Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABERLEŞME SİSTEMLERİ | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere modern haberleşme sistemlerinin temel prensiplerini ve tekniklerini öğretmektir. Dersin içeriğinde haberleşme sistemlerinde işaret ve sistem gösterimleri; sürekli dalgalı modülasyonu (genlik modülasyonu ve açısal modülasyon); modülasyon and demodülasyon teknikleri; işaret iletimi ve kanal gürültüsünün performans üzerinde etkileri; işaret örnekleme; analog ve sayısal darbe modülasyonu; taban bantta darbe genlik modülasyonu; darbe biçimleme ve uyumlu süzgeç bulunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Haberleşme sistemlerine giriş ve sinyaller,Sinyaller ve Sistemlerin Gösterimi ,Fourier Dönüşümü,Genlik Modülasyonu ,Açı Modülasyonu,Olasılık,Rasgele Süreçler,Rasgele Süreçlerin Sistemlerden geçişi,Analogdan Dijitale Dönüşüm ,PCM Sistemleri,Temel Bantlı Dijital İletişim , Dijital İletişim Teknolojileri,Dijital Modülasyon : PSK, BFSK ve ASK,Modern Haberleşme sistemlerine genel bir bakış. ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sinyaller ve sistemlerin haberleşme sistemlerine olan uygulamalarının anlaşılması. | 1, 13, 9 | A, C, D, E |
2. Fourier Dönüşümünün anlaşılması ve bunun haberleşme sistemlerinde etkin kullanımının gösterilmesi. | 1, 13, 9 | A, D, E |
3. Modülasyon konusunda temel teşkil eden analog genlik ve frekans modülasyon kavramlarının anlaşılması. | 1, 13, 9 | A, C, D, E |
4. Analog ve sayısal boyutlar arasında dönüşümün anlaşılması ve bunun ses sinyalleri ile gösteriminin gerçekleştirilmesi. | 1, 13, 9 | A, C, D, E |
5. Rastsal süreçler tanımlanması, modellenmesi ve sayısal haberleşmeye olan uygulamalarının anlaşılması. | 1, 13, 9 | A, C, D, E |
6. Sayısal temel bant ve üst bant iletişim sistemleri için kullanılan iletişim tekniklerinin anlaşılması ve bu konudaki zorlukların iyice anlaşılması. | 1, 13, 9 | A, C, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 13: Deney / Laboratuvar, 9: Benzetim |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım, E: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Haberleşme sistemlerine giriş ve sinyaller | Ders kitabı Bölüm 1 ve 2. |
2 | Sinyaller ve Sistemlerin Gösterimi | Ders kitabı Bölüm 2. |
3 | Fourier Dönüşümü | Ders kitabı Bölüm 2. |
4 | Genlik Modülasyonu | Ders kitabı Bölüm 3. |
5 | Açı Modülasyonu | Ders kitabı Bölüm 4 |
6 | Olasılık | Ders kitabı Bölüm 5 |
7 | Rasgele Süreçler | Ders kitabı Bölüm 5 |
8 | Rasgele Süreçlerin Sistemlerden geçişi | Ders kitabı Bölüm 5 |
9 | Analogdan Dijitale Dönüşüm | Ders kitabı Bölüm 7 |
10 | PCM Sistemleri | Ders kitabı Bölüm 7 |
11 | Temel Bantlı Dijital İletişim | Ders kitabı Bölüm 8 |
12 | Dijital İletişim Teknolojileri | Ders kitabı Bölüm 8 |
13 | Dijital Modülasyon : PSK, BFSK ve ASK | Ders kitabı Bölüm 9 |
14 | Modern Haberleşme sistemlerine genel bir bakış. | Ders notları ve haberleşme alanında konu taramalı makaleler. |
Kaynak |
1. Communication Systems 5th Edition by Simon Haykin and Michael Moher ------------------------------------------------------ 2. Introduction to CommunicationSystems by Upamanyu Madhow, University of California, Santa Barbara http://www.ece.ucsb.edu/wcsl/Publications/intro_comm_systems_madhow_jan2014b.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
0 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
0 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
0 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
0 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
0 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
0 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
0 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
0 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
0 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
0 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |