Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ROBOTİĞE GİRİŞ-Güz Dönemi3+248
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere multidisipliner robotik alanı için sağlam bir temel sağlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Dersle ilgili bilgilerin açıklanması, Robotiğe giriş, Robotik uygulamaları, Rijit hareketler, Rotasyon Matrisleri, Euler Açıları, Yuvarlanma-Yunuslama-Sapma Açıları,Homojen Dönüşümler, Çarpık Simetrik Matrisler, Açısal Hız ve İvme,İleri Kinematik, Ters Kinematik,Hız Kinematiği, Jacobian Matris Türetimi, Tekillik,Dinamik, Euler – Lagrange Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator Uygulaması,Dinamik, Newton - Euler Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator Uygulaması,Bağımsız Eklem Kontrolü, Eyleyici Dinamiği, PD & PID Kontrol ,Ara Sınav,Durum-Uzay Tasarımı, Durum Geribildirim Kontrolü, Gözlemciler,İleri Beslemeli Kontrol ve Hesaplanmış Tork,Robotik Manipulatörler için Çok Değişkenli Kontrol: Tersinir Dinamiği, Kartezyen Kontrol,Temas Modellemesi, Kuvvet Kontrolü,Sertlik ve Esneklik, Görev Alanında Ters Dinamikler, Empedans Kontrolü, Hibrit Pozisyon-Kuvvet Kontrolü,Proje Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Endüstriyel ve endüstriyel olmayan robotların ana tiplerini sınıflandırır.10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 37, 5, 6, 9A, E, F, G
Tek zincirli robot kinematik ve dinamik analiz için çeşitli matematiksel araçları ve robot izleme ve kuvvet kontrolü için temel kontrol metodolojilerini kullanır.12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 9A, F, G
Düzgün yörüngeleri üretir.12, 14, 17, 19, 2, 21, 5, 9A, E, F, G
Robotik tasarımlar için uygun çalıştırma ve redüksiyon mekanizmalarını seçer.12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 5, 6, 9A, E, F, G
Bağımsız ortak ve çok değişkenli kontrol stratejileri altında robot manipülatörlerinin dinamiklerini simüle eder.10, 12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 5, 6, 9A, D, E, F, G
Robotik sistemlerde çeşitli robotik yapıları tanımlar ve donanım tabanlı uygulamaları tecrübe eder.12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 5, 6, 9F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersle ilgili bilgilerin açıklanması, Robotiğe giriş, Robotik uygulamaları, Rijit hareketler, Rotasyon Matrisleri, Euler Açıları, Yuvarlanma-Yunuslama-Sapma AçılarıDers sunuları ve ders kitabının 1. bölümü
2Homojen Dönüşümler, Çarpık Simetrik Matrisler, Açısal Hız ve İvmeDers sunuları ve ders kitabının 2. bölümü
3İleri Kinematik, Ters KinematikDers sunuları ve ders kitabının 3. ve 4. bölümleri
4Hız Kinematiği, Jacobian Matris Türetimi, TekillikDers sunuları ve ders kitabının 5. bölümü
5Dinamik, Euler – Lagrange Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator UygulamasıDers sunuları ve ders kitabının 6. bölümü
6Dinamik, Newton - Euler Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator UygulamasıDers sunuları ve ders kitabının 6. bölümü
7Bağımsız Eklem Kontrolü, Eyleyici Dinamiği, PD & PID Kontrol Ders sunuları ve ders kitabının 7. bölümü
8Ara Sınav
9Durum-Uzay Tasarımı, Durum Geribildirim Kontrolü, GözlemcilerDers sunuları ve ders kitabının 7. bölümü
10İleri Beslemeli Kontrol ve Hesaplanmış TorkDers sunuları ve ders kitabının 7. bölümü
11Robotik Manipulatörler için Çok Değişkenli Kontrol: Tersinir Dinamiği, Kartezyen KontrolDers sunuları ve ders kitabının 8. bölümü
12Temas Modellemesi, Kuvvet KontrolüDers sunuları ve ders kitabının 8 Bölümü
13Sertlik ve Esneklik, Görev Alanında Ters Dinamikler, Empedans Kontrolü, Hibrit Pozisyon-Kuvvet Kontrolü Ders sunuları ve ders kitabının 9. bölümü
14Proje Sunumları
Kaynak
Mark W. Spong, M. Vidyasagar, "Robot Dynamics and Control", John Wiley & Sons, Inc., 2006, İlk Baskı, ISBN-139780471612438
1. MATLAB - SIMULINK Environment 2. Ders notları Teams üzerinden paylaşılacaktır. 3. John J. Craig, Introduction to Robotics: Mechanics and Control, Prentice Hall, 2004. 4. R. M. Murray, Z. Li, S. S. Sastry, S. S. Sastry, A Mathematical Introduction to Robotic Manipulation, CRC Press, 1994. 5. B. Siciliano, L. Sciavicco, L. Villani, G. Oriolo, Robotics: Modelling, Planning and Control, Springer, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ROBOTİĞE GİRİŞ-Güz Dönemi3+248
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere multidisipliner robotik alanı için sağlam bir temel sağlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Dersle ilgili bilgilerin açıklanması, Robotiğe giriş, Robotik uygulamaları, Rijit hareketler, Rotasyon Matrisleri, Euler Açıları, Yuvarlanma-Yunuslama-Sapma Açıları,Homojen Dönüşümler, Çarpık Simetrik Matrisler, Açısal Hız ve İvme,İleri Kinematik, Ters Kinematik,Hız Kinematiği, Jacobian Matris Türetimi, Tekillik,Dinamik, Euler – Lagrange Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator Uygulaması,Dinamik, Newton - Euler Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator Uygulaması,Bağımsız Eklem Kontrolü, Eyleyici Dinamiği, PD & PID Kontrol ,Ara Sınav,Durum-Uzay Tasarımı, Durum Geribildirim Kontrolü, Gözlemciler,İleri Beslemeli Kontrol ve Hesaplanmış Tork,Robotik Manipulatörler için Çok Değişkenli Kontrol: Tersinir Dinamiği, Kartezyen Kontrol,Temas Modellemesi, Kuvvet Kontrolü,Sertlik ve Esneklik, Görev Alanında Ters Dinamikler, Empedans Kontrolü, Hibrit Pozisyon-Kuvvet Kontrolü,Proje Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Endüstriyel ve endüstriyel olmayan robotların ana tiplerini sınıflandırır.10, 12, 14, 16, 19, 2, 21, 37, 5, 6, 9A, E, F, G
Tek zincirli robot kinematik ve dinamik analiz için çeşitli matematiksel araçları ve robot izleme ve kuvvet kontrolü için temel kontrol metodolojilerini kullanır.12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 9A, F, G
Düzgün yörüngeleri üretir.12, 14, 17, 19, 2, 21, 5, 9A, E, F, G
Robotik tasarımlar için uygun çalıştırma ve redüksiyon mekanizmalarını seçer.12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 5, 6, 9A, E, F, G
Bağımsız ortak ve çok değişkenli kontrol stratejileri altında robot manipülatörlerinin dinamiklerini simüle eder.10, 12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 5, 6, 9A, D, E, F, G
Robotik sistemlerde çeşitli robotik yapıları tanımlar ve donanım tabanlı uygulamaları tecrübe eder.12, 14, 16, 17, 19, 2, 21, 5, 6, 9F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersle ilgili bilgilerin açıklanması, Robotiğe giriş, Robotik uygulamaları, Rijit hareketler, Rotasyon Matrisleri, Euler Açıları, Yuvarlanma-Yunuslama-Sapma AçılarıDers sunuları ve ders kitabının 1. bölümü
2Homojen Dönüşümler, Çarpık Simetrik Matrisler, Açısal Hız ve İvmeDers sunuları ve ders kitabının 2. bölümü
3İleri Kinematik, Ters KinematikDers sunuları ve ders kitabının 3. ve 4. bölümleri
4Hız Kinematiği, Jacobian Matris Türetimi, TekillikDers sunuları ve ders kitabının 5. bölümü
5Dinamik, Euler – Lagrange Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator UygulamasıDers sunuları ve ders kitabının 6. bölümü
6Dinamik, Newton - Euler Formülasyonu, İki Eklemli Düzlemsel Manipulator UygulamasıDers sunuları ve ders kitabının 6. bölümü
7Bağımsız Eklem Kontrolü, Eyleyici Dinamiği, PD & PID Kontrol Ders sunuları ve ders kitabının 7. bölümü
8Ara Sınav
9Durum-Uzay Tasarımı, Durum Geribildirim Kontrolü, GözlemcilerDers sunuları ve ders kitabının 7. bölümü
10İleri Beslemeli Kontrol ve Hesaplanmış TorkDers sunuları ve ders kitabının 7. bölümü
11Robotik Manipulatörler için Çok Değişkenli Kontrol: Tersinir Dinamiği, Kartezyen KontrolDers sunuları ve ders kitabının 8. bölümü
12Temas Modellemesi, Kuvvet KontrolüDers sunuları ve ders kitabının 8 Bölümü
13Sertlik ve Esneklik, Görev Alanında Ters Dinamikler, Empedans Kontrolü, Hibrit Pozisyon-Kuvvet Kontrolü Ders sunuları ve ders kitabının 9. bölümü
14Proje Sunumları
Kaynak
Mark W. Spong, M. Vidyasagar, "Robot Dynamics and Control", John Wiley & Sons, Inc., 2006, İlk Baskı, ISBN-139780471612438
1. MATLAB - SIMULINK Environment 2. Ders notları Teams üzerinden paylaşılacaktır. 3. John J. Craig, Introduction to Robotics: Mechanics and Control, Prentice Hall, 2004. 4. R. M. Murray, Z. Li, S. S. Sastry, S. S. Sastry, A Mathematical Introduction to Robotic Manipulation, CRC Press, 1994. 5. B. Siciliano, L. Sciavicco, L. Villani, G. Oriolo, Robotics: Modelling, Planning and Control, Springer, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:48Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:12