Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İŞLEVSEL BESİNLER VE SAĞLIK-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hilal HIZLI GÜLDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİşlevsel besinlerin sağlık üzerine yararlarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İşlevsel besinlerin tanımı, tarihçesi ve sınıflandırılması,Üretim ve kullanım amaçlarına göre işlevsel besin grupları,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-I,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-II,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-III,İşlevsel besin bilimine teknolojik bakış,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-I,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-II,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-III,İşlevsel besinlerin besin güvenliği ve toksikolojisi açısından değerlendirilmesi,İşlevsel besinlerin toplum sağlığı üzerindeki etkileri,İşlevsel besinler ile ilgili uluslararası gelişmeler,İşlevsel besinlerle ilgili yasal düzenlemeler,İşlevsel besinlerin geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. İşlevsel besinler ile ilgili temel kavramları yorumlar.10, 14, 16, 5, 9A, E
2. İşlevsel besin bileşenlerini ve özelliklerini açıklar.10, 14, 16, 5, 9A, E
3. İşlevsel besin bileşenlerinin sağlık faydalarını tartışır.10, 14, 16, 5, 9A, E
4. İşlevsel besin grupları ve bileşenleri ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürdeki gelişmeleri takip eder.10, 14, 16, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşlevsel besinlerin tanımı, tarihçesi ve sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Üretim ve kullanım amaçlarına göre işlevsel besin gruplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-IIIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6İşlevsel besin bilimine teknolojik bakışÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-IIIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşlevsel besinlerin besin güvenliği ve toksikolojisi açısından değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11İşlevsel besinlerin toplum sağlığı üzerindeki etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12İşlevsel besinler ile ilgili uluslararası gelişmelerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13İşlevsel besinlerle ilgili yasal düzenlemelerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14İşlevsel besinlerin geleceğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1. Saarela M. Functional foods: Concept to product, 2nd Ed. 2011. 2. Shi J. Functional Food Ingredients and Nutraceuticals: Processing Technologies, 2006. 3. Wildman REC (ed), Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods. CRC Press, 2001 4. Gibson GR, Williams CM (ed), Functional Foods Concept to Product. CRC Press, 2000. 5. Schmidl MK, Labuza TP. Essentials of functional foods. 2000 6. Özen M (Ed). Sağlıklı Kalmak İçin Probiyotikler Prebiyotikler Anlatılmayan Tarihçe, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler111
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı111
Ara Sınav ve Hazırlığı11212
Genel Sınav ve Hazırlığı12323
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)124
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(124/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İŞLEVSEL BESİNLER VE SAĞLIK-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hilal HIZLI GÜLDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİşlevsel besinlerin sağlık üzerine yararlarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İşlevsel besinlerin tanımı, tarihçesi ve sınıflandırılması,Üretim ve kullanım amaçlarına göre işlevsel besin grupları,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-I,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-II,İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-III,İşlevsel besin bilimine teknolojik bakış,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-I,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-II,Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-III,İşlevsel besinlerin besin güvenliği ve toksikolojisi açısından değerlendirilmesi,İşlevsel besinlerin toplum sağlığı üzerindeki etkileri,İşlevsel besinler ile ilgili uluslararası gelişmeler,İşlevsel besinlerle ilgili yasal düzenlemeler,İşlevsel besinlerin geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. İşlevsel besinler ile ilgili temel kavramları yorumlar.10, 14, 16, 5, 9A, E
2. İşlevsel besin bileşenlerini ve özelliklerini açıklar.10, 14, 16, 5, 9A, E
3. İşlevsel besin bileşenlerinin sağlık faydalarını tartışır.10, 14, 16, 5, 9A, E
4. İşlevsel besin grupları ve bileşenleri ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürdeki gelişmeleri takip eder.10, 14, 16, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşlevsel besinlerin tanımı, tarihçesi ve sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Üretim ve kullanım amaçlarına göre işlevsel besin gruplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5İşlevsel besin bileşenleri ve özellikleri-IIIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6İşlevsel besin bilimine teknolojik bakışÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Sağlık ile ilişkilendirilen işlevsel besinler-IIIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşlevsel besinlerin besin güvenliği ve toksikolojisi açısından değerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11İşlevsel besinlerin toplum sağlığı üzerindeki etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12İşlevsel besinler ile ilgili uluslararası gelişmelerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13İşlevsel besinlerle ilgili yasal düzenlemelerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14İşlevsel besinlerin geleceğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1. Saarela M. Functional foods: Concept to product, 2nd Ed. 2011. 2. Shi J. Functional Food Ingredients and Nutraceuticals: Processing Technologies, 2006. 3. Wildman REC (ed), Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods. CRC Press, 2001 4. Gibson GR, Williams CM (ed), Functional Foods Concept to Product. CRC Press, 2000. 5. Schmidl MK, Labuza TP. Essentials of functional foods. 2000 6. Özen M (Ed). Sağlıklı Kalmak İçin Probiyotikler Prebiyotikler Anlatılmayan Tarihçe, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:55Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57