Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YERALTI SUYU-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1. Yeraltı suyu taşıyan tabakalarının meteorolojik, jeolojik ve hidrolojik yönlerden tanıtılması ve bunların pratik su teminindeki önemlerinin belirlenmesi. 2 Basınçlı ve basınçsız Akiferler ile Akitard ve Akiklud tabakalarının tanımlanması ve bunların hidrolik parametrelerinin (depolama katsayısı, iletkenlik, sızdırma kapasitesi, vb.,) belirlenmesi için gerekli hesaplamaların yapılması için denklemlerin çıkarılarak çözümlenmesi. 3 Arazide aqifer (pompaj) sınamalarının yapılması ve akifer parametrelerinin tespit edilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Temel kavramların tanımı,,Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması
,Bazı önemli hidrolojik terimler,Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı ,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri hesaplamaları,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Uygulamalar,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method),Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer test model uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Temel kavramların, önemli hidrolojik terimlerin ve akifer özellikleri tanımları 2.Akifer debi hesapları (Darcy, hidrolik iletkenlik) 3.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theim) 4.Akifer parametreleri hesaplamaları (Cooper- Jacob) 5.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theis) 12, 14, 16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Temel kavramların tanımı,
2Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması
3Bazı önemli hidrolojik terimler
4Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı
5Akifer parametreleri ve özellikleri
6Akifer parametreleri ve özellikleri
7Akifer parametreleri hesaplamaları
8Akifer parametreleri hesaplama modelleri
9Uygulamalar
10Akifer parametreleri hesaplama modelleri
11Akifer parametreleri hesaplama modelleri
12Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method)
13Akifer parametreleri hesaplama modelleri
14Akifer test model uygulamaları
Kaynak
Şen, z., 1995. Applıed hydrogeology for scıentısts and engıneers. Crc lewis publishers, baco raton, 495 pp. Şen, Z., 2002. Yeraltı Suyu (Hidrojeolojisi). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa. Bear, J. 1979. Hydraulics of groundwater. McGraw-Hill Book Co., New York, 567p Bouwer, H., 1978. Groundwater Hydrology. McGraw-Hill Book Co., New York, 480p Fetter, C.W. 1980. Applied hydrogeology. Charles E. Merrill Publishing Co., 488 p.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı2816
Ara Sınav ve Hazırlığı12222
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YERALTI SUYU-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1. Yeraltı suyu taşıyan tabakalarının meteorolojik, jeolojik ve hidrolojik yönlerden tanıtılması ve bunların pratik su teminindeki önemlerinin belirlenmesi. 2 Basınçlı ve basınçsız Akiferler ile Akitard ve Akiklud tabakalarının tanımlanması ve bunların hidrolik parametrelerinin (depolama katsayısı, iletkenlik, sızdırma kapasitesi, vb.,) belirlenmesi için gerekli hesaplamaların yapılması için denklemlerin çıkarılarak çözümlenmesi. 3 Arazide aqifer (pompaj) sınamalarının yapılması ve akifer parametrelerinin tespit edilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş, Temel kavramların tanımı,,Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması
,Bazı önemli hidrolojik terimler,Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı ,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri hesaplamaları,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Uygulamalar,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method),Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer test model uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Temel kavramların, önemli hidrolojik terimlerin ve akifer özellikleri tanımları 2.Akifer debi hesapları (Darcy, hidrolik iletkenlik) 3.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theim) 4.Akifer parametreleri hesaplamaları (Cooper- Jacob) 5.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theis) 12, 14, 16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş, Temel kavramların tanımı,
2Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması
3Bazı önemli hidrolojik terimler
4Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı
5Akifer parametreleri ve özellikleri
6Akifer parametreleri ve özellikleri
7Akifer parametreleri hesaplamaları
8Akifer parametreleri hesaplama modelleri
9Uygulamalar
10Akifer parametreleri hesaplama modelleri
11Akifer parametreleri hesaplama modelleri
12Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method)
13Akifer parametreleri hesaplama modelleri
14Akifer test model uygulamaları
Kaynak
Şen, z., 1995. Applıed hydrogeology for scıentısts and engıneers. Crc lewis publishers, baco raton, 495 pp. Şen, Z., 2002. Yeraltı Suyu (Hidrojeolojisi). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa. Bear, J. 1979. Hydraulics of groundwater. McGraw-Hill Book Co., New York, 567p Bouwer, H., 1978. Groundwater Hydrology. McGraw-Hill Book Co., New York, 480p Fetter, C.W. 1980. Applied hydrogeology. Charles E. Merrill Publishing Co., 488 p.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:52Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03