Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONTROL SİSTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin, • mühendislik ve bilimde otomatik kontrolün hayati rolünü anlamalarını, • kontrol sistemlerinde temel kavramları tanımalarını, • bir sürecin kontrol edilme zorluğunu belirlemelerini, • ilgili matematik teorisini ve temel kavramları kullanarak dinamik sistemler için denetleyicilerin tasarlanması amacıyla çözümler önermelerini, • farklı kontrol metodolojilerine dayanan çeşitli dinamik modellerin benzetimini yapmalarını ve hesaplama araçlarıyla davranış ve performanslarını değerlendirmelerini, • temel kontrol teorilerini gerçek zaman sistemlerine uygulayabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir Bakış,Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok Diyagramlar,Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge Kriteri,Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) Denetleyiciler,Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme,Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları,Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans Yanıtı,Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID Dengeleme,Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim ,Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesi,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici,Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup Yerleşimi,Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann Formülü,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Otomatik kontrolün faydalarının, doğru bir proses tasarımının önemini, kontrol sistemlerinde geri bildirim kavramını ve temel tasarım meselelerini tanır. | 12, 16, 2, 21, 9 | A, E, F |
Eyleyiciler, sensörler, denetleyiciler ve dönüştürücüler gibi kontrol sistemlerinde görev olan temel elemanları tanır. | 2, 21, 3, 9 | A, E, F |
Çeşitli dinamik sistemler için matematiksel modeller geliştirerek ve tasarım prensiplerini kullanarak bu sistemleri analiz eder. | 12, 2, 21, 9 | A, E, F |
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak yeniden ifade eder. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, E, F, R |
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak ifade ederek, bu modellerin zaman tepkisinin niteliklerini simülasyon ortamında belirler. | 12, 2, 21, 9 | A, E, F, R |
Kapalı ve açık çevrim kontrol sistemlerini bozucu etkiyi bastırma, takip doğruluğu, duyarlılık ve kalıcı durum hatasına gore karşılaştırır. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, E, F, R |
Temel kavramlar olan kök yerleşim yeri, frekans cevabı (Bode diyagramları) ve durum değişkeni geribeslemeyi kullanarak doğrusal kontrol sistemleri tasarlamak ve bunların sistemdeki geçici ve karar-durum performansına etkisini hem zaman hem de frekans alanlarında değerlendirir. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, E, F, R |
Yazılım ve donanım temelli uygulamalarda temel dijital kontrol kavramlarını kullanır. | 11, 2, 21, 5 | D, F, R |
Teknik becerilerini kullanılarak tanımlanan mühendislik problemlerini çözmek amacıyla ders kapsamında ürettiği fiziksel sistemleri gerçek zamanlı olarak kontrol eder. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, D, E, F, R |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir Bakış | Ders sunuları ve ders kitaplarının 1. Bölümü |
2 | Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok Diyagramlar | Ders sunuları ve ders kitaplarının 2. Bölümleri |
3 | Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge Kriteri | Ders sunuları ve ders kitabının 3. Bölümü (Franklin yazarlı kitap), 5. Bölümü (Ogata yazarlı kitap) |
4 | Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) Denetleyiciler | Ders sunuları ve ders kitabının 4. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 8. Bölümü |
5 | Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme | Ders sunuları ve ders kitabının 5. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 6. Bölümü |
6 | Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları | Ders sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü |
7 | Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans Yanıtı | Ders sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü |
8 | Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID Dengeleme | Ders sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü |
9 | Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
10 | Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesi | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
11 | Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
12 | Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup Yerleşimi | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
13 | Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann Formülü | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
14 | Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
Kaynak |
1. G.F. Franklin, J.D. Powell, A.Emami-Naeini: Feedback Control of Dynamic Systems (7. Basım), Prentice Hall, 2015. 2. Katsuhiko Ogata: Modern Control Engineering (5. Basım), Prentice Hall, 2010. |
1. MATLAB Control System Toolbox, SIMULINK (Kod Örnekleri) 2. Arduino (Built-in Examples) https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples 3. G.F. Franklin, J.D. Powell, M. Workman: Digital Control of Dynamic Systems (3. Basım), Prentice Hall, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 8 | 10 | 80 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONTROL SİSTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin, • mühendislik ve bilimde otomatik kontrolün hayati rolünü anlamalarını, • kontrol sistemlerinde temel kavramları tanımalarını, • bir sürecin kontrol edilme zorluğunu belirlemelerini, • ilgili matematik teorisini ve temel kavramları kullanarak dinamik sistemler için denetleyicilerin tasarlanması amacıyla çözümler önermelerini, • farklı kontrol metodolojilerine dayanan çeşitli dinamik modellerin benzetimini yapmalarını ve hesaplama araçlarıyla davranış ve performanslarını değerlendirmelerini, • temel kontrol teorilerini gerçek zaman sistemlerine uygulayabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir Bakış,Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok Diyagramlar,Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge Kriteri,Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) Denetleyiciler,Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme,Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları,Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans Yanıtı,Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID Dengeleme,Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim ,Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesi,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici,Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup Yerleşimi,Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann Formülü,Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Otomatik kontrolün faydalarının, doğru bir proses tasarımının önemini, kontrol sistemlerinde geri bildirim kavramını ve temel tasarım meselelerini tanır. | 12, 16, 2, 21, 9 | A, E, F |
Eyleyiciler, sensörler, denetleyiciler ve dönüştürücüler gibi kontrol sistemlerinde görev olan temel elemanları tanır. | 2, 21, 3, 9 | A, E, F |
Çeşitli dinamik sistemler için matematiksel modeller geliştirerek ve tasarım prensiplerini kullanarak bu sistemleri analiz eder. | 12, 2, 21, 9 | A, E, F |
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak yeniden ifade eder. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, E, F, R |
Dinamik modellerin transfer fonksiyonunu Laplace dönüşümünü kullanarak ifade ederek, bu modellerin zaman tepkisinin niteliklerini simülasyon ortamında belirler. | 12, 2, 21, 9 | A, E, F, R |
Kapalı ve açık çevrim kontrol sistemlerini bozucu etkiyi bastırma, takip doğruluğu, duyarlılık ve kalıcı durum hatasına gore karşılaştırır. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, E, F, R |
Temel kavramlar olan kök yerleşim yeri, frekans cevabı (Bode diyagramları) ve durum değişkeni geribeslemeyi kullanarak doğrusal kontrol sistemleri tasarlamak ve bunların sistemdeki geçici ve karar-durum performansına etkisini hem zaman hem de frekans alanlarında değerlendirir. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, E, F, R |
Yazılım ve donanım temelli uygulamalarda temel dijital kontrol kavramlarını kullanır. | 11, 2, 21, 5 | D, F, R |
Teknik becerilerini kullanılarak tanımlanan mühendislik problemlerini çözmek amacıyla ders kapsamında ürettiği fiziksel sistemleri gerçek zamanlı olarak kontrol eder. | 12, 2, 21, 3, 9 | A, D, E, F, R |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrol Sistemlerine Giriş, Geribildirim Kontrolü üzerine bir Bakış, Matematiksel Modelleme üzerine bir Bakış | Ders sunuları ve ders kitaplarının 1. Bölümü |
2 | Dinamik Modeller, Laplace Dönüşümü, Ters Laplace Dönüşümü, Kutuplar ve Sıfırlar, Doğrusal Sistem Analizi, Transfer Fonksiyonlar,Blok Diyagramlar | Ders sunuları ve ders kitaplarının 2. Bölümleri |
3 | Geçici Rejim Analizi, Zaman Bölgesi Özellikleri, Tasarım Sentezi, Sıfır ve İlave Kutupların Etkisi, Doğrusal Zamanda Değişmez Sistemlerin Kararlılığı, Routh’n Denge Kriteri | Ders sunuları ve ders kitabının 3. Bölümü (Franklin yazarlı kitap), 5. Bölümü (Ogata yazarlı kitap) |
4 | Geribildirimin İlk Analizi, Kontrolün Temel Denklemleri, Düzenleme ve Bozucu etki Bastırması, Oransal+Integral+Türevsel (PID) Denetleyiciler | Ders sunuları ve ders kitabının 4. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 8. Bölümü |
5 | Root Locus Metodu ile Kontrol Sistem Tasarımı, Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme | Ders sunuları ve ders kitabının 5. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 6. Bölümü |
6 | Frekans Yanıt Tasarımı, Bode Diyagramı, Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları | Ders sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü |
7 | Bode Diyagram Problemleri, Denge Koşulları, Kararlılık Sınırları, Kapalı Çevrim Frekans Yanıtı | Ders sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü |
8 | Frekans Yanıtına dayalı Kontrol Sistem Tasarımı: Faz İlerletici Dengeleme, Faz Gecikmeli Dengeleme, Faz İlerletici-Faz Gecikmeli Dengeleme, PD-PI-PID Dengeleme | Ders sunuları, ders kitabının 6. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 7. Bölümü |
9 | Durum-Uzay Tasarımı, Bir Sistemin Durum-Uzay Gösterimi, Blok Diyagramlar ve Temel (Kanonik) Biçim: Kontroledilebilir Temel (Kanonik) Biçim | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
10 | Durum-Uzay Tasarımı, Gözlenebilir Temel (Kanonik) Biçim, Durum Denklemleri yoluyla Dinamik Tepkinin elde edilmesi | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
11 | Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
12 | Kontrol Edilebilirlik, Gözlenebilirlik, Durum Uzayında Kontrol Sistem Tasarımı: Kutup Yerleşimi | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
13 | Tam Durum Geribildirimi için Kontrol-Yasa Tasarımı: Gözlemleyici, Ackermann Formülü | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
14 | Gözleyici Tasarımı, Gözlenebilirlik, İndirgenmiş Dereceli Gözleyici Tasarımı, Gözleyici için Kutup Seçimi, Dengeleyici Tasarımı: Bileşik Kontrol Yasası ve Gözleyici | Ders sunuları, ders kitabının 7. Bölümü (kitap adı: Feedback Control of Dynamic Systems), ve diğer ders kitabının ( kitap adı: Modern Control Engineering) 9. Bölümü |
Kaynak |
1. G.F. Franklin, J.D. Powell, A.Emami-Naeini: Feedback Control of Dynamic Systems (7. Basım), Prentice Hall, 2015. 2. Katsuhiko Ogata: Modern Control Engineering (5. Basım), Prentice Hall, 2010. |
1. MATLAB Control System Toolbox, SIMULINK (Kod Örnekleri) 2. Arduino (Built-in Examples) https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples 3. G.F. Franklin, J.D. Powell, M. Workman: Digital Control of Dynamic Systems (3. Basım), Prentice Hall, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |