Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTRONİK | - | Güz Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa AKTAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak ve bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş.Güçlendiricilere giriş.PN jonksiyonların özeti.,DiyotlarDiyotlu devreler: rektifiye devreleri, limitleyiciler, voltaj katlayıcı,BJT ve MOS fiziğinin özeti.,BJT ve MOSFET AC modeli.,Tranzistör DC besleme,Rezistör dejenerasyon, akım kaynakları.,1 tranzistör güçlendiriciler,Akım kaynakları, kaskod güçlendiriciler,Diferansiyel güçlendiriciler.,Aktif yükler, OPAMPlar.,Teleskobik ve katlı Opamplar.,Opamplara devam.,Frekans davranışına giriş.,Frekans davranışı ve final için özet.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yarı iletken fiziği ve pn ekleminin yapısı hakkında temel bilgiye sahiptir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 6, 9 | |
Diyotların çalışma prensiplerini anlar. Regülatör, doğrultucu, sınırlayıcı ve kıskaç devrelerinin nasıl analiz edilip tasarlanacağını bilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 5, 6, 9 | A, E |
MOS tranzistörün fiziksel yapısını, çalışma prensiplerini anlar ve devre içinde nasıl kutuplanacağını bilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 23, 4, 5, 6, 9 | A, E |
MOS elemanları ile 1 ve 2 transistörlü güçlendirici devreleri analizi ve tasarımını yapar. | 10, 12, 13, 14, 17, 19, 23, 6, 9 | A, E |
Akım kaynağı, akım kopyalayıcısı ve aktif yük devrelerinin tasarımını ve analizini yapar. | 10, 12, 14, 16, 19, 20, 23, 6, 9 | A, E |
Diferansiyel güçlendirici devrelerinin analiz ve tasarımını yapar. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş.Güçlendiricilere giriş.PN jonksiyonların özeti. | Kitabı oku. |
2 | DiyotlarDiyotlu devreler: rektifiye devreleri, limitleyiciler, voltaj katlayıcı | Kitap bölümünü oku. |
3 | BJT ve MOS fiziğinin özeti. | Kitap bölümünü oku. |
4 | BJT ve MOSFET AC modeli. | Kitap bölümünü oku. |
5 | Tranzistör DC besleme | Kitap bölümünü oku. |
6 | Rezistör dejenerasyon, akım kaynakları. | Kitap bölümünü oku. |
7 | 1 tranzistör güçlendiriciler | Kitap bölümünü oku. |
8 | Akım kaynakları, kaskod güçlendiriciler | Kitap bölümünü oku. |
9 | Diferansiyel güçlendiriciler. | Kitap bölümünü oku. |
10 | Aktif yükler, OPAMPlar. | Kitap bölümünü oku. |
11 | Teleskobik ve katlı Opamplar. | Kitap bölümünü oku. |
12 | Opamplara devam. | Kitap bölümünü oku. |
13 | Frekans davranışına giriş. | Kitap bölümünü oku. |
14 | Frekans davranışı ve final için özet. | Kitap bölümünü oku. |
Kaynak |
Sedra/Smith: Microelectronic Circuits, 7E |
Gray, Hurst, Lewis, and Meyer: “Analysis and design of Analog Integrated Circuits”, 4th Edition |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 9 | 2 | 18 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 8 | 80 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTRONİK | - | Güz Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa AKTAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak ve bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş.Güçlendiricilere giriş.PN jonksiyonların özeti.,DiyotlarDiyotlu devreler: rektifiye devreleri, limitleyiciler, voltaj katlayıcı,BJT ve MOS fiziğinin özeti.,BJT ve MOSFET AC modeli.,Tranzistör DC besleme,Rezistör dejenerasyon, akım kaynakları.,1 tranzistör güçlendiriciler,Akım kaynakları, kaskod güçlendiriciler,Diferansiyel güçlendiriciler.,Aktif yükler, OPAMPlar.,Teleskobik ve katlı Opamplar.,Opamplara devam.,Frekans davranışına giriş.,Frekans davranışı ve final için özet.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yarı iletken fiziği ve pn ekleminin yapısı hakkında temel bilgiye sahiptir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 21, 6, 9 | |
Diyotların çalışma prensiplerini anlar. Regülatör, doğrultucu, sınırlayıcı ve kıskaç devrelerinin nasıl analiz edilip tasarlanacağını bilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 5, 6, 9 | A, E |
MOS tranzistörün fiziksel yapısını, çalışma prensiplerini anlar ve devre içinde nasıl kutuplanacağını bilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 23, 4, 5, 6, 9 | A, E |
MOS elemanları ile 1 ve 2 transistörlü güçlendirici devreleri analizi ve tasarımını yapar. | 10, 12, 13, 14, 17, 19, 23, 6, 9 | A, E |
Akım kaynağı, akım kopyalayıcısı ve aktif yük devrelerinin tasarımını ve analizini yapar. | 10, 12, 14, 16, 19, 20, 23, 6, 9 | A, E |
Diferansiyel güçlendirici devrelerinin analiz ve tasarımını yapar. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş.Güçlendiricilere giriş.PN jonksiyonların özeti. | Kitabı oku. |
2 | DiyotlarDiyotlu devreler: rektifiye devreleri, limitleyiciler, voltaj katlayıcı | Kitap bölümünü oku. |
3 | BJT ve MOS fiziğinin özeti. | Kitap bölümünü oku. |
4 | BJT ve MOSFET AC modeli. | Kitap bölümünü oku. |
5 | Tranzistör DC besleme | Kitap bölümünü oku. |
6 | Rezistör dejenerasyon, akım kaynakları. | Kitap bölümünü oku. |
7 | 1 tranzistör güçlendiriciler | Kitap bölümünü oku. |
8 | Akım kaynakları, kaskod güçlendiriciler | Kitap bölümünü oku. |
9 | Diferansiyel güçlendiriciler. | Kitap bölümünü oku. |
10 | Aktif yükler, OPAMPlar. | Kitap bölümünü oku. |
11 | Teleskobik ve katlı Opamplar. | Kitap bölümünü oku. |
12 | Opamplara devam. | Kitap bölümünü oku. |
13 | Frekans davranışına giriş. | Kitap bölümünü oku. |
14 | Frekans davranışı ve final için özet. | Kitap bölümünü oku. |
Kaynak |
Sedra/Smith: Microelectronic Circuits, 7E |
Gray, Hurst, Lewis, and Meyer: “Analysis and design of Analog Integrated Circuits”, 4th Edition |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |