Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN MALZEME SEÇİMİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Billur Deniz KARAHAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Billur Deniz KARAHAN
Dersin YardımcılarıDersin tanımı: Tasarım kavramı, tasarımda malzemenin önemi, mühendislik malzemeleri olgusu, tasarımda mühendislik problemlerinin tanımlanması, tasarımda kullanılan malzemelerin performans özelliklerinin incelenmesi, malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları), yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ), vaka analizi,
Dersin AmacıDersin amaçları: 1. Malzeme seçim kriterlerinin anlaşılması 2. Problemlere mühendisçe bir yaklaşımla çözümler bulunması, çözümlere göre ürün/proses tasarlanması 3. Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçimi 4. Belirli bir uygulama alanı için alternatif malzemeler arasından rasyonel malzeme seçimi 5. Takım çalışması 6. Proje önerisi yazma ve önerilere göre proje yürütme 7. Öğrencilerin sözlü ve yazılı olarak iletişimlerini geliştirmeleri hedeflenmiştir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım,Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması,Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler)
,Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi,Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları)
,Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi,Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi),Öğrenci sunumları,öğrenci sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, 1 mühendislik malzemelerini ve özelliklerini bilmeli 2 kabul edilebilir ve kullanılabilir bir ürün elde etmek için tasarım adımında mühendislik malzemesi seçimi kriterleri hakkında bilgi sahibi olmalı 3 Uygulama alanına ait uygun Ashby diyagramını seçebilmeli, kullanabilmeli 4 bir grup içinde uyum içinde çalışmayı ve tüketici beklentilerini karşılayacak entegre bir tasarımı gerçekleştirmeyi başarmalı. 5 malzeme seçimi ve süreç tasarımına görüşlerini hem sözlü hem de yazılı olarak, hipotezlerini literatürle destekleyerek savunabilmelidir.12, 14, 19, 4, 5, 9A, F
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım
2Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması
3Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler)
4Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi
5Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları)
6Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi
7Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
8Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
9Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
10Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
11Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
12Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi)
13Öğrenci sunumları
14öğrenci sunumları
Kaynak
Materials Selection in Mechanical Desing, M. Ashby, 3rd Addition, Elsevier ISBN 0 7506 6168 2 Handbook of Materials Selection for Engineering Applications, George Murray CRC Press, ISBN:0-8247-9910-0 Materials Selection for Engineering Design, Mahmoud M. Farag, Prentice Hall, ISBN:10: 0135751926 The Principles of Materials Selection for Engineering Design, P. L. Mangonon, Prentice Hall, ISBN:13: 978-0132425957

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer14040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)172
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN MALZEME SEÇİMİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Billur Deniz KARAHAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Billur Deniz KARAHAN
Dersin YardımcılarıDersin tanımı: Tasarım kavramı, tasarımda malzemenin önemi, mühendislik malzemeleri olgusu, tasarımda mühendislik problemlerinin tanımlanması, tasarımda kullanılan malzemelerin performans özelliklerinin incelenmesi, malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları), yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ), vaka analizi,
Dersin AmacıDersin amaçları: 1. Malzeme seçim kriterlerinin anlaşılması 2. Problemlere mühendisçe bir yaklaşımla çözümler bulunması, çözümlere göre ürün/proses tasarlanması 3. Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçimi 4. Belirli bir uygulama alanı için alternatif malzemeler arasından rasyonel malzeme seçimi 5. Takım çalışması 6. Proje önerisi yazma ve önerilere göre proje yürütme 7. Öğrencilerin sözlü ve yazılı olarak iletişimlerini geliştirmeleri hedeflenmiştir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım,Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması,Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler)
,Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi,Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları)
,Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi,Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi),Öğrenci sunumları,öğrenci sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, 1 mühendislik malzemelerini ve özelliklerini bilmeli 2 kabul edilebilir ve kullanılabilir bir ürün elde etmek için tasarım adımında mühendislik malzemesi seçimi kriterleri hakkında bilgi sahibi olmalı 3 Uygulama alanına ait uygun Ashby diyagramını seçebilmeli, kullanabilmeli 4 bir grup içinde uyum içinde çalışmayı ve tüketici beklentilerini karşılayacak entegre bir tasarımı gerçekleştirmeyi başarmalı. 5 malzeme seçimi ve süreç tasarımına görüşlerini hem sözlü hem de yazılı olarak, hipotezlerini literatürle destekleyerek savunabilmelidir.12, 14, 19, 4, 5, 9A, F
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım
2Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması
3Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler)
4Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi
5Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları)
6Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi
7Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
8Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
9Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
10Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
11Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi)
12Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi)
13Öğrenci sunumları
14öğrenci sunumları
Kaynak
Materials Selection in Mechanical Desing, M. Ashby, 3rd Addition, Elsevier ISBN 0 7506 6168 2 Handbook of Materials Selection for Engineering Applications, George Murray CRC Press, ISBN:0-8247-9910-0 Materials Selection for Engineering Design, Mahmoud M. Farag, Prentice Hall, ISBN:10: 0135751926 The Principles of Materials Selection for Engineering Design, P. L. Mangonon, Prentice Hall, ISBN:13: 978-0132425957

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:51