Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ELEKTROMEKANİK ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Hakan DOĞAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Hakan DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıElektrik Tesislerinin elemanlarını ve bölümlerini tanımak, çalışma özelliklerini öğrenmek. İletim hatlarının elektriksel yapısını ve eşdeğer devrelerini öğrenip, hat sonu yüküne bağlı olarak hat başı büyüklüklerini hesaplayabilmek. Elektrik enerjisinin dağıtım prensiplerini öğrenmek. Kısa devre akımlarını hesaplamak. Elektrik Tesislerinde kullanılan elemanların hesabını ve seçimini yapmak. DC motorlara giriş ve çalışma prensiplerinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler.,Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma.,AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar.,İdeal trafolar, trafo modelleri.,Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo.,Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları.,Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği.,Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork.,Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama.,Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler.,DC motorlara giriş, çalışma prensipleri.,Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu.,DC motorlar ve jeneratörler.,DC motorlar ve hız kontrolü.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Güç sistemleri ve elektromekanik enerji sistemlerine genel bakış. Türk Güç Sisteminin kısa bir özeti.10, 12, 13, 16, 19, 37, 6, 9E
Manyetik devreler, enerji aktarımı, manyetik materyaller, mıknatıslar.10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 6, 9A, E
Trafolar, modellemesi, tek ve 3 fazlı kullanımları.10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 9A, E
Elektromekanik enerji dönüşümü, güç ve tork hesaplama, enerji balansı hesaplama.12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 9A, E
DC motorlar ve jeneratörler, çalışma prensipleri ve türleri.10, 12, 14, 16, 19, 20, 37, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler.Kitabı oku.
2Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma.Kitabı oku
3AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar.Kitabı oku.
4İdeal trafolar, trafo modelleri.Kitabı oku.
5Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo.Kitabı oku.
6Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları.Kitabı oku.
7Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği.Kitabı oku.
8Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork.Kitabı oku.
9Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama.Kitabı oku.
10Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler.Kitabı oku.
11DC motorlara giriş, çalışma prensipleri.Kitabı oku.
12Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu.Kitabı oku.
13DC motorlar ve jeneratörler.Kitabı oku.
14DC motorlar ve hız kontrolü.Kitabı oku.
Kaynak
Electric Machinery, Fitzgerald, Kingsley and Umans, McGraw-Hill, 7th ed. 2013.
Electric Machinery & Transformers, Guru and Hızıroğlu, Saunders College Publishing, 3rd ed. 2001.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme7214
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4832
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ELEKTROMEKANİK ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Hakan DOĞAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Hakan DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıElektrik Tesislerinin elemanlarını ve bölümlerini tanımak, çalışma özelliklerini öğrenmek. İletim hatlarının elektriksel yapısını ve eşdeğer devrelerini öğrenip, hat sonu yüküne bağlı olarak hat başı büyüklüklerini hesaplayabilmek. Elektrik enerjisinin dağıtım prensiplerini öğrenmek. Kısa devre akımlarını hesaplamak. Elektrik Tesislerinde kullanılan elemanların hesabını ve seçimini yapmak. DC motorlara giriş ve çalışma prensiplerinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler.,Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma.,AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar.,İdeal trafolar, trafo modelleri.,Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo.,Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları.,Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği.,Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork.,Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama.,Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler.,DC motorlara giriş, çalışma prensipleri.,Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu.,DC motorlar ve jeneratörler.,DC motorlar ve hız kontrolü.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Güç sistemleri ve elektromekanik enerji sistemlerine genel bakış. Türk Güç Sisteminin kısa bir özeti.10, 12, 13, 16, 19, 37, 6, 9E
Manyetik devreler, enerji aktarımı, manyetik materyaller, mıknatıslar.10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 6, 9A, E
Trafolar, modellemesi, tek ve 3 fazlı kullanımları.10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 9A, E
Elektromekanik enerji dönüşümü, güç ve tork hesaplama, enerji balansı hesaplama.12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 9A, E
DC motorlar ve jeneratörler, çalışma prensipleri ve türleri.10, 12, 14, 16, 19, 20, 37, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler.Kitabı oku.
2Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma.Kitabı oku
3AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar.Kitabı oku.
4İdeal trafolar, trafo modelleri.Kitabı oku.
5Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo.Kitabı oku.
6Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları.Kitabı oku.
7Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği.Kitabı oku.
8Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork.Kitabı oku.
9Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama.Kitabı oku.
10Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler.Kitabı oku.
11DC motorlara giriş, çalışma prensipleri.Kitabı oku.
12Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu.Kitabı oku.
13DC motorlar ve jeneratörler.Kitabı oku.
14DC motorlar ve hız kontrolü.Kitabı oku.
Kaynak
Electric Machinery, Fitzgerald, Kingsley and Umans, McGraw-Hill, 7th ed. 2013.
Electric Machinery & Transformers, Guru and Hızıroğlu, Saunders College Publishing, 3rd ed. 2001.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:48Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 11:12