Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BULANIK MANTIK VE MODELLEMEYE GİRİŞIND4216266Bahar Dönemi3+036
Ders Programı

Perşembe 08:00-08:45

Perşembe 09:00-09:45

Perşembe 10:00-10:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Rüçhan Melisa DENİZ ÖZGEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Rüçhan Melisa DENİZ ÖZGEN
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Ahmed Arif Şengil ([email protected])
Dersin AmacıBu dersin temel amacı, öğrencilere bulanık küme teorisi ve bulanık mantığın temel alanlarını tanıtarak herhangi bir karar alma sürecinin gerçek dünya uygulamalarında ortaya çıkabilecek birçok belirsizliği ifade etme ve akıl yürütme becerilerini kazandırmak ve öğrencilerin bu becerileri mühendislik problemlerine uygulayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bulanık Mantığa Giriş,Bulanık Mantık Kavramı ve Belirsizlik,Bulanık Kümeler,Bulanık Küme İşlemleri,Bulanık Küme İlişkileri,Bulanık Kümelerin Durulaştırılması,Üyelik Fonksiyonları ve Bulanık Aritmetik,Ara Sınav,Bulanık Çıkarım Sistemi - Mamdani/ Sugeno/ Tsukamato Fonksiyonları,Bulanık Çok Kriterli Karar Verme,Bulanık Çok Kriterli Karar Verme,Bulanık Matematiksel Modelleme - Doğrusal Programlama,Bulanık Matematiksel Modelleme - Hedef Programlama,Proje Sunumları,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Öğrenciler edindikleri bilgileri mühendislikte temel modelleme ve karar verme tekniklerini uygulamak için kullanabilirler.1, 12, 14A, E, F
2. Bulanık kümeler üzerinde analiz işlemleri yaparak bulanık mantığın farklı alanlardaki uygulamalarını bilirler.13, 37E, F, R
3. Python programlama dili ve MS Excel kullanarak bulanık mantık uygulamalarını bilirler.11, 21, 37E, H
4. Gerçek yaşam problemlerini analitik olarak değerlendirebilirler.1, 12, 14A
5. Olayların değerlendirilmesinde daha gerçekçi sonuçlar elde edebilirler.2, 3, 4E, F
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bulanık Mantığa GirişDers Kitabı - Bölüm 1 ve Ders Notları
2Bulanık Mantık Kavramı ve BelirsizlikDers Kitabı - Bölüm 1 ve Ders Notları
3Bulanık KümelerDers Kitabı - Bölüm 2 ve Ders Notları
4Bulanık Küme İşlemleriDers Kitabı - Bölüm 2 ve Ders Notları
5Bulanık Küme İlişkileriDers Kitabı - Bölüm 3 ve Ders Notları
6Bulanık Kümelerin DurulaştırılmasıDers Kitabı - Bölüm 4 ve Ders Notları
7Üyelik Fonksiyonları ve Bulanık AritmetikDers Kitabı - Bölüm 4 ve Ders Notları
8Ara SınavDers Kitabı, Ders Notları, Ödevler ve Küçük Sınavlar
9Bulanık Çıkarım Sistemi - Mamdani/ Sugeno/ Tsukamato FonksiyonlarıDers Kitabı - Bölüm 5 ve Ders Notları
10Bulanık Çok Kriterli Karar VermeEk Kitap - s. 360 - 400 ve Ders Notları
11Bulanık Çok Kriterli Karar VermeDers Notları
12Bulanık Matematiksel Modelleme - Doğrusal ProgramlamaEk Kitap - s. 455 - 472 ve Ders Notları
13Bulanık Matematiksel Modelleme - Hedef ProgramlamaEk Kitap - s. 503 - 513 ve Ders Notları
14Proje SunumlarıDers Kitabı, Yardımcı Kitap ve Ders Notları
15Genel SınavDers Kitabı, Ders Notları, Ödevler ve Küçük Sınavlar
Kaynak
Ders Kitabı: Mühendislik Uygulamalarıyla Bulanık Mantık, 4. Baskı, Timothy J. Ross ISBN: 978-1-119-23584-2, Eylül 2016.
Ek Kitap: Küresel bulanık kümelerle karar verme, Bulanıklık ve yumuşak hesaplama üzerine çalışmalar, 392, s.3-25, Kahraman, C. ve Gündogdu, F.K., 2021.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5420
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı8864
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BULANIK MANTIK VE MODELLEMEYE GİRİŞIND4216266Bahar Dönemi3+036
Ders Programı

Perşembe 08:00-08:45

Perşembe 09:00-09:45

Perşembe 10:00-10:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Rüçhan Melisa DENİZ ÖZGEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Rüçhan Melisa DENİZ ÖZGEN
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Ahmed Arif Şengil ([email protected])
Dersin AmacıBu dersin temel amacı, öğrencilere bulanık küme teorisi ve bulanık mantığın temel alanlarını tanıtarak herhangi bir karar alma sürecinin gerçek dünya uygulamalarında ortaya çıkabilecek birçok belirsizliği ifade etme ve akıl yürütme becerilerini kazandırmak ve öğrencilerin bu becerileri mühendislik problemlerine uygulayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bulanık Mantığa Giriş,Bulanık Mantık Kavramı ve Belirsizlik,Bulanık Kümeler,Bulanık Küme İşlemleri,Bulanık Küme İlişkileri,Bulanık Kümelerin Durulaştırılması,Üyelik Fonksiyonları ve Bulanık Aritmetik,Ara Sınav,Bulanık Çıkarım Sistemi - Mamdani/ Sugeno/ Tsukamato Fonksiyonları,Bulanık Çok Kriterli Karar Verme,Bulanık Çok Kriterli Karar Verme,Bulanık Matematiksel Modelleme - Doğrusal Programlama,Bulanık Matematiksel Modelleme - Hedef Programlama,Proje Sunumları,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Öğrenciler edindikleri bilgileri mühendislikte temel modelleme ve karar verme tekniklerini uygulamak için kullanabilirler.1, 12, 14A, E, F
2. Bulanık kümeler üzerinde analiz işlemleri yaparak bulanık mantığın farklı alanlardaki uygulamalarını bilirler.13, 37E, F, R
3. Python programlama dili ve MS Excel kullanarak bulanık mantık uygulamalarını bilirler.11, 21, 37E, H
4. Gerçek yaşam problemlerini analitik olarak değerlendirebilirler.1, 12, 14A
5. Olayların değerlendirilmesinde daha gerçekçi sonuçlar elde edebilirler.2, 3, 4E, F
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bulanık Mantığa GirişDers Kitabı - Bölüm 1 ve Ders Notları
2Bulanık Mantık Kavramı ve BelirsizlikDers Kitabı - Bölüm 1 ve Ders Notları
3Bulanık KümelerDers Kitabı - Bölüm 2 ve Ders Notları
4Bulanık Küme İşlemleriDers Kitabı - Bölüm 2 ve Ders Notları
5Bulanık Küme İlişkileriDers Kitabı - Bölüm 3 ve Ders Notları
6Bulanık Kümelerin DurulaştırılmasıDers Kitabı - Bölüm 4 ve Ders Notları
7Üyelik Fonksiyonları ve Bulanık AritmetikDers Kitabı - Bölüm 4 ve Ders Notları
8Ara SınavDers Kitabı, Ders Notları, Ödevler ve Küçük Sınavlar
9Bulanık Çıkarım Sistemi - Mamdani/ Sugeno/ Tsukamato FonksiyonlarıDers Kitabı - Bölüm 5 ve Ders Notları
10Bulanık Çok Kriterli Karar VermeEk Kitap - s. 360 - 400 ve Ders Notları
11Bulanık Çok Kriterli Karar VermeDers Notları
12Bulanık Matematiksel Modelleme - Doğrusal ProgramlamaEk Kitap - s. 455 - 472 ve Ders Notları
13Bulanık Matematiksel Modelleme - Hedef ProgramlamaEk Kitap - s. 503 - 513 ve Ders Notları
14Proje SunumlarıDers Kitabı, Yardımcı Kitap ve Ders Notları
15Genel SınavDers Kitabı, Ders Notları, Ödevler ve Küçük Sınavlar
Kaynak
Ders Kitabı: Mühendislik Uygulamalarıyla Bulanık Mantık, 4. Baskı, Timothy J. Ross ISBN: 978-1-119-23584-2, Eylül 2016.
Ek Kitap: Küresel bulanık kümelerle karar verme, Bulanıklık ve yumuşak hesaplama üzerine çalışmalar, 392, s.3-25, Kahraman, C. ve Gündogdu, F.K., 2021.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:51