Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTROMEKANİK ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Elektrik Tesislerinin elemanlarını ve bölümlerini tanımak, çalışma özelliklerini öğrenmek. İletim hatlarının elektriksel yapısını ve eşdeğer devrelerini öğrenip, hat sonu yüküne bağlı olarak hat başı büyüklüklerini hesaplayabilmek. Elektrik enerjisinin dağıtım prensiplerini öğrenmek. Kısa devre akımlarını hesaplamak. Elektrik Tesislerinde kullanılan elemanların hesabını ve seçimini yapmak. DC motorlara giriş ve çalışma prensiplerinin öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler.,Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma.,AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar.,İdeal trafolar, trafo modelleri.,Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo.,Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları.,Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği.,Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork.,Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama.,Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler.,DC motorlara giriş, çalışma prensipleri.,Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu.,DC motorlar ve jeneratörler.,DC motorlar ve hız kontrolü.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Güç sistemleri ve elektromekanik enerji sistemlerine genel bakış. Türk Güç Sisteminin kısa bir özeti. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 6, 9 | E |
Manyetik devreler, enerji aktarımı, manyetik materyaller, mıknatıslar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 6, 9 | A, E |
Trafolar, modellemesi, tek ve 3 fazlı kullanımları. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 9 | A, E |
Elektromekanik enerji dönüşümü, güç ve tork hesaplama, enerji balansı hesaplama. | 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 9 | A, E |
DC motorlar ve jeneratörler, çalışma prensipleri ve türleri. | 10, 12, 14, 16, 19, 20, 37, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler. | Kitabı oku. |
2 | Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma. | Kitabı oku |
3 | AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar. | Kitabı oku. |
4 | İdeal trafolar, trafo modelleri. | Kitabı oku. |
5 | Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo. | Kitabı oku. |
6 | Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları. | Kitabı oku. |
7 | Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği. | Kitabı oku. |
8 | Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork. | Kitabı oku. |
9 | Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama. | Kitabı oku. |
10 | Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler. | Kitabı oku. |
11 | DC motorlara giriş, çalışma prensipleri. | Kitabı oku. |
12 | Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu. | Kitabı oku. |
13 | DC motorlar ve jeneratörler. | Kitabı oku. |
14 | DC motorlar ve hız kontrolü. | Kitabı oku. |
Kaynak |
Electric Machinery, Fitzgerald, Kingsley and Umans, McGraw-Hill, 7th ed. 2013. |
Electric Machinery & Transformers, Guru and Hızıroğlu, Saunders College Publishing, 3rd ed. 2001. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 8 | 32 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTROMEKANİK ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Elektrik Tesislerinin elemanlarını ve bölümlerini tanımak, çalışma özelliklerini öğrenmek. İletim hatlarının elektriksel yapısını ve eşdeğer devrelerini öğrenip, hat sonu yüküne bağlı olarak hat başı büyüklüklerini hesaplayabilmek. Elektrik enerjisinin dağıtım prensiplerini öğrenmek. Kısa devre akımlarını hesaplamak. Elektrik Tesislerinde kullanılan elemanların hesabını ve seçimini yapmak. DC motorlara giriş ve çalışma prensiplerinin öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler.,Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma.,AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar.,İdeal trafolar, trafo modelleri.,Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo.,Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları.,Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği.,Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork.,Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama.,Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler.,DC motorlara giriş, çalışma prensipleri.,Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu.,DC motorlar ve jeneratörler.,DC motorlar ve hız kontrolü.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Güç sistemleri ve elektromekanik enerji sistemlerine genel bakış. Türk Güç Sisteminin kısa bir özeti. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 6, 9 | E |
Manyetik devreler, enerji aktarımı, manyetik materyaller, mıknatıslar. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 6, 9 | A, E |
Trafolar, modellemesi, tek ve 3 fazlı kullanımları. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 5, 9 | A, E |
Elektromekanik enerji dönüşümü, güç ve tork hesaplama, enerji balansı hesaplama. | 12, 13, 14, 16, 19, 20, 37, 9 | A, E |
DC motorlar ve jeneratörler, çalışma prensipleri ve türleri. | 10, 12, 14, 16, 19, 20, 37, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, güç sistemleri ve manyetik devreler. | Kitabı oku. |
2 | Aki bağı, manyetik materyaller, AC uyarma. | Kitabı oku |
3 | AC uyarma ve kayıplar, kalıcı mıknatıslar. | Kitabı oku. |
4 | İdeal trafolar, trafo modelleri. | Kitabı oku. |
5 | Kısa devre ve açık devre testleri, ototrafo. | Kitabı oku. |
6 | Çoklu trafolar ve 3 fazda kullanımları. | Kitabı oku. |
7 | Ünite bazlı sistem, elektrik güvenliği. | Kitabı oku. |
8 | Manyetik sistemlerde kuvvet ve tork. | Kitabı oku. |
9 | Enerji balansı, tek uyarmalı sistemler ve tork hesaplama. | Kitabı oku. |
10 | Kalıcı mıknatıslı sistemler, dinamik denklemler. | Kitabı oku. |
11 | DC motorlara giriş, çalışma prensipleri. | Kitabı oku. |
12 | Elektrik-manyetik devre özellikleri, armatür reaksiyonu. | Kitabı oku. |
13 | DC motorlar ve jeneratörler. | Kitabı oku. |
14 | DC motorlar ve hız kontrolü. | Kitabı oku. |
Kaynak |
Electric Machinery, Fitzgerald, Kingsley and Umans, McGraw-Hill, 7th ed. 2013. |
Electric Machinery & Transformers, Guru and Hızıroğlu, Saunders College Publishing, 3rd ed. 2001. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |