Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYA | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin temel biyokimya bilgilerinin detaylandırılarak kuvvetlendirilmesi hedeflenmektedir. Organizmaları oluşturan temel moleküllerden biri olan suyun yapı ve özelliklerinin anlatılmasıyla başlayan dersimize, amino asitlerin asit/baz karakterleri, protein yapısı, fonksiyon ve saflaştırma yöntemlerinin işlenmesiyle devam edilecektir. Takiben, enzim yapısı, fonksiyonu ve regülasyonu işlenecektir. Enzim-ligand kompleksinin oluşmasında rol oynayan faktörler irdelenerek, allosteri ve kooperativite hakkında detaylı bilgi verilecektir. Dönem bitiminde, elde edilen bilgi dağarcığı ile biyokimya temelli bazı güncel problemlerin öğrencilerle soru-cevap halinde tartışılması planlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Biyolojik Bakış Açısından Moleküler Etkileşimler ile Biyokimyaya Giriş,Enerji ve Metabolizmaya Bakış,Karbonhidratlar,Glikojen Metabolizması,Glikoliz ,Sitrik Asit Döngüsü,Elektron Transfer Zinciri ve Oksidatif Fosforilasyon ,Enzim Reaksiyonları,Lipidler, Lipid Metabolizması ,Amino Asitler ,Proteinlerin Yapısı,Fibröz Proteinler,Globüler Proteinler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Biyokimyanın temel kavramlarına hakim olur ve böylelikle biyokimya temelli problemleri daha kolay anlar. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
2) Kitap ve uygulama gereçlerini kullanarak temel bilgileri değerlendirir. | 12, 14, 16, 9 | |
3) Protein, karbonhidrat ve lipit gibi temel biyolojik molekülleri tanır; fiziksel ve kimyasal özelliklerini tahmin eder. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
4) Aminoasitlerin asit/baz özellikleri hakkında bilgi sahibi olarak, farklı koşullar altında aminoasitlerin iyonizasyon durumunu tahmin eder. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
5) Temel biyokimya kavramlarını test eder ve deney yapar. | 14, 16, 17, 9 | |
6) Enzim yapısı, fonksiyonu ve regülasyonu hakkında bilgi sahibi olarak, enzimlerin reaksiyondaki rolünü tahmin eder. | 12, 14, 17, 9 | |
7) Enzim-Ligand kompleksinin oluşmasında rol oynayan faktörleri analiz eder ve reaksiyona özel olarak hangi faktörün daha baskın olduğunu tahmin eder. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
8)Protein, lipid ve karbonhidrat metabolizması hakkında bilgi sahibi olarak, ilgili hastalıkların ortaya çıkma nedenlerini anlayabilir. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
9) Elde edilen bilgi dağarcığı sayesinde biyokimya ile ilgili güncel problemleri analiz etme yetisini kazanır. | 12, 14, 9 | |
10) Deney sonuçlarını düzenler, tartışır, analiz eder ve kendi cümleleri ile ifade eder. | 12, 14, 17, 9 | |
11) Bilgisayar teknolojilerini sonuçları çözme ve analiz etmek için kullanır. | 12, 14, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyolojik Bakış Açısından Moleküler Etkileşimler ile Biyokimyaya Giriş | |
2 | Enerji ve Metabolizmaya Bakış | |
3 | Karbonhidratlar | |
4 | Glikojen Metabolizması | |
5 | Glikoliz | |
6 | Sitrik Asit Döngüsü | |
7 | Elektron Transfer Zinciri ve Oksidatif Fosforilasyon | |
8 | Enzim Reaksiyonları | |
9 | Lipidler | |
10 | Lipid Metabolizması | |
11 | Amino Asitler | |
12 | Proteinlerin Yapısı | |
13 | Fibröz Proteinler | |
14 | Globüler Proteinler |
Kaynak |
Principles of Biochemistry - 5 th edition - Laurence A. Moran & Robert A. Horton 2. |
Biochemistry - 8 th edition- Mary K. Campbell & Shawn O. Farrell. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ||||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 3 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 1 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 17 | 34 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 236 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(236/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYA | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin temel biyokimya bilgilerinin detaylandırılarak kuvvetlendirilmesi hedeflenmektedir. Organizmaları oluşturan temel moleküllerden biri olan suyun yapı ve özelliklerinin anlatılmasıyla başlayan dersimize, amino asitlerin asit/baz karakterleri, protein yapısı, fonksiyon ve saflaştırma yöntemlerinin işlenmesiyle devam edilecektir. Takiben, enzim yapısı, fonksiyonu ve regülasyonu işlenecektir. Enzim-ligand kompleksinin oluşmasında rol oynayan faktörler irdelenerek, allosteri ve kooperativite hakkında detaylı bilgi verilecektir. Dönem bitiminde, elde edilen bilgi dağarcığı ile biyokimya temelli bazı güncel problemlerin öğrencilerle soru-cevap halinde tartışılması planlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Biyolojik Bakış Açısından Moleküler Etkileşimler ile Biyokimyaya Giriş,Enerji ve Metabolizmaya Bakış,Karbonhidratlar,Glikojen Metabolizması,Glikoliz ,Sitrik Asit Döngüsü,Elektron Transfer Zinciri ve Oksidatif Fosforilasyon ,Enzim Reaksiyonları,Lipidler, Lipid Metabolizması ,Amino Asitler ,Proteinlerin Yapısı,Fibröz Proteinler,Globüler Proteinler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Biyokimyanın temel kavramlarına hakim olur ve böylelikle biyokimya temelli problemleri daha kolay anlar. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
2) Kitap ve uygulama gereçlerini kullanarak temel bilgileri değerlendirir. | 12, 14, 16, 9 | |
3) Protein, karbonhidrat ve lipit gibi temel biyolojik molekülleri tanır; fiziksel ve kimyasal özelliklerini tahmin eder. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
4) Aminoasitlerin asit/baz özellikleri hakkında bilgi sahibi olarak, farklı koşullar altında aminoasitlerin iyonizasyon durumunu tahmin eder. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
5) Temel biyokimya kavramlarını test eder ve deney yapar. | 14, 16, 17, 9 | |
6) Enzim yapısı, fonksiyonu ve regülasyonu hakkında bilgi sahibi olarak, enzimlerin reaksiyondaki rolünü tahmin eder. | 12, 14, 17, 9 | |
7) Enzim-Ligand kompleksinin oluşmasında rol oynayan faktörleri analiz eder ve reaksiyona özel olarak hangi faktörün daha baskın olduğunu tahmin eder. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
8)Protein, lipid ve karbonhidrat metabolizması hakkında bilgi sahibi olarak, ilgili hastalıkların ortaya çıkma nedenlerini anlayabilir. | 12, 14, 16, 17, 9 | |
9) Elde edilen bilgi dağarcığı sayesinde biyokimya ile ilgili güncel problemleri analiz etme yetisini kazanır. | 12, 14, 9 | |
10) Deney sonuçlarını düzenler, tartışır, analiz eder ve kendi cümleleri ile ifade eder. | 12, 14, 17, 9 | |
11) Bilgisayar teknolojilerini sonuçları çözme ve analiz etmek için kullanır. | 12, 14, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyolojik Bakış Açısından Moleküler Etkileşimler ile Biyokimyaya Giriş | |
2 | Enerji ve Metabolizmaya Bakış | |
3 | Karbonhidratlar | |
4 | Glikojen Metabolizması | |
5 | Glikoliz | |
6 | Sitrik Asit Döngüsü | |
7 | Elektron Transfer Zinciri ve Oksidatif Fosforilasyon | |
8 | Enzim Reaksiyonları | |
9 | Lipidler | |
10 | Lipid Metabolizması | |
11 | Amino Asitler | |
12 | Proteinlerin Yapısı | |
13 | Fibröz Proteinler | |
14 | Globüler Proteinler |
Kaynak |
Principles of Biochemistry - 5 th edition - Laurence A. Moran & Robert A. Horton 2. |
Biochemistry - 8 th edition- Mary K. Campbell & Shawn O. Farrell. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ||||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |