Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENTERAL PARENTERAL BESLENME-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nihal Zekiye ERDEM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nihal Zekiye ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEnteral - parenteral beslenme ilkelerini, hastalıklarda uygulanmasını, kullanılan ürünleri, bileşimlerini özetleyip hastanın, beslenme durumunu değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Hastanın beslenme durumunun değerlendirilmesi,Besin desteklerinin özellikleri, içerikleri ve kullanılmasını gerektiren durumların belirlenmesi,Enteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanması,Enteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesi,Enteral beslenme yolları tanımlanması,Enteral beslenme kontraendikasyonları değerlendirilmesi,Enteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesi,Enteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılması,Parenteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanması,Parenteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesi,Parenteral beslenme yollarının tanımlanması,Parenteral beslenme kontraendikasyonlarının değerlendirilmesi,Parenteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesi,Parenteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hastanın beslenme durumunu ve gereksinimlerini değerlendirir.10, 16, 4, 9A, E
2. Enteral ve parenteral beslenme yöntemlerini açıklar. 10, 16, 4, 9A, E
3. Enteral ve parenteral beslenme endikasyonlarını ve kontraendikasyonlarını örneklendirir.10, 16, 4, 9A, E
4. Enteral ve parenteral beslenme ürünlerini önerebilmesi ve özelliklerini açıklar.10, 16, 4, 9A, E
5. İlaç-besin etkileşimini ilişkilendirir.10, 16, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hastanın beslenme durumunun değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
2Besin desteklerinin özellikleri, içerikleri ve kullanılmasını gerektiren durumların belirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
3Enteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
4Enteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
5Enteral beslenme yolları tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
6Enteral beslenme kontraendikasyonları değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
7Enteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
8Enteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
9Parenteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
10Parenteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
11Parenteral beslenme yollarının tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
12Parenteral beslenme kontraendikasyonlarının değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
13Parenteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
14Parenteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1. Nutrisyonda Güncel Konular. Erdem NZ., Gümüşel S. Ata Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011. 2. Klinik nutrisyon: temel kavramlar. Simon P. Allison - Peter Fürst - Remy Meier - Marek Pertkiewicz - Peter Soeters. Çeviri: Korfalı G.,2006. 3. Nütrisyon ve gastrointestinal hastalık. Mark H. DeLegge. Çeviri Editörü: Koray Topgül, Zafer Malazgirt . Nobel tıp kitabevi, İstanbul, 2011. 4. Dietitian's Handbook of Enteral and Parenteral Nutrition. Skipper A., Jones & Bartlett Publishers, 3rd edition, 2011. 5. Klinik Enteral Parenteral Nütrisyon Derneği (KEPAN) (www.kepan.org.tr) 6. The European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN) (www.espen.org) 7. American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (ASPEN) (www.nutritioncare.org)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)56
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(56/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENTERAL PARENTERAL BESLENME-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nihal Zekiye ERDEM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nihal Zekiye ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEnteral - parenteral beslenme ilkelerini, hastalıklarda uygulanmasını, kullanılan ürünleri, bileşimlerini özetleyip hastanın, beslenme durumunu değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Hastanın beslenme durumunun değerlendirilmesi,Besin desteklerinin özellikleri, içerikleri ve kullanılmasını gerektiren durumların belirlenmesi,Enteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanması,Enteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesi,Enteral beslenme yolları tanımlanması,Enteral beslenme kontraendikasyonları değerlendirilmesi,Enteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesi,Enteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılması,Parenteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanması,Parenteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesi,Parenteral beslenme yollarının tanımlanması,Parenteral beslenme kontraendikasyonlarının değerlendirilmesi,Parenteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesi,Parenteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hastanın beslenme durumunu ve gereksinimlerini değerlendirir.10, 16, 4, 9A, E
2. Enteral ve parenteral beslenme yöntemlerini açıklar. 10, 16, 4, 9A, E
3. Enteral ve parenteral beslenme endikasyonlarını ve kontraendikasyonlarını örneklendirir.10, 16, 4, 9A, E
4. Enteral ve parenteral beslenme ürünlerini önerebilmesi ve özelliklerini açıklar.10, 16, 4, 9A, E
5. İlaç-besin etkileşimini ilişkilendirir.10, 16, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hastanın beslenme durumunun değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
2Besin desteklerinin özellikleri, içerikleri ve kullanılmasını gerektiren durumların belirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
3Enteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
4Enteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
5Enteral beslenme yolları tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
6Enteral beslenme kontraendikasyonları değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
7Enteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
8Enteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
9Parenteral beslenme ve tarihçesinin tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
10Parenteral beslenme endikasyonlarının belirlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
11Parenteral beslenme yollarının tanımlanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
12Parenteral beslenme kontraendikasyonlarının değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
13Parenteral beslenme ürünleri ve özelliklerinin ayırt edilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
14Parenteral beslenmede ürün seçimi ve ürünlerin sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1. Nutrisyonda Güncel Konular. Erdem NZ., Gümüşel S. Ata Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011. 2. Klinik nutrisyon: temel kavramlar. Simon P. Allison - Peter Fürst - Remy Meier - Marek Pertkiewicz - Peter Soeters. Çeviri: Korfalı G.,2006. 3. Nütrisyon ve gastrointestinal hastalık. Mark H. DeLegge. Çeviri Editörü: Koray Topgül, Zafer Malazgirt . Nobel tıp kitabevi, İstanbul, 2011. 4. Dietitian's Handbook of Enteral and Parenteral Nutrition. Skipper A., Jones & Bartlett Publishers, 3rd edition, 2011. 5. Klinik Enteral Parenteral Nütrisyon Derneği (KEPAN) (www.kepan.org.tr) 6. The European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN) (www.espen.org) 7. American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (ASPEN) (www.nutritioncare.org)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:55Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57