Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME İLKELERİ I | 2+3 | 3,5 | 6 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Beslenme ve sağlık ilişkisini yorumlayarak, besin ögeleri olarak gruplanan karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineralleri besinsel kaynak, çeşitli yaş gruplarındaki gereksinmeler ve metabolizma yönünden değerlendirebilme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki,Karbonhidratlar,Proteinler,Lipitler,Laboratuvarda çalışma prensipleri. Karbonhidrat, protein ve lipit uygulamaları.,Enerji metabolizması,Nükleik asitler, enzimler ve hormonlar,Su ve mineraller: Sodyum, Potasyum, Kalsiyum, Magnezyum, Demir, Bakır,Mineraller:İyot, Flor, Çinko, Manganez, Krom, Molibden, Kükürt, Selenyum, Kobalt,Vitaminler: Vitamin A,D,E,K,Vitaminler: Tiamin, Riboflavin, Niasin, Vitamin B6, Vitamin B12, Folik Asit,,Vitaminler: Vitamin C, Pantotenik Asit, Biotin, Kolin, Karnitin, İnositol,,Vitamin ve minerallerin laboratuvar uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmesi | 1, 2, 3 | A |
2.Enerji ve makro besin ögelerinin (karbonhidrat, proteinler, yağlar) sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini ilişkilendirebilmesi | 1, 2, 3 | A |
4.İçerik açısından besinleri ve günlük beslenmeyi değerlendirebilmesi | 1, 2, 3, 4 | A |
5.Bireysel besin tüketimi ve fiziksel aktivite kaydı ile kendi beslenme durumunu saptayabilmesi | 1, 2, 3, 4 | A, C |
3. Vitaminlerin, minerallerin ve suyun sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini tartışabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki | Beslenme Kitabının ilgili bölümünün okunması |
2 | Karbonhidratlar | Beslenme kitabının karbonhidratlar bölümünün okunması |
3 | Proteinler | Beslenme kitabının proteinler bölümünün okunması |
4 | Lipitler | Beslenme kitabının lipidler bölümünün okunması |
5 | Laboratuvarda çalışma prensipleri. Karbonhidrat, protein ve lipit uygulamaları. | Yok |
6 | Enerji metabolizması | Beslenme kitabının Enerji Metabolizması bölümünün okunması. |
7 | Nükleik asitler, enzimler ve hormonlar | Beslenme kitabının nükleik asitler, enzimler ve hormonlar bölümlerinin okunması. |
8 | Su ve mineraller: Sodyum, Potasyum, Kalsiyum, Magnezyum, Demir, Bakır | Beslenme kitabının su ve mineraller bölümlerinin okunması. |
9 | Mineraller:İyot, Flor, Çinko, Manganez, Krom, Molibden, Kükürt, Selenyum, Kobalt | Beslenme kitabının ilgili sayfalarının okunması |
10 | Vitaminler: Vitamin A,D,E,K | Beslenme kitabının ilgili sayfalarının okunması |
11 | Vitaminler: Tiamin, Riboflavin, Niasin, Vitamin B6, Vitamin B12, Folik Asit, | Beslenme kitabının ilgili sayfalarının okunması |
13 | Vitaminler: Vitamin C, Pantotenik Asit, Biotin, Kolin, Karnitin, İnositol, | Beslenme kitabının ilgili sayfalarının okunması |
14 | Vitamin ve minerallerin laboratuvar uygulaması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
1.Baysal A. Beslenme. 15. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. 2014. 2.Introduction to Human Nutrition.Gibney M, Lanham-New SA, Cassidy A, Vorster HH (Eds). Second edition, Wiley-Blackwell.2009. 3.Mahan, L.K., Stump, S.E. Krause's Food & Nutrition Therapy. 12th edition, Elsevier, 2010. 4. Insel P, Ross D, McMahon K, Bernstein M. Nutrition. Jones and Bartlett Learning. Sixth ed. 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |