Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİSTEM ANALİZ VE DİZAYNI-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Özgür EROL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere, teknoloji bazlı ve/veya mühendislik sistemlerinin analizi ve geliştirilmesinde sistem yaklaşımın önemini benimsetmek ve sistem analizi ve dizayn adımlarını tanımlamaktır. Ders, sistem analizi ve dizaynı için gerekli yöntem ve metotları önce teorik olarak öğretmek ardından da öğrencilere proje bazlı çalışmalar yaptırarak teorik öğrenmelerini uygulama ile pekiştirmelerini hedeflemektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara giriş,Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirme,İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışması,Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimi,Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme.,Bilgi toplama teknikleri,Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirme,Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme.,Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar.,Etkili sistem çıktılarının tasarlanması.,Etkili sistem girdilerinin tasarlanması,Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı Sistemler,Final Proje Sunumları,Final Proje Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sistem, sistem yaklaşımı, sistem yaklaşımı ve karmaşık sistem kavramlarını tanımlar.13, 16, 4, 9A, E, F
2. Sistem geliştirme yaşam döngüsü yaklaşımı, çevik sistem geliştirme ve nesne tabanlı sistem analizi ve tasarım yaklaşımlarını ve birbirinden ayrımını yapar.10, 13, 16, 9A, E, F
3. Paydaşların gereksinimlerini çeşitli bilgi toplama teknikleri kullanarak tanımlar.13, 16, 2, 9A, E, F
4. Grafik gösterim yöntemleri ile sistemleri modeller.13, 16, 2, 9A, E, F
5. Etkin, doğru ve kullanıcı dostu sistemin çıktı ve girdilerini tasarlar.13, 16, 2, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara girişDers Notları
2Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirmeDers Notları
3İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışmasıDers Notları
4Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimiDers Notları
5Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme.Ders Notları
6Bilgi toplama teknikleriDers Notları
7Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirmeDers Notları
8Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme.Ders Notları
9Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar.Ders Notları
10Etkili sistem çıktılarının tasarlanması.Ders Notları
11Etkili sistem girdilerinin tasarlanmasıDers Notları
12Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı SistemlerDers Notları
13Final Proje SunumlarıProje Sunumları
14Final Proje SunumlarıProje Sunumları
Kaynak
Ders Materyalleri: Ders notları, slaytlar, okumalar (öğretim elemanı tarafından sağlanır) Ders Kitabı: Sistem Analizi ve Tasarımı; Kendall, Kenneth ve Kendall Julie. Global (9./10.) baskı; İkinci Makine Çağı, Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati15345
Rehberli Problem Çözme15115
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12224
Okul Dışı Diğer Faaliyetler144
Proje Sunumu / Seminer188
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı10220
Ara Sınav ve Hazırlığı5315
Genel Sınav ve Hazırlığı5210
Performans Görevi, Bakım Planı8432
Toplam İş Yükü (Saat)173
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(173/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİSTEM ANALİZ VE DİZAYNI-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Özgür EROL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere, teknoloji bazlı ve/veya mühendislik sistemlerinin analizi ve geliştirilmesinde sistem yaklaşımın önemini benimsetmek ve sistem analizi ve dizayn adımlarını tanımlamaktır. Ders, sistem analizi ve dizaynı için gerekli yöntem ve metotları önce teorik olarak öğretmek ardından da öğrencilere proje bazlı çalışmalar yaptırarak teorik öğrenmelerini uygulama ile pekiştirmelerini hedeflemektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara giriş,Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirme,İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışması,Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimi,Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme.,Bilgi toplama teknikleri,Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirme,Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme.,Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar.,Etkili sistem çıktılarının tasarlanması.,Etkili sistem girdilerinin tasarlanması,Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı Sistemler,Final Proje Sunumları,Final Proje Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sistem, sistem yaklaşımı, sistem yaklaşımı ve karmaşık sistem kavramlarını tanımlar.13, 16, 4, 9A, E, F
2. Sistem geliştirme yaşam döngüsü yaklaşımı, çevik sistem geliştirme ve nesne tabanlı sistem analizi ve tasarım yaklaşımlarını ve birbirinden ayrımını yapar.10, 13, 16, 9A, E, F
3. Paydaşların gereksinimlerini çeşitli bilgi toplama teknikleri kullanarak tanımlar.13, 16, 2, 9A, E, F
4. Grafik gösterim yöntemleri ile sistemleri modeller.13, 16, 2, 9A, E, F
5. Etkin, doğru ve kullanıcı dostu sistemin çıktı ve girdilerini tasarlar.13, 16, 2, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara girişDers Notları
2Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirmeDers Notları
3İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışmasıDers Notları
4Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimiDers Notları
5Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme.Ders Notları
6Bilgi toplama teknikleriDers Notları
7Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirmeDers Notları
8Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme.Ders Notları
9Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar.Ders Notları
10Etkili sistem çıktılarının tasarlanması.Ders Notları
11Etkili sistem girdilerinin tasarlanmasıDers Notları
12Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı SistemlerDers Notları
13Final Proje SunumlarıProje Sunumları
14Final Proje SunumlarıProje Sunumları
Kaynak
Ders Materyalleri: Ders notları, slaytlar, okumalar (öğretim elemanı tarafından sağlanır) Ders Kitabı: Sistem Analizi ve Tasarımı; Kendall, Kenneth ve Kendall Julie. Global (9./10.) baskı; İkinci Makine Çağı, Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:51