Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK BESLENME ERİŞKİN UYGULAMASI | 0+28 | 7 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 07:00-07:45 Çarşamba 08:00-08:45 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 Çarşamba 19:30-20:15 Perşembe 07:00-07:45 Perşembe 08:00-08:45 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 Perşembe 18:30-19:15 Perşembe 19:30-20:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neda SALEKİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatmanur ÖZYÜREK ARPA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, yetişkin hastanelerinde ve klinik hizmet veren diyetisyenlerle hasta izleminde uygulanacak yöntemleri öğrenmesini, hasta dosyası okuması, analiz etmesi ve hastanın klinik laboratuvar bulgularına göre beslenme tedavisi planlayıp uygulayabilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması,Değişim listeleri, Obezite ve yeme bozukluklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Diyabetes Mellitus, Metabolik Sendrom, İnsulin direnci tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Kalp damar hastalıkları ve Hipertansiyon tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Gastrointestinal sistem hastalıkları tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Enteral ve Parenteral Beslenme tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Böbrek hastalıkları tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Sepsis, travma ve yanık tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Enflamasyon ve enfeksiyon hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Onkolojik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi ,Hepatobiliyer hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Solunum sistemi hastalıkları tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi,Kemik ve Eklem Hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yetişkin hasta diyetisyenliği konusunda bilgi ve beceri kazanabilmesi | 14, 18, 20 | A, F |
2. Yetişkin hasta diyetisyenliği konusunda uygulamaları gözlemleyebilmesi | 14, 18, 20 | A, F |
3. Poliklinikte ve klinikte hasta izleminde kullanılan yöntemleri uygulayabilmesi | 14, 18, 20 | A, F |
4. Hasta dosyası okuyarak, dosyadaki bilgileri analiz edebilmesi ve hastanın beslenme anamnezi, klinik ve laboratuvar bulgularına göre beslenme tedavisini planlayabilmesi | 14, 18, 20 | A, F |
5. Beslenme ve diyet uygulamalarında karşılaşılan sorunları tanımlayabilmesi ve çözüm getirebilmesini | 14, 18, 20 | A, F |
6. Yetişkin hastalıkları ile ilgili bilgiye ulaşabilmesi, analiz edebilmesi ve bu bilgiyi sunma becerisi kazanabilmesini | 14, 18, 20 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma, 18: Vaka Çalışması, 20: Bakım Planı |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Değişim listeleri, Obezite ve yeme bozukluklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
3 | Diyabetes Mellitus, Metabolik Sendrom, İnsulin direnci tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
4 | Kalp damar hastalıkları ve Hipertansiyon tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
5 | Gastrointestinal sistem hastalıkları tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
6 | Enteral ve Parenteral Beslenme tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
7 | Böbrek hastalıkları tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
8 | Sepsis, travma ve yanık tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
9 | Enflamasyon ve enfeksiyon hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
10 | Onkolojik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
11 | Hepatobiliyer hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
12 | Nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
13 | Solunum sistemi hastalıkları tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
14 | Kemik ve Eklem Hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkeleri uygulamalarının gözlemlenmesi | Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları ve kaynaklarının okunması |
Kaynak |
-Hastalıklarda Diyet Tedavisi I ve Hastalıklarda Diyet Tedavisi II ders notları, -Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-Ankara Nobel Kitabevi kitabevi 2. baskı-2021 -Hastalıklarda Beslenme Tedavisi- Hatipoğlu yayıncılık-2019 -Diyet El kitabı-13. Baskı-Hatipoğlu yayıncılık -Vakalarla Öğreniyorum: Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi 1 ve 2 - Hedef yayıncılık-2020 -Konu ile ilgili güncel akademik dergi ve kitaplar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |