Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESİN DESTEKLERİ | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besin desteği olarak kullanılan fitokimyasal bileşikler ve işlevsel besinler hakkında bilgilendirmek, insan sağlığı üzerindeki etkilerini, kullanılışlarını ve varsa ilaçlarla olan etkileşmelerini tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin Desteklerine giriş ve genel kavramlar,Yasal düzenlemeler, Dünyada durum,Yağlar-1,Yağlar-2,Algler,Fitoöstrojenler,Prebiyotikler, Probiyotikler,Çaylar,Glikozaminoglikanlar,Aminoasit kaynaklı ürünler,Bitkisel kökenli besin destekleri-1,Bitkisel kökenli besin destekleri-2,Vitaminler,Vitaminler-Mineraller; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Farklı kimyasal bileşime sahip besin desteklerini sınıflandırır. | 1, 2, 3 | A |
1. Besin destekleri hakkında genel kavramları açıklar ve sınıflandırır. | 1, 2, 3 | A |
1.1 Besin desteği, nutrasötik, fonksiyonel gıda kavramlarını açıklar. | 1, 2, 3 | A |
1.2 Besin desteklerinin insan sağlığı üzerine etkilerini tartışır. | 1, 2, 3 | A |
1.3. Vitamin ve mineralleri sınıflandırır. | 1, 2, 3 | A |
2.1. Probiyotik ve prebiyotikleri açıklar. | 1, 2, 3 | A |
2.2. Doymuş ve doymamış yağ asidi içeren besin desteklerinin etkilerini özetler. | 1, 2, 3 | A |
2.3. Fitoöstrojen etkili besin desteklerini açıklar. | 1, 2, 3 | A |
3. Bitkisel ve hayvansal kaynaklı besin desteklerinin farklarını açıklar. | 1, 2, 3 | A |
3.1. Besin desteklerinin yan etki ve ilaç etkileşimlerini ilişkilendirir. | 1, 2, 3 | A |
3.2. Glikozaminoglikanların etkilerini ve mekanizmalarını özetler. | ||
3.3. Çay, kahve, kafein tüketimi ve insan sağlığı üzerine etkilerini değerlendirir. |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Besin Desteklerine giriş ve genel kavramlar | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Yasal düzenlemeler, Dünyada durum | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Yağlar-1 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Yağlar-2 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Algler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Fitoöstrojenler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Prebiyotikler, Probiyotikler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Çaylar | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Glikozaminoglikanlar | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Aminoasit kaynaklı ürünler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Bitkisel kökenli besin destekleri-1 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Bitkisel kökenli besin destekleri-2 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Vitaminler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Vitaminler-Mineraller | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Besin destekleri ders notları öğrencilere verilecektir |
-Dietary supplements of plant origin, M. Maffei, Taylor & Francis, 2003 -Dietary Supplements, P. Mason, Pharmaceutical Press, 3rd Ed., 2007. -Handbook of Vitamins, J. Zempleni, R.B. Rucker,D.B. McCormick, J.W. Suttie, CRC Press, 4th Ed., 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |