Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME ENGELİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşitme engelinin ne olduğu, sebepleri ve işitme engelli çocukların gelişimleri hakkında bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme engeli ile ilgili genel kavramlar,Konuşma ve iletişim,Konuşma ve iletişim,İşitme fizyolojisi,İşitme fizyolojisi,İşitme fizyolojisi,Çocukluk dönemi işitme kayıpları (I),Çocukluk döenmi işitme kayıpları (II),İşitsel teknolojiler,İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri,İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- II,İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- III,Eğitsel müdahale,Eğitsel müdahale; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitme engelinin oluşum mekanizmalarını tartışır | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelini tanımlar ve sınıflandırır. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelinin ne olduğunu tanımlar | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelli çocukların gelişimlerini anlatır. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelli çocuklara yönelik eğitsel ve gelişimsel müdahale yöntemlerini anlatır. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitme engeli ile ilgili genel kavramlar | Ön hazırlık yok |
2 | Konuşma ve iletişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Konuşma ve iletişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İşitme fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocukluk dönemi işitme kayıpları (I) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Çocukluk döenmi işitme kayıpları (II) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitsel teknolojiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- III | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Eğitsel müdahale | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Eğitsel müdahale | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve word dosyaları. |
Darıca, N. & Şipal, R. F. (2011). İşitme Engelli Çocuklarda Gelişim ve Eğitsel Müdahale. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | X | |||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 2 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 3 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 8 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 46 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME ENGELİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşitme engelinin ne olduğu, sebepleri ve işitme engelli çocukların gelişimleri hakkında bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme engeli ile ilgili genel kavramlar,Konuşma ve iletişim,Konuşma ve iletişim,İşitme fizyolojisi,İşitme fizyolojisi,İşitme fizyolojisi,Çocukluk dönemi işitme kayıpları (I),Çocukluk döenmi işitme kayıpları (II),İşitsel teknolojiler,İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri,İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- II,İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- III,Eğitsel müdahale,Eğitsel müdahale; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitme engelinin oluşum mekanizmalarını tartışır | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelini tanımlar ve sınıflandırır. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelinin ne olduğunu tanımlar | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelli çocukların gelişimlerini anlatır. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
İşitme engelli çocuklara yönelik eğitsel ve gelişimsel müdahale yöntemlerini anlatır. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitme engeli ile ilgili genel kavramlar | Ön hazırlık yok |
2 | Konuşma ve iletişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Konuşma ve iletişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İşitme fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocukluk dönemi işitme kayıpları (I) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Çocukluk döenmi işitme kayıpları (II) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitsel teknolojiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İşitme engelli çocukların gelişim özellikleri- III | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Eğitsel müdahale | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Eğitsel müdahale | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve word dosyaları. |
Darıca, N. & Şipal, R. F. (2011). İşitme Engelli Çocuklarda Gelişim ve Eğitsel Müdahale. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | X | |||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |