Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN MAKİNE ETKİLEŞİMİ | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Selim AKYOKUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhsin Zahid UĞUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, insan-bilgisayar etkileşimindeki temel kavramları, temel teorileri ve güncel araştırmaları kapsar. Konular, bilgisayar arayüzlerinde ilkeler, teoriler, metodolojiler, tasarım, uygulama, değerlendirme ve araştırmayı içerir. Bu dersin amaçları şunlardır: • öğrencileri insan bilgisayar etkileşiminin temel kavramlarıyla tanıştırmak • öğrencileri bilgisayar arayüzü tasarımındaki teori ve ilkelerle tanıştırmak • öğrencilerin bilgisayar yazılımı için kullanıcı çalışmaları tasarlama, yürütme ve analiz etme becerilerini geliştirmek • öğrencilere kullanıcı arayüzleri için tasarım süreci hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etkileşimli Tasarım Nedir?,Etkileşim Tasarımı Süreci, Etkileşimi Kavramsallaştırma,Bilişsel Yönler,Arayüzler I,Arayüzler II,Gereksinimleri Keşfetmek,Veri Toplama,Veri Analizi, Yorumlama ve Sunum,Dönem Ortası Sunum,Tasarım, Prototipleme ve Yapım,Farklı Ölçeklerde Veri, Uygulamada Etkileşim Tasarımı,Değerlendirmeye Giriş, Değerlendirme Çalışmaları: Kontrollü Ortamlardan Doğal Ortamlara,Değerlendirme: Denetim, Analitik ve Modeller,Sosyal Etkileşim, Duygusal Etkileşim ve Son Sunum; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan bilgisayar etkileşimindeki temel kavramları anlama ve uygulama | ||
Bilgisayar arayüzü için kullanıcı deneyleri tasarlama ve yürütme | ||
Kullanıcı deneylerinden toplanan verileri analizi ve yorumu | ||
Gerçekçi kısıtlamalar içinde istenen ihtiyaçları karşılamak için bilgisayar arayüzleri tasarlama | ||
Paydaşlarla etkili iletişim kurma |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Etkileşimli Tasarım Nedir? | |
2 | Etkileşim Tasarımı Süreci, Etkileşimi Kavramsallaştırma | |
3 | Bilişsel Yönler | |
4 | Arayüzler I | |
5 | Arayüzler II | |
6 | Gereksinimleri Keşfetmek | |
7 | Veri Toplama | |
8 | Veri Analizi, Yorumlama ve Sunum | |
9 | Dönem Ortası Sunum | |
10 | Tasarım, Prototipleme ve Yapım | |
11 | Farklı Ölçeklerde Veri, Uygulamada Etkileşim Tasarımı | |
12 | Değerlendirmeye Giriş, Değerlendirme Çalışmaları: Kontrollü Ortamlardan Doğal Ortamlara | |
13 | Değerlendirme: Denetim, Analitik ve Modeller | |
14 | Sosyal Etkileşim, Duygusal Etkileşim ve Son Sunum |
Kaynak |
Interaction Design - Beyond Human-Computer Interaction by Helen Sharp, Yvonne Rogers, Jennifer Preece (5th edition, 2019) |
Derste dağıtılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
0 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
0 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
0 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
0 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
0 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
0 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
0 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
0 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
0 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
0 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |