Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HİDROLİK-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Atakan MANGIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Bihrat ÖNÖZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıI. Boyut analizinin hidrolik problemlere uygulamasını incelemek, II. Model teorisinin esaslarını vermek, III. Basınçlı akımların temel denklemlerini ve mühendislik uygulamalarını incelemek, IV. Serbest yüzeyli akımların temel denklemleri ve mühendislik uygulamalarını vermek.
Dersin İçeriğiBu ders; Boyut analizi ve Pi Teoremi,Model benzeşimi,Basınçlı akımlar,Sürekli ve yersel yük kayıpları,Boru sistemlerinin çözümü,Çok hazneli boru şebekeleri,Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akım,En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesit,Özgül enerji,Ani ve tedrici değişken hareketler,Yüzeysel (hidrolik) sıçrama,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleri,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabı,Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Fiziksel olayı ifade eden bağıntıları elde eder.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Prototip ve model arasındaki ilişkiyi tarif eder.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Basınçlı akımların projelendirme esaslarını uygular.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Serbest yüzeyli akımların projelendirme esaslarını uygular.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Boyut analizi ve Pi TeoremiKitap ve ders notlarını inceleme
2Model benzeşimiKitap ve ders notlarını inceleme
3Basınçlı akımlarKitap ve ders notlarını inceleme
4Sürekli ve yersel yük kayıplarıKitap ve ders notlarını inceleme
5Boru sistemlerinin çözümüKitap ve ders notlarını inceleme
6Çok hazneli boru şebekeleriKitap ve ders notlarını inceleme
7Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akımKitap ve ders notlarını inceleme
8En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesitKitap ve ders notlarını inceleme
9Özgül enerjiKitap ve ders notlarını inceleme
10Ani ve tedrici değişken hareketlerKitap ve ders notlarını inceleme
11Yüzeysel (hidrolik) sıçramaKitap ve ders notlarını inceleme
12Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleriKitap ve ders notlarını inceleme
13Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabıKitap ve ders notlarını inceleme
14Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklarKitap ve ders notlarını inceleme
Kaynak
1) Hidrolik, Sümer B. M., Bayazit M., Ünsal İ., Birsen Yayınevi. 2) Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Ilgaz C., Karahan M. E., Bulu A., Çağlayan Kitabevi. 3) Civil Engineering Hydraulics, Featherstone R. E., Nalluri C., Blackwell Science. 4) Open Channel Hydraulics, Chow V. T., McGraw Hill. 5) Fluvial Hydraulics, Graf W. H., Altınakar M. S., Wiley.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HİDROLİK-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Atakan MANGIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Bihrat ÖNÖZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıI. Boyut analizinin hidrolik problemlere uygulamasını incelemek, II. Model teorisinin esaslarını vermek, III. Basınçlı akımların temel denklemlerini ve mühendislik uygulamalarını incelemek, IV. Serbest yüzeyli akımların temel denklemleri ve mühendislik uygulamalarını vermek.
Dersin İçeriğiBu ders; Boyut analizi ve Pi Teoremi,Model benzeşimi,Basınçlı akımlar,Sürekli ve yersel yük kayıpları,Boru sistemlerinin çözümü,Çok hazneli boru şebekeleri,Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akım,En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesit,Özgül enerji,Ani ve tedrici değişken hareketler,Yüzeysel (hidrolik) sıçrama,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleri,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabı,Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Fiziksel olayı ifade eden bağıntıları elde eder.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Prototip ve model arasındaki ilişkiyi tarif eder.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Basınçlı akımların projelendirme esaslarını uygular.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Serbest yüzeyli akımların projelendirme esaslarını uygular.12, 14, 16, 3, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Boyut analizi ve Pi TeoremiKitap ve ders notlarını inceleme
2Model benzeşimiKitap ve ders notlarını inceleme
3Basınçlı akımlarKitap ve ders notlarını inceleme
4Sürekli ve yersel yük kayıplarıKitap ve ders notlarını inceleme
5Boru sistemlerinin çözümüKitap ve ders notlarını inceleme
6Çok hazneli boru şebekeleriKitap ve ders notlarını inceleme
7Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akımKitap ve ders notlarını inceleme
8En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesitKitap ve ders notlarını inceleme
9Özgül enerjiKitap ve ders notlarını inceleme
10Ani ve tedrici değişken hareketlerKitap ve ders notlarını inceleme
11Yüzeysel (hidrolik) sıçramaKitap ve ders notlarını inceleme
12Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleriKitap ve ders notlarını inceleme
13Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabıKitap ve ders notlarını inceleme
14Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklarKitap ve ders notlarını inceleme
Kaynak
1) Hidrolik, Sümer B. M., Bayazit M., Ünsal İ., Birsen Yayınevi. 2) Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Ilgaz C., Karahan M. E., Bulu A., Çağlayan Kitabevi. 3) Civil Engineering Hydraulics, Featherstone R. E., Nalluri C., Blackwell Science. 4) Open Channel Hydraulics, Chow V. T., McGraw Hill. 5) Fluvial Hydraulics, Graf W. H., Altınakar M. S., Wiley.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:24Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:28