Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN MALZEME SEÇİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Billur Deniz KARAHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Billur Deniz KARAHAN |
Dersin Yardımcıları | Dersin tanımı: Tasarım kavramı, tasarımda malzemenin önemi, mühendislik malzemeleri olgusu, tasarımda mühendislik problemlerinin tanımlanması, tasarımda kullanılan malzemelerin performans özelliklerinin incelenmesi, malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları), yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ), vaka analizi, |
Dersin Amacı | Dersin amaçları: 1. Malzeme seçim kriterlerinin anlaşılması 2. Problemlere mühendisçe bir yaklaşımla çözümler bulunması, çözümlere göre ürün/proses tasarlanması 3. Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçimi 4. Belirli bir uygulama alanı için alternatif malzemeler arasından rasyonel malzeme seçimi 5. Takım çalışması 6. Proje önerisi yazma ve önerilere göre proje yürütme 7. Öğrencilerin sözlü ve yazılı olarak iletişimlerini geliştirmeleri hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım,Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması,Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler) ,Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi,Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları) ,Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi,Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi),Öğrenci sunumları,öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, 1 mühendislik malzemelerini ve özelliklerini bilmeli 2 kabul edilebilir ve kullanılabilir bir ürün elde etmek için tasarım adımında mühendislik malzemesi seçimi kriterleri hakkında bilgi sahibi olmalı 3 Uygulama alanına ait uygun Ashby diyagramını seçebilmeli, kullanabilmeli 4 bir grup içinde uyum içinde çalışmayı ve tüketici beklentilerini karşılayacak entegre bir tasarımı gerçekleştirmeyi başarmalı. 5 malzeme seçimi ve süreç tasarımına görüşlerini hem sözlü hem de yazılı olarak, hipotezlerini literatürle destekleyerek savunabilmelidir. | 12, 14, 19, 4, 5, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım | |
2 | Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması | |
3 | Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler) | |
4 | Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi | |
5 | Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları) | |
6 | Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi | |
7 | Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
8 | Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
9 | Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
10 | Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
11 | Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
12 | Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi) | |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | öğrenci sunumları |
Kaynak |
Materials Selection in Mechanical Desing, M. Ashby, 3rd Addition, Elsevier ISBN 0 7506 6168 2 Handbook of Materials Selection for Engineering Applications, George Murray CRC Press, ISBN:0-8247-9910-0 Materials Selection for Engineering Design, Mahmoud M. Farag, Prentice Hall, ISBN:10: 0135751926 The Principles of Materials Selection for Engineering Design, P. L. Mangonon, Prentice Hall, ISBN:13: 978-0132425957 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 172 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MÜHENDİSLİK UYGULAMALARI İÇİN MALZEME SEÇİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Billur Deniz KARAHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Billur Deniz KARAHAN |
Dersin Yardımcıları | Dersin tanımı: Tasarım kavramı, tasarımda malzemenin önemi, mühendislik malzemeleri olgusu, tasarımda mühendislik problemlerinin tanımlanması, tasarımda kullanılan malzemelerin performans özelliklerinin incelenmesi, malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları), yaratıcı problem çözme teorisi (TRIZ), vaka analizi, |
Dersin Amacı | Dersin amaçları: 1. Malzeme seçim kriterlerinin anlaşılması 2. Problemlere mühendisçe bir yaklaşımla çözümler bulunması, çözümlere göre ürün/proses tasarlanması 3. Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçimi 4. Belirli bir uygulama alanı için alternatif malzemeler arasından rasyonel malzeme seçimi 5. Takım çalışması 6. Proje önerisi yazma ve önerilere göre proje yürütme 7. Öğrencilerin sözlü ve yazılı olarak iletişimlerini geliştirmeleri hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım,Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması,Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler) ,Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi,Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları) ,Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi,Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi),Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi),Öğrenci sunumları,öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, 1 mühendislik malzemelerini ve özelliklerini bilmeli 2 kabul edilebilir ve kullanılabilir bir ürün elde etmek için tasarım adımında mühendislik malzemesi seçimi kriterleri hakkında bilgi sahibi olmalı 3 Uygulama alanına ait uygun Ashby diyagramını seçebilmeli, kullanabilmeli 4 bir grup içinde uyum içinde çalışmayı ve tüketici beklentilerini karşılayacak entegre bir tasarımı gerçekleştirmeyi başarmalı. 5 malzeme seçimi ve süreç tasarımına görüşlerini hem sözlü hem de yazılı olarak, hipotezlerini literatürle destekleyerek savunabilmelidir. | 12, 14, 19, 4, 5, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi transferinde tasarım, tersine mühendislikte tasarım, yenilikçi tasarım | |
2 | Tasarımda malzemenin önemi ve mühendislik malzemelerinin sınıflandırılması | |
3 | Müşteri talepleri nasıl ürün özelliğine çevrilir? Mühendislik problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (kapalı ve açık uçlu problemler) | |
4 | Farklı koşullar için uygun malzemelerin seçim kriterlerinin belirlenmesi | |
5 | Malzeme seçimi tablolarının incelenmesi (Ashby diyagramları) | |
6 | Problem çözme teknikleri (TRIZ, kalite araçları ve teknikleri, vd) kullanarak yenilikçi tasarımların geliştirilmesi | |
7 | Vaka analizi-1 (Statik yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
8 | Vaka analizi-2 (Değişken yük koşullarında çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
9 | Vaka analizi-3 ( yüksek sıcaklık çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
10 | Vaka analizi-4 (Kriyojenik koşullarda çalışacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
11 | Vaka analizi-1 (biuygulamalarda kullanılacak ürüne ait mühendislik malzemesinin performansının incelenmesi) | |
12 | Vaka analizi-6 (Malzeme ve Çevre etkileşimi) | |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | öğrenci sunumları |
Kaynak |
Materials Selection in Mechanical Desing, M. Ashby, 3rd Addition, Elsevier ISBN 0 7506 6168 2 Handbook of Materials Selection for Engineering Applications, George Murray CRC Press, ISBN:0-8247-9910-0 Materials Selection for Engineering Design, Mahmoud M. Farag, Prentice Hall, ISBN:10: 0135751926 The Principles of Materials Selection for Engineering Design, P. L. Mangonon, Prentice Hall, ISBN:13: 978-0132425957 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |