Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ I | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma Elif SEZER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatma Elif SEZER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplu beslenme hizmetinden yararlanan tüm gruplara yeterli ve dengeli, yüksek hijyenik kalitede, yüksek besin değeri özelliklerine sahip, tüketilebilir bir toplu beslenme hizmetinin en ekonomik şekilde verilmesini sağlamak amacıyla eğitim vermek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplu Beslenmenin tanımı, önemi/TBYK, özellikleri TBS sistemleri, yeni üretim sistemleri.,Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetim ve Organizasyon,Toplu Beslenme Sistemlerinde Stratejik Yönetim ve Kalite İyileştirme Stratejileri .,TBS'de İnsan Kaynakları Yönetimi,,TB çalışanlarının Organizasyonu, Görev Tanımları,TBS'de Fiziki Koşullar, Mutfak ve Yemekhane Donanımı,Toplu Beslenme Sistemlerinde Kullanılan Araç-Gereçler ,Yeni Teknoloji,Menü Yönetim ve Denetimi I,Menü Yönetim ve Denetimi II,Standart Yemek Tarifeleri,TBS'de Oluşan Artıklar nedenleri ve Önleme Yolları,Satın Alma Teknikleri,Depolama İlkeleri,Toplu Beslenme Sistemlerinde İş Güvenliği; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetici diyetisyen olma becerisi geliştirebilmesi | 1, 2 | A |
2. Toplu beslenme süreçlerine ilişkin edindikleri bilgiler doğrultusunda menü denetimi uygulayabilmesi | 1, 2 | A |
3. Toplu beslenme yapılan kurumlarda mutfağı artık oluşumunun en az olması yönünde organize edebilmesi | 1, 2 | A |
4. Toplu beslenme yapılan kurumlarda fiziki koşulları değerlendirebilmesi | 1, 2 | A |
5. Toplu beslenme yapılan kurumlarda iş güvenliği kurallarına uygun alınabilecek önlemleri açıklayabilmesi | 1, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Toplu Beslenmenin tanımı, önemi/TBYK, özellikleri TBS sistemleri, yeni üretim sistemleri. | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetim ve Organizasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Toplu Beslenme Sistemlerinde Stratejik Yönetim ve Kalite İyileştirme Stratejileri . | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | TBS'de İnsan Kaynakları Yönetimi, | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | TB çalışanlarının Organizasyonu, Görev Tanımları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | TBS'de Fiziki Koşullar, Mutfak ve Yemekhane Donanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Toplu Beslenme Sistemlerinde Kullanılan Araç-Gereçler ,Yeni Teknoloji | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Menü Yönetim ve Denetimi I | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Menü Yönetim ve Denetimi II | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Standart Yemek Tarifeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | TBS'de Oluşan Artıklar nedenleri ve Önleme Yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Satın Alma Teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Depolama İlkeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Toplu Beslenme Sistemlerinde İş Güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları |
1. Fundamentals of Menu Planing. McVety P., Ware B.J., Ware C. L. John Wiley and Sons, Canada, 2009. 2. Study Guide to Accompany Management By Menu. Kotschevar L., Wıthrow D. Fourth edition. John Wiley and Sons, Canada, 2008. 3. Dağ A. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Standart Tarifeler Maliyet ve Hijyen Kontrolü. Mart 2006. 4. Toplu Beslenme Yapılan Kurumlarda Çalışan Personel İçin Sanitasyon / Hijyen Eğitimi Rehberi. Hatipoğlu Yayıncılık, Ocak 2003. 5. Kutluay Merdol T. Toplu Beslenme Servisi Yapılan Kurumlar için Standart Yemek Tarifleri, Hatipoğlu Yayıncılık, Aralık 2016. 6. Kutluay Merdol T, Baysal A. Toplu Beslenme Yapılan Kurumlar İçin Yemek Planlama Kuralları ve Yıllık Yemek Listeleri, Hatipoğlu Yayıncılık. 7. Tayar M. Hijyen El Kitabı, 2014. 8. Kutluay Merdol T. Toplu Beslenme Servisi (TBS) Sağlıklı Yönetim Rehberi, Hatipoğlu Yayınları. 9. Toplu Beslenme Sistemleri I ve II derslerinin güncel ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |