Öğrencileri besinlerin içeriği, uygun hazırlama ve pişirme yöntemleri, hazırlama ve pişirme sırasında oluşan kayıplar ile bazı temel ve geleneksel yemek tarifelerinin beslenme ilkeleri esas alınarak laboratuvar ortamında uygulanması konularında bilgilendirmek ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Etler,Kurubaklagiller,Yumurta,Yağlı tohumlar ve sert kabuklu meyveler,Süt ve süt ürünleri,Tahıllar,Sebzeler,Meyveler,Yağlar,Tatlılar,Katkı maddeleri ve besin zenginleştirme,Besinlerin işlenerek saklanması,İçecekler,İşlevsel besinler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Besinleri enerji, karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral içerikleri açısından değerlendirir.
10, 16, 17, 9
A, E
2. Vitamin ve mineral kaybını önleyecek besin hazırlama, pişirme ve saklama yöntemlerini açıklar.
4. Katkı maddeleri ve besin zenginleştirme konusunu sorgular.
10, 16, 9
A
5. İşlevsel besinlerle ilgili yorum yapar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Etler
Beslenme Kitabının 274-283. sayfalarının okunması
2
Kurubaklagiller
Beslenme Kitabının 284-287. sayfalarını okuması
3
Yumurta
Beslenme Kitabının 290-293. sayfalarının okunması
4
Yağlı tohumlar ve sert kabuklu meyveler
Beslenme kitabının 289-290. sayfalarının okunması
5
Süt ve süt ürünleri
Beslenme kitabının 294-300. sayfalarının okunması
6
Tahıllar
Beslenme kitabının 300-308. sayfalarının okunması
7
Sebzeler
Beslenme kitabının 309-320. sayfalarının okunması
8
Meyveler
Makale okunması
9
Yağlar
Beslenme kitabının 320-325. sayfalarının okunması
10
Tatlılar
Beslenme kitabının 325-328. sayfalarının okunması
11
Katkı maddeleri ve besin zenginleştirme
Beslenme kitabının 329-338. sayfalarının okunması
12
Besinlerin işlenerek saklanması
Beslenme kitabının 339-351. sayfalarının okunması
13
İçecekler
Beslenme kitabının 353-362. sayfalarının okunması
14
İşlevsel besinler
Beslenme kitabının 373-394. sayfalarının okunması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1.Baysal A. Beslenme. 12. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. 2009
2.Brown, A. (2011). Understanding Food: Principles and Preparation, Fourt edition. Wadsworth, Cengage Learning, USA.
3.Mahan, L.K., Stump, S.E. Krause's Food & Nutrition Therapy. 12th edition, Elsevier, 2010.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
3
42
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
26
26
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
37
37
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
175
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(175/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BESLENME İLKELERİ II
-
Bahar Dönemi
2+3
3,5
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Indrani KALKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencileri besinlerin içeriği, uygun hazırlama ve pişirme yöntemleri, hazırlama ve pişirme sırasında oluşan kayıplar ile bazı temel ve geleneksel yemek tarifelerinin beslenme ilkeleri esas alınarak laboratuvar ortamında uygulanması konularında bilgilendirmek ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Etler,Kurubaklagiller,Yumurta,Yağlı tohumlar ve sert kabuklu meyveler,Süt ve süt ürünleri,Tahıllar,Sebzeler,Meyveler,Yağlar,Tatlılar,Katkı maddeleri ve besin zenginleştirme,Besinlerin işlenerek saklanması,İçecekler,İşlevsel besinler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Besinleri enerji, karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral içerikleri açısından değerlendirir.
10, 16, 17, 9
A, E
2. Vitamin ve mineral kaybını önleyecek besin hazırlama, pişirme ve saklama yöntemlerini açıklar.
4. Katkı maddeleri ve besin zenginleştirme konusunu sorgular.
10, 16, 9
A
5. İşlevsel besinlerle ilgili yorum yapar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Etler
Beslenme Kitabının 274-283. sayfalarının okunması
2
Kurubaklagiller
Beslenme Kitabının 284-287. sayfalarını okuması
3
Yumurta
Beslenme Kitabının 290-293. sayfalarının okunması
4
Yağlı tohumlar ve sert kabuklu meyveler
Beslenme kitabının 289-290. sayfalarının okunması
5
Süt ve süt ürünleri
Beslenme kitabının 294-300. sayfalarının okunması
6
Tahıllar
Beslenme kitabının 300-308. sayfalarının okunması
7
Sebzeler
Beslenme kitabının 309-320. sayfalarının okunması
8
Meyveler
Makale okunması
9
Yağlar
Beslenme kitabının 320-325. sayfalarının okunması
10
Tatlılar
Beslenme kitabının 325-328. sayfalarının okunması
11
Katkı maddeleri ve besin zenginleştirme
Beslenme kitabının 329-338. sayfalarının okunması
12
Besinlerin işlenerek saklanması
Beslenme kitabının 339-351. sayfalarının okunması
13
İçecekler
Beslenme kitabının 353-362. sayfalarının okunması
14
İşlevsel besinler
Beslenme kitabının 373-394. sayfalarının okunması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1.Baysal A. Beslenme. 12. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. 2009
2.Brown, A. (2011). Understanding Food: Principles and Preparation, Fourt edition. Wadsworth, Cengage Learning, USA.
3.Mahan, L.K., Stump, S.E. Krause's Food & Nutrition Therapy. 12th edition, Elsevier, 2010.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.