Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YERALTI SUYU | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 1. Yeraltı suyu taşıyan tabakalarının meteorolojik, jeolojik ve hidrolojik yönlerden tanıtılması ve bunların pratik su teminindeki önemlerinin belirlenmesi. 2 Basınçlı ve basınçsız Akiferler ile Akitard ve Akiklud tabakalarının tanımlanması ve bunların hidrolik parametrelerinin (depolama katsayısı, iletkenlik, sızdırma kapasitesi, vb.,) belirlenmesi için gerekli hesaplamaların yapılması için denklemlerin çıkarılarak çözümlenmesi. 3 Arazide aqifer (pompaj) sınamalarının yapılması ve akifer parametrelerinin tespit edilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Temel kavramların tanımı,,Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması ,Bazı önemli hidrolojik terimler,Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı ,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri hesaplamaları,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Uygulamalar,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method),Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer test model uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Temel kavramların, önemli hidrolojik terimlerin ve akifer özellikleri tanımları 2.Akifer debi hesapları (Darcy, hidrolik iletkenlik) 3.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theim) 4.Akifer parametreleri hesaplamaları (Cooper- Jacob) 5.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theis) | 12, 14, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Temel kavramların tanımı, | |
2 | Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması | |
3 | Bazı önemli hidrolojik terimler | |
4 | Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı | |
5 | Akifer parametreleri ve özellikleri | |
6 | Akifer parametreleri ve özellikleri | |
7 | Akifer parametreleri hesaplamaları | |
8 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
9 | Uygulamalar | |
10 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
11 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
12 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method) | |
13 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
14 | Akifer test model uygulamaları |
Kaynak |
Şen, z., 1995. Applıed hydrogeology for scıentısts and engıneers. Crc lewis publishers, baco raton, 495 pp. Şen, Z., 2002. Yeraltı Suyu (Hidrojeolojisi). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa. Bear, J. 1979. Hydraulics of groundwater. McGraw-Hill Book Co., New York, 567p Bouwer, H., 1978. Groundwater Hydrology. McGraw-Hill Book Co., New York, 480p Fetter, C.W. 1980. Applied hydrogeology. Charles E. Merrill Publishing Co., 488 p. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 8 | 16 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YERALTI SUYU | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Eyüp ŞİŞMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 1. Yeraltı suyu taşıyan tabakalarının meteorolojik, jeolojik ve hidrolojik yönlerden tanıtılması ve bunların pratik su teminindeki önemlerinin belirlenmesi. 2 Basınçlı ve basınçsız Akiferler ile Akitard ve Akiklud tabakalarının tanımlanması ve bunların hidrolik parametrelerinin (depolama katsayısı, iletkenlik, sızdırma kapasitesi, vb.,) belirlenmesi için gerekli hesaplamaların yapılması için denklemlerin çıkarılarak çözümlenmesi. 3 Arazide aqifer (pompaj) sınamalarının yapılması ve akifer parametrelerinin tespit edilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Temel kavramların tanımı,,Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması ,Bazı önemli hidrolojik terimler,Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı ,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri ve özellikleri,Akifer parametreleri hesaplamaları,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Uygulamalar,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method),Akifer parametreleri hesaplama modelleri,Akifer test model uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Temel kavramların, önemli hidrolojik terimlerin ve akifer özellikleri tanımları 2.Akifer debi hesapları (Darcy, hidrolik iletkenlik) 3.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theim) 4.Akifer parametreleri hesaplamaları (Cooper- Jacob) 5.Akifer parametreleri hesaplamaları (Theis) | 12, 14, 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Temel kavramların tanımı, | |
2 | Yeraltı suyu ortamının jeolojik ve hidrolojik sınıflandırması | |
3 | Bazı önemli hidrolojik terimler | |
4 | Akifer çeşitleri, basınçsız, basınçlı | |
5 | Akifer parametreleri ve özellikleri | |
6 | Akifer parametreleri ve özellikleri | |
7 | Akifer parametreleri hesaplamaları | |
8 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
9 | Uygulamalar | |
10 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
11 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
12 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri (Theis method) | |
13 | Akifer parametreleri hesaplama modelleri | |
14 | Akifer test model uygulamaları |
Kaynak |
Şen, z., 1995. Applıed hydrogeology for scıentısts and engıneers. Crc lewis publishers, baco raton, 495 pp. Şen, Z., 2002. Yeraltı Suyu (Hidrojeolojisi). Su Vakfı Yayınları, 198 sayfa. Bear, J. 1979. Hydraulics of groundwater. McGraw-Hill Book Co., New York, 567p Bouwer, H., 1978. Groundwater Hydrology. McGraw-Hill Book Co., New York, 480p Fetter, C.W. 1980. Applied hydrogeology. Charles E. Merrill Publishing Co., 488 p. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |