Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAYISAL MANTIK TASARIMI | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mustafa AKTAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mustafa AKTAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dönemin sonunda öğrenciler aşağıdaki becerilere sahip olacaklardır: Mantık tasarımı ve prototipleme sürecini öğrenmek için bir deney yapabilme yeteneği Laboratuvar deneyleri için etkili teknik rapor yazabilme yeteneği Bir probleme çözüm bulmak için kombinasyonel ve sıralı mantık bileşenlerini içeren bir dijital devre tasarlayabilme Bir dijital mantık devresinin prototipini oluşturup, performans özelliklerini karşıladığını gösterebilme. Bir hipotezi, Boolean mantık yasasını veya kimliğini, değişkenler arasındaki bağımlılığı vb. deneysel yöntemlerle doğrulamak için bir deney tasarlayabilme. Günümüzün en son kombinasyonel ve sıralı mantık tasarım yöntemlerini, tekniklerini ve paradigmasını kullanabilme. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders özeti,Sayı sistemleri,İşaretli sayılarla toplama/çıkarma,Mantık kapıları, Bool aritmetiği,Sentez,Karnaugh haritaları,İşlenen konuların gözden geçirilmesi,Toplama, çıkarma, çarpma,Bileşimli mantık devreleri,Sıralı mantık devreleri,Yazmaç ve sayaçlar,Hafıza ve programlanabilir mantık devreleri,Üretim teknolojisi,Donanım tasarım dilleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sayısal mantık devresi tasarlayıp benzetim yazılımlarıyla ve laboratuvarda ölçüm elemanlarıyla test edip sonuçları yazılı ve sözlü değerlendirebilirler. | 1, 13, 16, 2, 9 | A, C, D |
Sıralı mantık devresi elemanlarını (yazmaç ve flip-flop'lar) kullanarak senkron sıralı devre tasarımı yapabilirler | 1, 13, 16, 2, 9 | A, C, D |
Bileşimli mantık devreleri (toplayıcılar/çıkarıcılar, kod çeviricileri, karşılaştırıcılar, seçiciler, kodlayıcı ve ayıklayıcılar) tanırlar ve bunları kullanarak daha büyük ve karmaşık devreleri tasarlayabilirler. | 1, 13, 16, 2, 9 | A, C, D |
Bileşimli mantık tasarımı teknikleri (K-haritaları, doğruluk tablosu) kullanarak devre analizi ve tasarımı yapabilirler. | 1, 13, 16, 2, 9 | A, C, D |
Bool aritmetiği kullanarak fonksiyon kurup çözümleyebilirler. | 1, 13, 16, 2, 9 | A, C, D |
Sayı sistemlerini, sayı tabanları ve çevirimini, ikili kodları anlar ve kullanabilirler. | 1, 13, 16, 2, 9 | A, C, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 13: Deney / Laboratuvar, 16: Proje Temelli Öğrenme, 2: Soru - Cevap, 9: Benzetim |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders özeti | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
2 | Sayı sistemleri | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
3 | İşaretli sayılarla toplama/çıkarma | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
4 | Mantık kapıları, Bool aritmetiği | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
5 | Sentez | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
6 | Karnaugh haritaları | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
7 | İşlenen konuların gözden geçirilmesi | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
8 | Toplama, çıkarma, çarpma | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
9 | Bileşimli mantık devreleri | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
10 | Sıralı mantık devreleri | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
11 | Yazmaç ve sayaçlar | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
12 | Hafıza ve programlanabilir mantık devreleri | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
13 | Üretim teknolojisi | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
14 | Donanım tasarım dilleri | Ders notları ve ilgili kitap bölümü |
Kaynak |
Kitap: Digital Design, 5/E (6/E), M. Morris Mano, Michael D. Ciletti, ISBN-10:0132774208, Araçlar: Tinkercad |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
0 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
0 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
0 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
0 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
0 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
0 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
0 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
0 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
0 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
0 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |