Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TELSİZ HABERLEŞMEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı üçüncü/dördüncü nesil haberleşme sistemlerinin ve gelecek nesil hücresel mobil ve kişisel haberleşme teknolojilerinin teknik boyutlarıyla ilgili geniş bir bilgi birikimini, bunların uygulamasını ve faaliyetlerini değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş,Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri,Haberleşme sistemlerinin temeller,Hücresel iletişim,Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler),Kablosuz mobil radyo kanalları (Küçük ölçekli etkiler),Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik),Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikleri,Kanal etkisini yok etme,Modülasyon,CDMA teknolojisi,Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (WLAN, WPAN),Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced),Öğrenci Sunumlari ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kablosuz haberleşme sisteminin esas temellerini ve teknolojisini tanıyabilir. Kablosuz networklerin temel yapılarını açıklar Kablosuz haberleşme teknolojisini ve bilimini, radyo sinyal yayılımı (çok yollu etkiler dahil) temel incelemesini açıklar. Radyo kanal modelleri, girişim limitli haberleşme, kodlama, modülasyon, alıcı ve verici anten çeşitlilik teknikleriyle sönümleme önleme, dengeleme gibi kavramlarını açıklar. Frekansın tekrar kullanılması, hücresel hiyerarşi, sektörizasyon, hücrelerarası geçişler ve güç kontrolü gibi kavramları tanımlar. En son haberleşme teknolojilerini ve sistem dizayn uygulamalarının teknik, pratik ve güncel iyileştirmelerini sorgulayabilir. Yeni çıkan kişisel haberleşme sistemleri ve iletişim servislerini inceleyebilir. Önemli terminolojileri ve kavramları (ör. Kablosuz mobil, hücresel, hareketlilik, veri/ses/multimedya, devre anahtarlamalı, paket anahtarlamalı) tanımlar. Hızla gelişen kişisel haberleşme sistemlerini ve kişisel haberleşme servislerini tanımlar. Geliştirilen çeşitli sistem ve standartlarını (4G ve 5G sistemleri dahil), ve temel dizayn sorunlarını açıklayabilir. Dördüncü ve beşinci nesil haberleşme sistemlerine geçişte yaşanacak olan problemleri açıklayabilir ve gelecek nesil haberleşme sistemleri için çözümler üretebilir. Kablosuz iletişim ile ilişkili sistemleri tanımlayabilir. Yayılan spektrum tekniklerini (doğrudan sıralamalı, kod bölmeli çoklu erişim (CDMA), frekans atlama) açıklar. Ortagonal frekans bölmeli çoklama (OFDM) ve çoklu taşıyıcılı sistemleri tanımlar. Ultra geniş bant haberleşme sistemini tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş | |
2 | Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri | |
3 | Haberleşme sistemlerinin temeller | |
4 | Hücresel iletişim | |
5 | Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler) | |
6 | Kablosuz mobil radyo kanalları (Küçük ölçekli etkiler) | |
7 | Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik) | |
8 | Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikleri | |
9 | Kanal etkisini yok etme | |
10 | Modülasyon | |
11 | CDMA teknolojisi | |
12 | Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (WLAN, WPAN) | |
13 | Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced) | |
14 | Öğrenci Sunumlari |
Kaynak |
Wireless Communications: T. Rappaport The Mobile Communications Handbook: Jerry D. Gibson, CRC Press Mobile Cellular Telecommunications: W.C.Y. Lee, McGraw Hill Digital Communications: John Proakis, McGraw Hill B.P. Lathi, Modern Digital and Analog Communication Systems, Oxford Press, 1998 (for communication background) G.L. Stuber, Principles of Mobile Communication, Kluwer Academic Publishers, 1996. V.K. Garg and J.E. Wilkes, Wireless and Personal Communication Systems |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TELSİZ HABERLEŞMEYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı üçüncü/dördüncü nesil haberleşme sistemlerinin ve gelecek nesil hücresel mobil ve kişisel haberleşme teknolojilerinin teknik boyutlarıyla ilgili geniş bir bilgi birikimini, bunların uygulamasını ve faaliyetlerini değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş,Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri,Haberleşme sistemlerinin temeller,Hücresel iletişim,Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler),Kablosuz mobil radyo kanalları (Küçük ölçekli etkiler),Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik),Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikleri,Kanal etkisini yok etme,Modülasyon,CDMA teknolojisi,Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (WLAN, WPAN),Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced),Öğrenci Sunumlari ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kablosuz haberleşme sisteminin esas temellerini ve teknolojisini tanıyabilir. Kablosuz networklerin temel yapılarını açıklar Kablosuz haberleşme teknolojisini ve bilimini, radyo sinyal yayılımı (çok yollu etkiler dahil) temel incelemesini açıklar. Radyo kanal modelleri, girişim limitli haberleşme, kodlama, modülasyon, alıcı ve verici anten çeşitlilik teknikleriyle sönümleme önleme, dengeleme gibi kavramlarını açıklar. Frekansın tekrar kullanılması, hücresel hiyerarşi, sektörizasyon, hücrelerarası geçişler ve güç kontrolü gibi kavramları tanımlar. En son haberleşme teknolojilerini ve sistem dizayn uygulamalarının teknik, pratik ve güncel iyileştirmelerini sorgulayabilir. Yeni çıkan kişisel haberleşme sistemleri ve iletişim servislerini inceleyebilir. Önemli terminolojileri ve kavramları (ör. Kablosuz mobil, hücresel, hareketlilik, veri/ses/multimedya, devre anahtarlamalı, paket anahtarlamalı) tanımlar. Hızla gelişen kişisel haberleşme sistemlerini ve kişisel haberleşme servislerini tanımlar. Geliştirilen çeşitli sistem ve standartlarını (4G ve 5G sistemleri dahil), ve temel dizayn sorunlarını açıklayabilir. Dördüncü ve beşinci nesil haberleşme sistemlerine geçişte yaşanacak olan problemleri açıklayabilir ve gelecek nesil haberleşme sistemleri için çözümler üretebilir. Kablosuz iletişim ile ilişkili sistemleri tanımlayabilir. Yayılan spektrum tekniklerini (doğrudan sıralamalı, kod bölmeli çoklu erişim (CDMA), frekans atlama) açıklar. Ortagonal frekans bölmeli çoklama (OFDM) ve çoklu taşıyıcılı sistemleri tanımlar. Ultra geniş bant haberleşme sistemini tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mobil ve Kişisel Haberleşme Sistemlerine giriş | |
2 | Kablosuz haberleşme sistemlerinin temelleri | |
3 | Haberleşme sistemlerinin temeller | |
4 | Hücresel iletişim | |
5 | Kablosuz mobil radyo kanalları (Büyük ölçekli etkiler) | |
6 | Kablosuz mobil radyo kanalları (Küçük ölçekli etkiler) | |
7 | Kablosuz mobil radyo kanalları (hareketlilik) | |
8 | Zamanda, frekansta, uzayda kanal istatistikleri | |
9 | Kanal etkisini yok etme | |
10 | Modülasyon | |
11 | CDMA teknolojisi | |
12 | Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (WLAN, WPAN) | |
13 | Diğer kablosuz haberleşme sistemleri (LTE ve IMT-advanced) | |
14 | Öğrenci Sunumlari |
Kaynak |
Wireless Communications: T. Rappaport The Mobile Communications Handbook: Jerry D. Gibson, CRC Press Mobile Cellular Telecommunications: W.C.Y. Lee, McGraw Hill Digital Communications: John Proakis, McGraw Hill B.P. Lathi, Modern Digital and Analog Communication Systems, Oxford Press, 1998 (for communication background) G.L. Stuber, Principles of Mobile Communication, Kluwer Academic Publishers, 1996. V.K. Garg and J.E. Wilkes, Wireless and Personal Communication Systems |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |