsel dil bozukluklarını sınıflandırır ve açıklar13, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta Dil ve Konuşma Bozukluklarının Tanımlanması ve SınıflandırılmasıHaftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak.
22. Hafta Tıbbi ModelKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta Psikodilbilimsel ModelKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta Ses bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta Akıcılık bozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta Artikülasyon BozukluklarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta Gelişimsel Dil Bozuklukları ve ÖzellikleriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta Zihinsel yetersizlik ve dil bozukluğuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta Özgül Dil BozukluğuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta Yaygın Gelişimsel Bozukluk ve Dil BozukluğuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta Değerlendirme YaklaşımlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta Türkiye'de yaygın olarak kullanılan dil değerlendirme araçlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta Müdahale YaklaşımlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta Final sınavına hazırlıkKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
1. Owens,R. (1999) Language Disorders: A Functional Approach to Assessment and Intervention. 3rd Ed. Allyn and Bacon, MA. 2. Owens, R. (2001) Language Development: An Introduction. 5th Ed. Allyn and Bacon, MA. 3. Onslow, M. (1996) Behavioral Management of Stuttering. Singular Publishing, London, UK. 4. Paul, R. (1996) Language Disorders. Assessment and Evaluation: Infancy through adolescent, Mosby. 5. Turan, F., Akoğlu, G. (2011). İletişim, Dil ve Konuşma Bozuklukları Olan Çocuklar ve Eğitimleri. BAYKOÇ, N. (Editör). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Ankara: Eğiten Kitap Yay.s. 335-359. 6. Turan, F.(2012). İletişim, Dil ve Konuşma Bozuklukları Olan Çocuklar , Metin E.N.(Editör). Özel Gereksinimli Çocuklar. Ankara. 7. Korkmaz, B. (2005). Dil ve Beyin; Çocuklarda Dil ve Konuşma Bozuklukları. Yüce Yayım, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
X
2
PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3
PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
X
4
PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
X
5
PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir.
6
PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
7
PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
X
8
PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür.
9
PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11
PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
X
12
PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
13
PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
14
PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:30Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:31