Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RF VE MİKRODALGA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı 3. sınıf öğrencilerine mikrodalga mühendisliği ve RF teori hakkında temel bilgileri öğrencilere aktarmaktır. Asıl hedef öğrencilerin RF/Mikrodalga mühendisliğini kavramasıdır. Öğrenciler dersteki lab vasıtasıyla, spektrum ve network analizör gibi bazı mikrodalga ekipmanların kullanımını da öğreneceklerdir. Bunların yanında öğrencilere piyasada kullanılan ilgili yazılımların kullanımı da öğretilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş. İletim hattı teorisi I.,Smith Chart ve empedans uyuşması teknikleri,İletim hatları ve waveguide'lar,Mikrodalga ağlarının (network) analizi,Mikrodalga ağlarının analizinin S-parametreleri ile gösterimi,Empedans uyuşma ve ayarlama,Mikrodalga rezonatörleri,Güç bölücüler ve yönlü kuplörler,Mikrodalga filtreleri,Mikrodalga devrelerinde gürültü,Aktif RF ve mikrodalga aparatları,Mikrodalga yükseltici tasarımı,Osilatörler ve mikserler,Mikrodalga antenleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İki kablolu iletim sistemleri için geçici ve uzun süreli durumun analizinin anlaşılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
2. Smith Chart'ın RF devrelerinde kullanılmasının anlaşılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
3. Empedans uyuşmazlığı çözebilme. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F |
4. RF devrelerinde network parametrelerinin anlaşılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
5. RF/Mikrodalga sistemlerinde kullanılan devrelerin, cihazların, ve yazılımların anlaşılması ve kullanılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş. İletim hattı teorisi I. | Ders notları ve ders kitabının 1 ve 2. bölümleri |
2 | Smith Chart ve empedans uyuşması teknikleri | Ders notları ve ders kitabının 2. bölümü |
3 | İletim hatları ve waveguide'lar | Ders notları ve ders kitabının 3. bölümü |
4 | Mikrodalga ağlarının (network) analizi | Ders notları ve ders kitabının 4. bölümü |
5 | Mikrodalga ağlarının analizinin S-parametreleri ile gösterimi | Ders notları ve ders kitabının 4. bölümü |
6 | Empedans uyuşma ve ayarlama | Ders notları ve ders kitabının 5. bölümü |
7 | Mikrodalga rezonatörleri | Ders notları ve ders kitabının 6. bölümü |
8 | Güç bölücüler ve yönlü kuplörler | Ders notları ve ders kitabının 7. bölümü |
9 | Mikrodalga filtreleri | Ders notları ve ders kitabının 8. bölümü |
10 | Mikrodalga devrelerinde gürültü | Ders notları ve ders kitabının 10. bölümü |
11 | Aktif RF ve mikrodalga aparatları | Ders notları ve ders kitabının 11. bölümü |
12 | Mikrodalga yükseltici tasarımı | Ders notları ve ders kitabının 12. bölümü |
13 | Osilatörler ve mikserler | Ders notları ve ders kitabının 13. bölümü |
14 | Mikrodalga antenleri | Ders notları ve ders kitabının 14. bölümü |
Kaynak |
"Microwave Engineering", By David Pozar, 4th ed., John Wiley, 2011 |
“Microwave Engineering” adlı diğer mikrodalga RF kitapları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 12 | 48 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 6 | 2 | 12 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 2 | 6 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RF VE MİKRODALGA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı 3. sınıf öğrencilerine mikrodalga mühendisliği ve RF teori hakkında temel bilgileri öğrencilere aktarmaktır. Asıl hedef öğrencilerin RF/Mikrodalga mühendisliğini kavramasıdır. Öğrenciler dersteki lab vasıtasıyla, spektrum ve network analizör gibi bazı mikrodalga ekipmanların kullanımını da öğreneceklerdir. Bunların yanında öğrencilere piyasada kullanılan ilgili yazılımların kullanımı da öğretilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş. İletim hattı teorisi I.,Smith Chart ve empedans uyuşması teknikleri,İletim hatları ve waveguide'lar,Mikrodalga ağlarının (network) analizi,Mikrodalga ağlarının analizinin S-parametreleri ile gösterimi,Empedans uyuşma ve ayarlama,Mikrodalga rezonatörleri,Güç bölücüler ve yönlü kuplörler,Mikrodalga filtreleri,Mikrodalga devrelerinde gürültü,Aktif RF ve mikrodalga aparatları,Mikrodalga yükseltici tasarımı,Osilatörler ve mikserler,Mikrodalga antenleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İki kablolu iletim sistemleri için geçici ve uzun süreli durumun analizinin anlaşılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
2. Smith Chart'ın RF devrelerinde kullanılmasının anlaşılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
3. Empedans uyuşmazlığı çözebilme. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F |
4. RF devrelerinde network parametrelerinin anlaşılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
5. RF/Mikrodalga sistemlerinde kullanılan devrelerin, cihazların, ve yazılımların anlaşılması ve kullanılması. | 17, 2, 21, 9 | A, E, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş. İletim hattı teorisi I. | Ders notları ve ders kitabının 1 ve 2. bölümleri |
2 | Smith Chart ve empedans uyuşması teknikleri | Ders notları ve ders kitabının 2. bölümü |
3 | İletim hatları ve waveguide'lar | Ders notları ve ders kitabının 3. bölümü |
4 | Mikrodalga ağlarının (network) analizi | Ders notları ve ders kitabının 4. bölümü |
5 | Mikrodalga ağlarının analizinin S-parametreleri ile gösterimi | Ders notları ve ders kitabının 4. bölümü |
6 | Empedans uyuşma ve ayarlama | Ders notları ve ders kitabının 5. bölümü |
7 | Mikrodalga rezonatörleri | Ders notları ve ders kitabının 6. bölümü |
8 | Güç bölücüler ve yönlü kuplörler | Ders notları ve ders kitabının 7. bölümü |
9 | Mikrodalga filtreleri | Ders notları ve ders kitabının 8. bölümü |
10 | Mikrodalga devrelerinde gürültü | Ders notları ve ders kitabının 10. bölümü |
11 | Aktif RF ve mikrodalga aparatları | Ders notları ve ders kitabının 11. bölümü |
12 | Mikrodalga yükseltici tasarımı | Ders notları ve ders kitabının 12. bölümü |
13 | Osilatörler ve mikserler | Ders notları ve ders kitabının 13. bölümü |
14 | Mikrodalga antenleri | Ders notları ve ders kitabının 14. bölümü |
Kaynak |
"Microwave Engineering", By David Pozar, 4th ed., John Wiley, 2011 |
“Microwave Engineering” adlı diğer mikrodalga RF kitapları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |