Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEY TASARIMI-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders İstatistiksel deney tasarımının temel prensiplerini ve metotlarını öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel İstatistik Kavramlarının Tekrarı,Deney Tasarımına Giriş,Bir Çok Ortalamayı Karşılaştırmak. Varyans Analizi (ANOVA),Tek Faktörlü Deneyler & Tek Yönlü Varyans Analizi,Tek Yönlü Varyans Analizi. Eşzamanlı Güven Aralıkları. Parametre Tahminleri.,Beklenen Ortalama Kare (EMS) & Güç Hesapları,İki Ortalama Özel Durumu,Rassal Tesirli Model,Rassallaştırılmış Blok Tasarımları,Çok Etkenli Tasarımlar,İki Faktörlü Deneyler I,İki Faktörlü Deneyler II,Karışık Tesirli Modeller,2k Çok Etkenli Tasarımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.İstatistik paketi SPSS kullanır.13, 14, 9F
4.Rassal tesirler ve karışık etkileri değerlendirir12, 13, 9A
3.Deney sonuçlarını Varyans Analizi (Anova) ile analiz eder12, 13, 9A
2.Mühendislik Deneyleri tasarlar13, 16, 9A
1. Veri toplar, analiz eder, sonuçları yorumlar ve sunar13, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel İstatistik Kavramlarının Tekrarı
2Deney Tasarımına Giriş
3Bir Çok Ortalamayı Karşılaştırmak. Varyans Analizi (ANOVA)
4Tek Faktörlü Deneyler & Tek Yönlü Varyans Analizi
5Tek Yönlü Varyans Analizi. Eşzamanlı Güven Aralıkları. Parametre Tahminleri.
6Beklenen Ortalama Kare (EMS) & Güç Hesapları
7İki Ortalama Özel Durumu
8Rassal Tesirli Model
9Rassallaştırılmış Blok Tasarımları
10Çok Etkenli Tasarımlar
11İki Faktörlü Deneyler I
12İki Faktörlü Deneyler II
13Karışık Tesirli Modeller
142k Çok Etkenli Tasarımlar
Kaynak
Design and Analysis of Experiments, 7th Ed. D. C. Montgomery, John Wiley & Sons, 2009.
Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9th Ed. R. E. Walpole, R. H. Myers, S. L. Myers and K. Ye , Pearson Education 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi51050
Okul Dışı Diğer Faaliyetler13030
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı5315
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı12828
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEY TASARIMI-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders İstatistiksel deney tasarımının temel prensiplerini ve metotlarını öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel İstatistik Kavramlarının Tekrarı,Deney Tasarımına Giriş,Bir Çok Ortalamayı Karşılaştırmak. Varyans Analizi (ANOVA),Tek Faktörlü Deneyler & Tek Yönlü Varyans Analizi,Tek Yönlü Varyans Analizi. Eşzamanlı Güven Aralıkları. Parametre Tahminleri.,Beklenen Ortalama Kare (EMS) & Güç Hesapları,İki Ortalama Özel Durumu,Rassal Tesirli Model,Rassallaştırılmış Blok Tasarımları,Çok Etkenli Tasarımlar,İki Faktörlü Deneyler I,İki Faktörlü Deneyler II,Karışık Tesirli Modeller,2k Çok Etkenli Tasarımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.İstatistik paketi SPSS kullanır.13, 14, 9F
4.Rassal tesirler ve karışık etkileri değerlendirir12, 13, 9A
3.Deney sonuçlarını Varyans Analizi (Anova) ile analiz eder12, 13, 9A
2.Mühendislik Deneyleri tasarlar13, 16, 9A
1. Veri toplar, analiz eder, sonuçları yorumlar ve sunar13, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel İstatistik Kavramlarının Tekrarı
2Deney Tasarımına Giriş
3Bir Çok Ortalamayı Karşılaştırmak. Varyans Analizi (ANOVA)
4Tek Faktörlü Deneyler & Tek Yönlü Varyans Analizi
5Tek Yönlü Varyans Analizi. Eşzamanlı Güven Aralıkları. Parametre Tahminleri.
6Beklenen Ortalama Kare (EMS) & Güç Hesapları
7İki Ortalama Özel Durumu
8Rassal Tesirli Model
9Rassallaştırılmış Blok Tasarımları
10Çok Etkenli Tasarımlar
11İki Faktörlü Deneyler I
12İki Faktörlü Deneyler II
13Karışık Tesirli Modeller
142k Çok Etkenli Tasarımlar
Kaynak
Design and Analysis of Experiments, 7th Ed. D. C. Montgomery, John Wiley & Sons, 2009.
Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9th Ed. R. E. Walpole, R. H. Myers, S. L. Myers and K. Ye , Pearson Education 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:51