Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONTROL SİSTEMLERİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin, • mühendislik ve bilimde otomatik kontrolün hayati rolünü anlamalarını, • kontrol sistemlerinde temel kavramları tanımalarını, • bir sürecin kontrol edilme zorluğunu belirlemelerini, • ilgili matematik teorisini ve temel kavramları kullanarak dinamik sistemler için denetleyicilerin tasarlanması amacıyla çözümler önermelerini, • farklı kontrol metodolojilerine dayanan çeşitli dinamik modellerin benzetimini yapmalarını ve hesaplama araçlarıyla davranış ve performanslarını değerlendirmelerini, • temel kontrol teorilerini gerçek zaman sistemlerine uygulayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir Bakış,Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok Diyagramlar,Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge Kriteri,Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) Denetleyiciler,Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme,Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları,Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans Yanıtı,Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID Dengeleme,Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim ,Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesi,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici,Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup Yerleşimi,Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann Formülü,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Otomatik kontrolün faydalarının, doğru bir proses tasarımının önemini, kontrol sistemlerinde geri bildirim kavramını ve temel tasarım meselelerini tanır.12, 16, 2, 21, 9A, E, F
Eyleyiciler, sensörler, denetleyiciler ve dönüştürücüler gibi kontrol sistemlerinde görev olan temel elemanları tanır.2, 21, 3, 9A, E, F
Çeşitli dinamik sistemler için matematiksel modeller geliştirerek ve tasarım prensiplerini kullanarak bu sistemleri analiz eder.12, 2, 21, 9A, E, F
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak yeniden ifade eder.12, 2, 21, 3, 9A, E, F, R
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak ifade ederek, bu modellerin zaman tepkisinin niteliklerini simülasyon ortamında belirler.12, 2, 21, 9A, E, F, R
Kapalı ve açık çevrim kontrol sistemlerini bozucu etkiyi bastırma, takip doğruluğu, duyarlılık ve kalıcı durum hatasına gore karşılaştırır.12, 2, 21, 3, 9A, E, F, R
Temel kavramlar olan kök yerleşim yeri, frekans cevabı (Bode diyagramları) ve durum değişkeni geribeslemeyi kullanarak doğrusal kontrol sistemleri tasarlamak ve bunların sistemdeki geçici ve karar-durum performansına etkisini hem zaman hem de frekans alanlarında değerlendirir.12, 2, 21, 3, 9A, E, F, R
Yazılım ve donanım temelli uygulamalarda temel dijital kontrol kavramlarını kullanır.11, 2, 21, 5D, F, R
Teknik becerilerini kullanılarak tanımlanan mühendislik problemlerini çözmek amacıyla ders kapsamında ürettiği fiziksel sistemleri gerçek zamanlı olarak kontrol eder. 12, 2, 21, 3, 9A, D, E, F, R
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir BakışDers sunuları ve ders kitaplarının 1. Bölümü
2Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok DiyagramlarDers sunuları ve ders kitaplarının 2. Bölümleri
3Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge KriteriDers sunuları ve ders kitabının 3. Bölümü (Franklin yazarlı kitap), 5. Bölümü (Ogata yazarlı kitap)
4Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) DenetleyicilerDers sunuları ve ders kitabının 4. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 8. Bölümü
5Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli DengelemeDers sunuları ve ders kitabının 5. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 6. Bölümü
6Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge KoşullarıDers sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü
7Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans YanıtıDers sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü
8Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID DengelemeDers sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü
9Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
10Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesiDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
11Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve GözleyiciDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
12Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup YerleşimiDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
13Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann FormülüDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
14Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve GözleyiciDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
Kaynak
1. G.F. Franklin, J.D. Powell, A.Emami-Naeini: Feedback Control of Dynamic Systems (7. Basım), Prentice Hall, 2015. 2. Katsuhiko Ogata: Modern Control Engineering (5. Basım), Prentice Hall, 2010.
1. MATLAB Control System Toolbox, SIMULINK (Kod Örnekleri) 2. Arduino (Built-in Examples) https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples 3. G.F. Franklin, J.D. Powell, M. Workman: Digital Control of Dynamic Systems (3. Basım), Prentice Hall, 2006.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi81080
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)170
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONTROL SİSTEMLERİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin, • mühendislik ve bilimde otomatik kontrolün hayati rolünü anlamalarını, • kontrol sistemlerinde temel kavramları tanımalarını, • bir sürecin kontrol edilme zorluğunu belirlemelerini, • ilgili matematik teorisini ve temel kavramları kullanarak dinamik sistemler için denetleyicilerin tasarlanması amacıyla çözümler önermelerini, • farklı kontrol metodolojilerine dayanan çeşitli dinamik modellerin benzetimini yapmalarını ve hesaplama araçlarıyla davranış ve performanslarını değerlendirmelerini, • temel kontrol teorilerini gerçek zaman sistemlerine uygulayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir Bakış,Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok Diyagramlar,Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge Kriteri,Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) Denetleyiciler,Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme,Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları,Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans Yanıtı,Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID Dengeleme,Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim ,Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesi,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici,Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup Yerleşimi,Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann Formülü,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Otomatik kontrolün faydalarının, doğru bir proses tasarımının önemini, kontrol sistemlerinde geri bildirim kavramını ve temel tasarım meselelerini tanır.12, 16, 2, 21, 9A, E, F
Eyleyiciler, sensörler, denetleyiciler ve dönüştürücüler gibi kontrol sistemlerinde görev olan temel elemanları tanır.2, 21, 3, 9A, E, F
Çeşitli dinamik sistemler için matematiksel modeller geliştirerek ve tasarım prensiplerini kullanarak bu sistemleri analiz eder.12, 2, 21, 9A, E, F
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak yeniden ifade eder.12, 2, 21, 3, 9A, E, F, R
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak ifade ederek, bu modellerin zaman tepkisinin niteliklerini simülasyon ortamında belirler.12, 2, 21, 9A, E, F, R
Kapalı ve açık çevrim kontrol sistemlerini bozucu etkiyi bastırma, takip doğruluğu, duyarlılık ve kalıcı durum hatasına gore karşılaştırır.12, 2, 21, 3, 9A, E, F, R
Temel kavramlar olan kök yerleşim yeri, frekans cevabı (Bode diyagramları) ve durum değişkeni geribeslemeyi kullanarak doğrusal kontrol sistemleri tasarlamak ve bunların sistemdeki geçici ve karar-durum performansına etkisini hem zaman hem de frekans alanlarında değerlendirir.12, 2, 21, 3, 9A, E, F, R
Yazılım ve donanım temelli uygulamalarda temel dijital kontrol kavramlarını kullanır.11, 2, 21, 5D, F, R
Teknik becerilerini kullanılarak tanımlanan mühendislik problemlerini çözmek amacıyla ders kapsamında ürettiği fiziksel sistemleri gerçek zamanlı olarak kontrol eder. 12, 2, 21, 3, 9A, D, E, F, R
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir BakışDers sunuları ve ders kitaplarının 1. Bölümü
2Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok DiyagramlarDers sunuları ve ders kitaplarının 2. Bölümleri
3Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge KriteriDers sunuları ve ders kitabının 3. Bölümü (Franklin yazarlı kitap), 5. Bölümü (Ogata yazarlı kitap)
4Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) DenetleyicilerDers sunuları ve ders kitabının 4. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 8. Bölümü
5Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli DengelemeDers sunuları ve ders kitabının 5. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 6. Bölümü
6Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge KoşullarıDers sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü
7Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans YanıtıDers sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü
8Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID DengelemeDers sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü
9Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
10Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesiDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
11Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve GözleyiciDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
12Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup YerleşimiDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
13Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann FormülüDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
14Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve GözleyiciDers sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü
Kaynak
1. G.F. Franklin, J.D. Powell, A.Emami-Naeini: Feedback Control of Dynamic Systems (7. Basım), Prentice Hall, 2015. 2. Katsuhiko Ogata: Modern Control Engineering (5. Basım), Prentice Hall, 2010.
1. MATLAB Control System Toolbox, SIMULINK (Kod Örnekleri) 2. Arduino (Built-in Examples) https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples 3. G.F. Franklin, J.D. Powell, M. Workman: Digital Control of Dynamic Systems (3. Basım), Prentice Hall, 2006.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:48Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:12