Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAPIM TEKNOLOJİSİ I | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pelin KARAÇAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pelin KARAÇAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrenci genel yapı ve yapım kavramlarını tanıyacak, geleneksel kagir yığma yapılar ve iskelet yapıların temel sisteminden, duvarları ve çatı sistemini de kapsayacak şekilde, bir bütün olarak tasarım ve yapım prensiplerine ilişkin detaylı bilgi edinecek, zemin türleri ve zemin suyuna karşı temelde alınması gereken önlemleri ve uygulama prensiplerini öğrenecektir. Ayrıca Afet Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik konusunda farkındalık kazanarak, yığma yapılara ilişkin bölümlerini detaylı olarak görecektir. Ders kapsamında taşıyıcı sistem tasarımının yapı tasarımını nasıl etkilediğini, uygulama örnekleri ve ödevler eşliğinde kavraması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; amaç ve kapsamının açıklanması çeriği ve yürütme yönteminin açıklanması Mimarlıkta taşıyıcı sistemlere giriş, genel kavram ve tanımlamalar ,Yığma yapıya giriş Yığma yapı-iskelet yapı karşılaştırması Yığma yapıda kabuk kavramı ve kagir yığma duvarlar (Taş, tuğla, kerpiç, beton blok, bims blok duvarlar…) ,Yığma yapıda boşluk açma kuralları, hatıl, lento ve kemerler ,Yığma yapılarda temeller ,Kagir yığma yapıda temellerde su sorunu Sokl detayları, su yalıtımı ,Kagir yığma yapıda döşeme sistemleri ,ARASINAV,İskelet yapı sistemine giriş İskelet yapı elemanlarının tanıtımı (kolon, kiriş, perde duvar …) Aks sisteminin tanıtımı İskelet yapı kuruluşunun prensipleri, kolon-kiriş-perde duvar yerleşimi ve boyutlandırma) ,Ahşap iskelet yapı sistemi Çelik iskelet yapı sistemi Hafif çelik yapı sistemi Elemanların boyutlandırılması, açıklıklar ,İskelet yapıda döşeme sistemleri ,Düşey sirkülasyon elemanları,İskelet yapıda temel sistemleri ,İskelet yapıda temel sistemleri ve su sorunu ,Çatı sistemlerine giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergonomik ve antropometrik verileri kullanarak; psikolojik sosyal ve kültürel bağlamda mimari mekanların nasıl tasarlanacağı , ergonomik standartlar mevzuatlar, evrensel tasarım prensipleri ve gelecekte mimari tasarımda insan faktörünü konu alan gelişmeleri konu alır. | 12, 13, 14, 2, 6, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | amaç ve kapsamının açıklanması çeriği ve yürütme yönteminin açıklanması Mimarlıkta taşıyıcı sistemlere giriş, genel kavram ve tanımlamalar | |
2 | Yığma yapıya giriş Yığma yapı-iskelet yapı karşılaştırması Yığma yapıda kabuk kavramı ve kagir yığma duvarlar (Taş, tuğla, kerpiç, beton blok, bims blok duvarlar…) | |
3 | Yığma yapıda boşluk açma kuralları, hatıl, lento ve kemerler | |
4 | Yığma yapılarda temeller | |
5 | Kagir yığma yapıda temellerde su sorunu Sokl detayları, su yalıtımı | |
6 | Kagir yığma yapıda döşeme sistemleri | |
7 | ARASINAV | |
8 | İskelet yapı sistemine giriş İskelet yapı elemanlarının tanıtımı (kolon, kiriş, perde duvar …) Aks sisteminin tanıtımı İskelet yapı kuruluşunun prensipleri, kolon-kiriş-perde duvar yerleşimi ve boyutlandırma) | |
9 | Ahşap iskelet yapı sistemi Çelik iskelet yapı sistemi Hafif çelik yapı sistemi Elemanların boyutlandırılması, açıklıklar | |
10 | İskelet yapıda döşeme sistemleri | |
11 | Düşey sirkülasyon elemanları | |
12 | İskelet yapıda temel sistemleri | |
13 | İskelet yapıda temel sistemleri ve su sorunu | |
14 | Çatı sistemlerine giriş |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır. |
Fundamentals of Building Construction: Materials and Methods, Edward Allen, 2008. Building Construction Illustrated, Francis Ching, 2008, Architectural Detailing: Function - Constructability - Aesthetics, Edward Allen, 2006 Architect's Handbook of Construction Detailing, David Kent Ballast, 2009 Yapım Malzemeler Yöntemler Çözümler İlkeler, Çetin Türkçü, Ahşap Çatılar, Nihat Bayülgen Yapı elemanı tasarımında malzeme, Nihat Todemir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAPIM TEKNOLOJİSİ I | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pelin KARAÇAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pelin KARAÇAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrenci genel yapı ve yapım kavramlarını tanıyacak, geleneksel kagir yığma yapılar ve iskelet yapıların temel sisteminden, duvarları ve çatı sistemini de kapsayacak şekilde, bir bütün olarak tasarım ve yapım prensiplerine ilişkin detaylı bilgi edinecek, zemin türleri ve zemin suyuna karşı temelde alınması gereken önlemleri ve uygulama prensiplerini öğrenecektir. Ayrıca Afet Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik konusunda farkındalık kazanarak, yığma yapılara ilişkin bölümlerini detaylı olarak görecektir. Ders kapsamında taşıyıcı sistem tasarımının yapı tasarımını nasıl etkilediğini, uygulama örnekleri ve ödevler eşliğinde kavraması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; amaç ve kapsamının açıklanması çeriği ve yürütme yönteminin açıklanması Mimarlıkta taşıyıcı sistemlere giriş, genel kavram ve tanımlamalar ,Yığma yapıya giriş Yığma yapı-iskelet yapı karşılaştırması Yığma yapıda kabuk kavramı ve kagir yığma duvarlar (Taş, tuğla, kerpiç, beton blok, bims blok duvarlar…) ,Yığma yapıda boşluk açma kuralları, hatıl, lento ve kemerler ,Yığma yapılarda temeller ,Kagir yığma yapıda temellerde su sorunu Sokl detayları, su yalıtımı ,Kagir yığma yapıda döşeme sistemleri ,ARASINAV,İskelet yapı sistemine giriş İskelet yapı elemanlarının tanıtımı (kolon, kiriş, perde duvar …) Aks sisteminin tanıtımı İskelet yapı kuruluşunun prensipleri, kolon-kiriş-perde duvar yerleşimi ve boyutlandırma) ,Ahşap iskelet yapı sistemi Çelik iskelet yapı sistemi Hafif çelik yapı sistemi Elemanların boyutlandırılması, açıklıklar ,İskelet yapıda döşeme sistemleri ,Düşey sirkülasyon elemanları,İskelet yapıda temel sistemleri ,İskelet yapıda temel sistemleri ve su sorunu ,Çatı sistemlerine giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergonomik ve antropometrik verileri kullanarak; psikolojik sosyal ve kültürel bağlamda mimari mekanların nasıl tasarlanacağı , ergonomik standartlar mevzuatlar, evrensel tasarım prensipleri ve gelecekte mimari tasarımda insan faktörünü konu alan gelişmeleri konu alır. | 12, 13, 14, 2, 6, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | amaç ve kapsamının açıklanması çeriği ve yürütme yönteminin açıklanması Mimarlıkta taşıyıcı sistemlere giriş, genel kavram ve tanımlamalar | |
2 | Yığma yapıya giriş Yığma yapı-iskelet yapı karşılaştırması Yığma yapıda kabuk kavramı ve kagir yığma duvarlar (Taş, tuğla, kerpiç, beton blok, bims blok duvarlar…) | |
3 | Yığma yapıda boşluk açma kuralları, hatıl, lento ve kemerler | |
4 | Yığma yapılarda temeller | |
5 | Kagir yığma yapıda temellerde su sorunu Sokl detayları, su yalıtımı | |
6 | Kagir yığma yapıda döşeme sistemleri | |
7 | ARASINAV | |
8 | İskelet yapı sistemine giriş İskelet yapı elemanlarının tanıtımı (kolon, kiriş, perde duvar …) Aks sisteminin tanıtımı İskelet yapı kuruluşunun prensipleri, kolon-kiriş-perde duvar yerleşimi ve boyutlandırma) | |
9 | Ahşap iskelet yapı sistemi Çelik iskelet yapı sistemi Hafif çelik yapı sistemi Elemanların boyutlandırılması, açıklıklar | |
10 | İskelet yapıda döşeme sistemleri | |
11 | Düşey sirkülasyon elemanları | |
12 | İskelet yapıda temel sistemleri | |
13 | İskelet yapıda temel sistemleri ve su sorunu | |
14 | Çatı sistemlerine giriş |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır. |
Fundamentals of Building Construction: Materials and Methods, Edward Allen, 2008. Building Construction Illustrated, Francis Ching, 2008, Architectural Detailing: Function - Constructability - Aesthetics, Edward Allen, 2006 Architect's Handbook of Construction Detailing, David Kent Ballast, 2009 Yapım Malzemeler Yöntemler Çözümler İlkeler, Çetin Türkçü, Ahşap Çatılar, Nihat Bayülgen Yapı elemanı tasarımında malzeme, Nihat Todemir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |