Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESİN KİMYASI VE BESİN ANALİZLERİ II | 2+3 | 3,5 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nihal BÜYÜKUSLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatmanur ÖZYÜREK ARPA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere besinlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ve fonksiyonlarını anlamalarını sağlayacak bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin kalitesi ve etkileyen etmenler,Besin kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan analiz yöntemleri,Besinlerde bulunan doğal pigmentler,Besinlerde bulunan tat ve koku ögeleri,Besin katkı maddeleri: gıda boyaları, koruyucu maddeler vb.,Fonksiyonel besinler: tanımı, pre ve probiyotikler,Bitkisel fonksiyonel besinler,Fonksiyonel besinler: genetiği değiştirilen besinler,Soya, mısır, buğdayın özellikleri ve fonksiyonları,Yumurta, süt ve süt ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları,Et ve ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları,Baklagillerin özellikleri ve fonksiyonları,Çay, kahve, kakao ve çikolatanın özellikleri ve fonksiyonları,Proje sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Besinlerin yapısını, depolama, üretim, pişirme ve hazırlama süreçlerinde yapılarındaki değişimleri ve besin analiz yöntemlerini beslenme ile ilişkilendirebilmesi | 1, 13 | A, C |
2.Üretimden tüketime besinlerde kimyasal değişimleri ve bu değişimlerin besin değerlerine etkilerini yorumlayabilmesi | 1, 13 | A, C |
3.Besin kimyası dersinde edindiği bilgiler ile besinler ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi yorumlayabilmesi | 1, 13 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 13: Deney / Laboratuvar |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Besin kalitesi ve etkileyen etmenler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Besin kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan analiz yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Besinlerde bulunan doğal pigmentler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Besinlerde bulunan tat ve koku ögeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Besin katkı maddeleri: gıda boyaları, koruyucu maddeler vb. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Fonksiyonel besinler: tanımı, pre ve probiyotikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Bitkisel fonksiyonel besinler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Fonksiyonel besinler: genetiği değiştirilen besinler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Soya, mısır, buğdayın özellikleri ve fonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Yumurta, süt ve süt ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Et ve ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Baklagillerin özellikleri ve fonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Çay, kahve, kakao ve çikolatanın özellikleri ve fonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Proje sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
•Ders notları |
•Gıda Kimyası, Arsan Bilişli, 2012 ISBN: 0310181996. •Gıda Kimyası, Mehmet Demirci, Şubat 2012 6. Baskı ISBN: 975-97146-2-0. •Gıda Kimyası, İlbilge Saldamlı, Ankara 2004 ISBN: ISBN 9789756331163. •Çeşitli bilimsel dergilerden elde edilen makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |