Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇEVRE VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE GİRİŞ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayşin SEV
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere çevre bilinci kazandırmak, sürdürülebilir bir yapılı çevre yaratma ve aynı zamanda doğal çevrenin de sürdürülebilirliğini korumaya yönelik olarak, gelecekteki mesleki faaliyetlerinde, sürdürülebilir kalkınma ilkeleriyle uyumlu, çevresel sorunlara ve doğal kaynak tüketimine duyarlı tasarımlar, uygulamalar ve ürünler ortaya koyabilmesi için gerekli teorik bilgiyi kazandırmaktır. Dünya genelinde ve Türkiye’de sürdürülebilir mimarlık uygulamalarının tanıtılmasıyla, mesleki uygulamaya yönelik bilgi vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; GİRİŞ / Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi,
Çevre kavramının tanımı, Çevre Sorunları,
Sürdürülebilir Kalkınma Tanımı ve Yapı Sektörünün Sürdürülebilir Kalkınmadaki Rolü
,Sürdürülebilir Kalkınmanın Tarihsel Geçmişi
Endüstri Devrimi Öncesi ve Sonrasında İnsan Faaliyetleri ve Yapı Sektörünün Gelişimi
,Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
I – Kaynakların etkin kullanımı (Enerji, su, malzeme tasarrufuna ilişkin önlemler)
,Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
II – Yaşam Döngüsü Yaklaşımı
,Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
III – İnsan için tasarım ve yapım
Evrensel tasarım ilkeleri
,Sürdürülebilir Yapı Malzemeleri ve Seçme Kriterleri
Eko-etiketler
,Yapılarda Pasif Güneş Tasarımı İlkeleri ve Uygulama Örnekleri,Yenilenebilir Enerji Teknolojilerinin Yapılarda Kullanımı,California Bilim Müzesi (Renzo Piano) film gösterimi ,Yeşil Bina Değerlendirme Metotları ve Dünyada Uygulanan Sertifika Sistemlerinin Tanıtımı (LEED, BREEAM, CASBEE; GSBCS…),Yıl içi sınavı,Konuyla ilgili kanun ve yönetmelikler
(Enerji Performans Yönetmeliği, Enerji Kimlik Belgesinin Tanıtımı)
,Dünyadan Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri,Türkiye’den Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sürdürülebilir yapı teknolojilerini tasarımla bütünleştirir. Sürdürülebilir mimarlık ilke, strateji ve yöntemlerini bilir. Çevre koruma ve sürdürülebilir yapılı çevre tasarlama ilkelerini tanımlar. Çevre ve sürdürülebilir tasarım kavramını açıklar. Çevrenin korunması ve sürdürülebilirlik ile ilgili yasa ve yönetmelikleri bilir. Dünya çapındaki yeşil bina değerlendirme araç ve yöntemlerini bilir. Yaşam döngüsü tasarım ilkelerini uygular. Bina entegre tasarım sürecini bilir.10, 14, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GİRİŞ / Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi,
Çevre kavramının tanımı, Çevre Sorunları,
Sürdürülebilir Kalkınma Tanımı ve Yapı Sektörünün Sürdürülebilir Kalkınmadaki Rolü
2Sürdürülebilir Kalkınmanın Tarihsel Geçmişi
Endüstri Devrimi Öncesi ve Sonrasında İnsan Faaliyetleri ve Yapı Sektörünün Gelişimi
3Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
I – Kaynakların etkin kullanımı (Enerji, su, malzeme tasarrufuna ilişkin önlemler)
4Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
II – Yaşam Döngüsü Yaklaşımı
5Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
III – İnsan için tasarım ve yapım
Evrensel tasarım ilkeleri
6Sürdürülebilir Yapı Malzemeleri ve Seçme Kriterleri
Eko-etiketler
7Yapılarda Pasif Güneş Tasarımı İlkeleri ve Uygulama Örnekleri
8Yenilenebilir Enerji Teknolojilerinin Yapılarda Kullanımı
9California Bilim Müzesi (Renzo Piano) film gösterimi
10Yeşil Bina Değerlendirme Metotları ve Dünyada Uygulanan Sertifika Sistemlerinin Tanıtımı (LEED, BREEAM, CASBEE; GSBCS…)
11Yıl içi sınavı
12Konuyla ilgili kanun ve yönetmelikler
(Enerji Performans Yönetmeliği, Enerji Kimlik Belgesinin Tanıtımı)
13Dünyadan Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri
14Türkiye’den Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri
Kaynak
Ders Notları. Ayşin Sev (2009), Sürdürülebilir Mimarlık, YEM Yayın, İstanbul. Sev, A., (2011), “A comparative analysis of building environmental assessment tools and suggestions for regional adaptations”, Civil Engineering and Environmental Systems, 28 (3), 231-245. Sev, A. (2009), “How Can the Construction Industry Contribute to Sustainable Development? A Conceptual Framework,” Sustainable Development, 17 (3), 161-173, (2009). Sev, A., (2013). Sürdürülebilir mimarlığı doğru mu algılıyoruz? Ege Mimarlık, 2013/1 (83), 16-19. Gissen, D., (2002). Big & Green: Towards Sustainable Architecture in the 21st Century, Princeton Architectural Press, New York. Yeang, K. (2008). Ecodesign: A manual for Ecological Design, Wiley, New York. Jones, D. L., (1998). Architecture and the Environment: Bioclimatic Building Design, Laurence King Publishing, London. Mimarlık alanında türkçe yayın yapan güncel süreli dergiler. Uluslararası indekslerde taranan süreli dergilerde yayımlanan güncel bilimsel makaleler National Geographic; Pearl River Tower. (video) National Geographic; One Bryant Park. (video) National Geographic, California Science Museum. (video)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati13226
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi10110
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı21020
Toplam İş Yükü (Saat)106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇEVRE VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE GİRİŞ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayşin SEV
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere çevre bilinci kazandırmak, sürdürülebilir bir yapılı çevre yaratma ve aynı zamanda doğal çevrenin de sürdürülebilirliğini korumaya yönelik olarak, gelecekteki mesleki faaliyetlerinde, sürdürülebilir kalkınma ilkeleriyle uyumlu, çevresel sorunlara ve doğal kaynak tüketimine duyarlı tasarımlar, uygulamalar ve ürünler ortaya koyabilmesi için gerekli teorik bilgiyi kazandırmaktır. Dünya genelinde ve Türkiye’de sürdürülebilir mimarlık uygulamalarının tanıtılmasıyla, mesleki uygulamaya yönelik bilgi vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; GİRİŞ / Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi,
Çevre kavramının tanımı, Çevre Sorunları,
Sürdürülebilir Kalkınma Tanımı ve Yapı Sektörünün Sürdürülebilir Kalkınmadaki Rolü
,Sürdürülebilir Kalkınmanın Tarihsel Geçmişi
Endüstri Devrimi Öncesi ve Sonrasında İnsan Faaliyetleri ve Yapı Sektörünün Gelişimi
,Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
I – Kaynakların etkin kullanımı (Enerji, su, malzeme tasarrufuna ilişkin önlemler)
,Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
II – Yaşam Döngüsü Yaklaşımı
,Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
III – İnsan için tasarım ve yapım
Evrensel tasarım ilkeleri
,Sürdürülebilir Yapı Malzemeleri ve Seçme Kriterleri
Eko-etiketler
,Yapılarda Pasif Güneş Tasarımı İlkeleri ve Uygulama Örnekleri,Yenilenebilir Enerji Teknolojilerinin Yapılarda Kullanımı,California Bilim Müzesi (Renzo Piano) film gösterimi ,Yeşil Bina Değerlendirme Metotları ve Dünyada Uygulanan Sertifika Sistemlerinin Tanıtımı (LEED, BREEAM, CASBEE; GSBCS…),Yıl içi sınavı,Konuyla ilgili kanun ve yönetmelikler
(Enerji Performans Yönetmeliği, Enerji Kimlik Belgesinin Tanıtımı)
,Dünyadan Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri,Türkiye’den Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sürdürülebilir yapı teknolojilerini tasarımla bütünleştirir. Sürdürülebilir mimarlık ilke, strateji ve yöntemlerini bilir. Çevre koruma ve sürdürülebilir yapılı çevre tasarlama ilkelerini tanımlar. Çevre ve sürdürülebilir tasarım kavramını açıklar. Çevrenin korunması ve sürdürülebilirlik ile ilgili yasa ve yönetmelikleri bilir. Dünya çapındaki yeşil bina değerlendirme araç ve yöntemlerini bilir. Yaşam döngüsü tasarım ilkelerini uygular. Bina entegre tasarım sürecini bilir.10, 14, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GİRİŞ / Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi,
Çevre kavramının tanımı, Çevre Sorunları,
Sürdürülebilir Kalkınma Tanımı ve Yapı Sektörünün Sürdürülebilir Kalkınmadaki Rolü
2Sürdürülebilir Kalkınmanın Tarihsel Geçmişi
Endüstri Devrimi Öncesi ve Sonrasında İnsan Faaliyetleri ve Yapı Sektörünün Gelişimi
3Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
I – Kaynakların etkin kullanımı (Enerji, su, malzeme tasarrufuna ilişkin önlemler)
4Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
II – Yaşam Döngüsü Yaklaşımı
5Sürdürülebilir mimarlık ilkeleri, stratejileri ve yöntemleri
III – İnsan için tasarım ve yapım
Evrensel tasarım ilkeleri
6Sürdürülebilir Yapı Malzemeleri ve Seçme Kriterleri
Eko-etiketler
7Yapılarda Pasif Güneş Tasarımı İlkeleri ve Uygulama Örnekleri
8Yenilenebilir Enerji Teknolojilerinin Yapılarda Kullanımı
9California Bilim Müzesi (Renzo Piano) film gösterimi
10Yeşil Bina Değerlendirme Metotları ve Dünyada Uygulanan Sertifika Sistemlerinin Tanıtımı (LEED, BREEAM, CASBEE; GSBCS…)
11Yıl içi sınavı
12Konuyla ilgili kanun ve yönetmelikler
(Enerji Performans Yönetmeliği, Enerji Kimlik Belgesinin Tanıtımı)
13Dünyadan Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri
14Türkiye’den Çeşitli Sürdürülebilir Yapı ve Uygulama Örnekleri
Kaynak
Ders Notları. Ayşin Sev (2009), Sürdürülebilir Mimarlık, YEM Yayın, İstanbul. Sev, A., (2011), “A comparative analysis of building environmental assessment tools and suggestions for regional adaptations”, Civil Engineering and Environmental Systems, 28 (3), 231-245. Sev, A. (2009), “How Can the Construction Industry Contribute to Sustainable Development? A Conceptual Framework,” Sustainable Development, 17 (3), 161-173, (2009). Sev, A., (2013). Sürdürülebilir mimarlığı doğru mu algılıyoruz? Ege Mimarlık, 2013/1 (83), 16-19. Gissen, D., (2002). Big & Green: Towards Sustainable Architecture in the 21st Century, Princeton Architectural Press, New York. Yeang, K. (2008). Ecodesign: A manual for Ecological Design, Wiley, New York. Jones, D. L., (1998). Architecture and the Environment: Bioclimatic Building Design, Laurence King Publishing, London. Mimarlık alanında türkçe yayın yapan güncel süreli dergiler. Uluslararası indekslerde taranan süreli dergilerde yayımlanan güncel bilimsel makaleler National Geographic; Pearl River Tower. (video) National Geographic; One Bryant Park. (video) National Geographic, California Science Museum. (video)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:24Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:28