Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİDROLİK MÜHENDİSLİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İsmail DABANLI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İsmail DABANLI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | I. Boyut analizinin hidrolik problemlere uygulamasını incelemek, II. Model teorisinin esaslarını vermek, III. Basınçlı akımların temel denklemlerini ve mühendislik uygulamalarını incelemek, IV. Serbest yüzeyli akımların temel denklemleri ve mühendislik uygulamalarını vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Boyut analizi ve Pi Teoremi ,Model benzeşimi ,Basınçlı akımlar ,Sürekli ve yersel yük kayıpları ,Boru sistemlerinin çözümü ,Çok hazneli boru şebekeleri ,Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akım ,En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesit ,Özgül enerji ,Ani ve tedrici değişken hareketler ,Yüzeysel (hidrolik) sıçrama ,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleri ,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabı ,Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, dersi bütünüyle öğrendiklerinde: Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; I. Fiziksel olayı ifade eden bağıntıların elde edilmesini öğrenirler. II. Prototip ve model arasındaki ilişkiyi öğrenirler. III. Basınçlı akımların projelendirme esaslarını öğrenirler. IV. Serbest yüzeyli akımların projelendirme esaslarını öğrenirler ve öğrendiklerini uygulayabilme becerilerini kazanırlar. | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyut analizi ve Pi Teoremi | |
2 | Model benzeşimi | |
3 | Basınçlı akımlar | |
4 | Sürekli ve yersel yük kayıpları | |
5 | Boru sistemlerinin çözümü | |
6 | Çok hazneli boru şebekeleri | |
7 | Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akım | |
8 | En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesit | |
9 | Özgül enerji | |
10 | Ani ve tedrici değişken hareketler | |
11 | Yüzeysel (hidrolik) sıçrama | |
12 | Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleri | |
13 | Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabı | |
14 | Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklar |
Kaynak |
1) Hidrolik, Sümer B. M., Bayazit M., Ünsal İ., Birsen Yayınevi. 2) Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Ilgaz C., Karahan M. E., Bulu A., Çağlayan Kitabevi. 3) Civil Engineering Hydraulics, Featherstone R. E., Nalluri C., Blackwell Science. 4) Open Channel Hydraulics, Chow V. T., McGraw Hill. 5) Fluvial Hydraulics, Graf W. H., Altınakar M. S., Wiley. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 18 | 36 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 136 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİDROLİK MÜHENDİSLİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İsmail DABANLI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İsmail DABANLI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | I. Boyut analizinin hidrolik problemlere uygulamasını incelemek, II. Model teorisinin esaslarını vermek, III. Basınçlı akımların temel denklemlerini ve mühendislik uygulamalarını incelemek, IV. Serbest yüzeyli akımların temel denklemleri ve mühendislik uygulamalarını vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Boyut analizi ve Pi Teoremi ,Model benzeşimi ,Basınçlı akımlar ,Sürekli ve yersel yük kayıpları ,Boru sistemlerinin çözümü ,Çok hazneli boru şebekeleri ,Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akım ,En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesit ,Özgül enerji ,Ani ve tedrici değişken hareketler ,Yüzeysel (hidrolik) sıçrama ,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleri ,Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabı ,Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, dersi bütünüyle öğrendiklerinde: Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; I. Fiziksel olayı ifade eden bağıntıların elde edilmesini öğrenirler. II. Prototip ve model arasındaki ilişkiyi öğrenirler. III. Basınçlı akımların projelendirme esaslarını öğrenirler. IV. Serbest yüzeyli akımların projelendirme esaslarını öğrenirler ve öğrendiklerini uygulayabilme becerilerini kazanırlar. | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyut analizi ve Pi Teoremi | |
2 | Model benzeşimi | |
3 | Basınçlı akımlar | |
4 | Sürekli ve yersel yük kayıpları | |
5 | Boru sistemlerinin çözümü | |
6 | Çok hazneli boru şebekeleri | |
7 | Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akım | |
8 | En kesit boyutlandırması / Hidrolik yönden en uygun kesit | |
9 | Özgül enerji | |
10 | Ani ve tedrici değişken hareketler | |
11 | Yüzeysel (hidrolik) sıçrama | |
12 | Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleri | |
13 | Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin hesabı | |
14 | Kanal Kontrolleri/ Orifis ve savaklar |
Kaynak |
1) Hidrolik, Sümer B. M., Bayazit M., Ünsal İ., Birsen Yayınevi. 2) Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Ilgaz C., Karahan M. E., Bulu A., Çağlayan Kitabevi. 3) Civil Engineering Hydraulics, Featherstone R. E., Nalluri C., Blackwell Science. 4) Open Channel Hydraulics, Chow V. T., McGraw Hill. 5) Fluvial Hydraulics, Graf W. H., Altınakar M. S., Wiley. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |