Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Serkan ETİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Serkan ETİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık bilimleri alanında yapılacak bilimsel bir araştırma sürecine ilişkin evreleri vermek ve araştırma bulgularının raporlaştırılmasıyla ilgili biçim ve içerik esaslarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma,Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması,Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması,Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik,Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması,Veri Analizi I,Veri Analizi II,Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel bir araştırmanın nasıl yapılacağını tanımlayabilecektir. | 1, 12, 18, 2 | C |
2.1.Birincil ve ikincil kaynaklardan veri toplama yöntemlerini uygular. | 1, 12, 18 | C |
2.2.Veri analizi tekniklerini bir istatistik paket programı ortamında uygular ve analitik bulgulara ulaşır. | 1, 12, 15, 18, 2 | C |
2.3.Veri analizi bulgularını yorumlar ve araştırma hipotezleri doğrultusunda gerekli test ve nihai karar süreçlerini gerçekleştirir. | 1, 12, 18, 8 | C |
3.1.Bilimsel bir metnin yazımına ilişkin biçim ve içerik kurallarını uygular. | 1, 14, 18, 2 | C |
1.1. Bilimsel bir araştırmanın amaçlarını tanımlar. | 1, 12, 18, 2 | B |
1.2. Bilimsel araştırma sürecinin evrelerini açıklar. | 1, 12, 18 | C |
1.3. Araştırma teknikleriyle ilgili temel kavramları tanımlar. | 1, 10, 12, 15, 18 | C |
2. Ağırlıklı olarak sağlık bilimleri alanında bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma uygulayabilecek ve bulguların analizini gerçekleştirebilecektir. | 1, 12, 18, 2 | C |
3. Araştırma raporunu düzenleyebilecektir. | 1, 18, 2 | C |
3.2. (3.1.) deki becerisini kullanarak, bilimsel araştırma raporunu yazılı ve sözlü olarak sunar. | 1, 14, 18, 2 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Veri Analizi I | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Veri Analizi II | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
-K. Sümbüloğlu, V. Sümbüloğlu, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu Yayıncılık, Ankara 2004. -O. Hayran, Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | ||||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | ||||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |