Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİDROLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Atakan MANGIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bihrat ÖNÖZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hidroloji konseptini ve gerekli yöntemleri anlamak ve matematik bilim ve mühendislik bilgilerini kullanarak hidroloji problemlerini çözme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İklim ve Hidroloji,Yağış,Buharlaşma,Sızma,Yeraltı suyu akımı,Akış kayıtları ve analizi,Akarsu havzaları,Kar erimesi,Hidrograf ve analizi,Birim hidrograf teorisi ve uygulamaları,Sentetik birim hidrograf,Hidrograf öteleme,Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (1),Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (2); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hidrolojik çevrimi tarif eder. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Havza, yağış ve taşkın analizi yapar. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Hidrograf analizi yapar. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Olasılık hesaplarına dayalı hidrolojik analiz yapar. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İklim ve Hidroloji | Kitap ve ders notlarını inceleme |
2 | Yağış | Kitap ve ders notlarını inceleme |
3 | Buharlaşma | Kitap ve ders notlarını inceleme |
4 | Sızma | Kitap ve ders notlarını inceleme |
5 | Yeraltı suyu akımı | Kitap ve ders notlarını inceleme |
6 | Akış kayıtları ve analizi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
7 | Akarsu havzaları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
8 | Kar erimesi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
9 | Hidrograf ve analizi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
10 | Birim hidrograf teorisi ve uygulamaları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
11 | Sentetik birim hidrograf | Kitap ve ders notlarını inceleme |
12 | Hidrograf öteleme | Kitap ve ders notlarını inceleme |
13 | Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme |
14 | Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme |
Kaynak |
Hidroloji, M., Bayazit M., Birsen Yayınevi |
Yanmaz, A.M., 2013, Applied Water Resources Engineering, 4th Edition, METU Press Usul, N., 2013, Engineering Hydrology, 3rd Edition, METU Press Mays, Larry W,2010, Water Resources Engineering, John Wiley& Sons Robertson, J.A., Cassidy, J.J., and Chaudhry, M.H., Hydraulic Engineering, John Wiley& Sons |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 9 | 36 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 136 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİDROLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Atakan MANGIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bihrat ÖNÖZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hidroloji konseptini ve gerekli yöntemleri anlamak ve matematik bilim ve mühendislik bilgilerini kullanarak hidroloji problemlerini çözme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İklim ve Hidroloji,Yağış,Buharlaşma,Sızma,Yeraltı suyu akımı,Akış kayıtları ve analizi,Akarsu havzaları,Kar erimesi,Hidrograf ve analizi,Birim hidrograf teorisi ve uygulamaları,Sentetik birim hidrograf,Hidrograf öteleme,Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (1),Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (2); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hidrolojik çevrimi tarif eder. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Havza, yağış ve taşkın analizi yapar. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Hidrograf analizi yapar. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Olasılık hesaplarına dayalı hidrolojik analiz yapar. | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İklim ve Hidroloji | Kitap ve ders notlarını inceleme |
2 | Yağış | Kitap ve ders notlarını inceleme |
3 | Buharlaşma | Kitap ve ders notlarını inceleme |
4 | Sızma | Kitap ve ders notlarını inceleme |
5 | Yeraltı suyu akımı | Kitap ve ders notlarını inceleme |
6 | Akış kayıtları ve analizi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
7 | Akarsu havzaları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
8 | Kar erimesi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
9 | Hidrograf ve analizi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
10 | Birim hidrograf teorisi ve uygulamaları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
11 | Sentetik birim hidrograf | Kitap ve ders notlarını inceleme |
12 | Hidrograf öteleme | Kitap ve ders notlarını inceleme |
13 | Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme |
14 | Bilgisayar destekli olasılık ve hidrolojik analizler - (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme |
Kaynak |
Hidroloji, M., Bayazit M., Birsen Yayınevi |
Yanmaz, A.M., 2013, Applied Water Resources Engineering, 4th Edition, METU Press Usul, N., 2013, Engineering Hydrology, 3rd Edition, METU Press Mays, Larry W,2010, Water Resources Engineering, John Wiley& Sons Robertson, J.A., Cassidy, J.J., and Chaudhry, M.H., Hydraulic Engineering, John Wiley& Sons |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |