Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhsin Zahid UĞUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders yazılım sistemleri geliştirmeye yönelik bir mühendislik yaklaşımı sunar. Öğrenciler takımlar halinde bir yazılım ürünü geliştirirken uygunluk çalışması, gereksinim analizi, nesne yönelimli tasarım, uygulama, test etme ve müşteriye teslim aşamalarından geçerler. Derste ayrıca proje yönetimi ve risk analizi gibi ileri derecede konular da ele alınmaktadır. Ders sınıfta eğitim ve laboratuvar şeklinde işlenir. Sınıfta kavramlar ve esas prensipleri işleyeceğiz. Laboratuvarda ise dersteki kavramları uygulamaya yönelik araçları tanıtacağız. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş ,Proje Yönetimi ,Gereksinim Belirleme ,İş Süreci ve Modelleme ,Yapısal Modelleme ,Davranışsal Modelleme ,Tasarıma giriş,Tasarım Yöntemleri - I,Ara sınav,Tasarım Yöntemleri - II,Test stratejileri,Test Yöntemleri,Koruyucu Aktiviteler,İleri derecede konular ,Proje Son Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Yazılım geliştirme sürecini anlayacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
2. Mevcut yazılım yaşam döngüsü modellerinin avantaj ve dezavantajlarını anlayacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
3. Yazılım projelerini planlama, analiz etme, tasarlama ve yönetmeye yönelik en iyi yöntemleri kullanacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
4. Kaliteli bireylerin başarılı projeler için önemli gerekliliklerden biri olduğunu anlayacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
5. Bir grup projesinde nasıl çalışılacağını öğrenecek | 16, 17, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş | Ders kitabi Bölüm 1 |
2 | Proje Yönetimi | Ders kitabi Bölüm 2 |
3 | Gereksinim Belirleme | Ders kitabi Bölüm 3 |
4 | İş Süreci ve Modelleme | Ders kitabı Bölüm 4 |
5 | Yapısal Modelleme | Ders kitabı Bölüm 5 |
6 | Davranışsal Modelleme | Ders kitabı Bölüm 6 |
7 | Tasarıma giriş | Ders kitabı Bölüm 7 |
8 | Tasarım Yöntemleri - I | Ders kitabı Bölüm 8 |
9 | Ara sınav | Ders kitabı 1 ile 8. Bölüm arası |
10 | Tasarım Yöntemleri - II | Ders kitabı Bölüm 9 |
11 | Test stratejileri | Ders kitabı Bölüm 10 |
11 | Test Yöntemleri | Ders kitabı Bölüm 11 |
12 | Koruyucu Aktiviteler | Ders kitabı Bölüm 12 |
13 | İleri derecede konular | Ders kitabı Bölüm 13 |
14 | Proje Son Sunumu | Sunum |
Kaynak |
Software Engineering: A practitioner’s Approach by Roger S. Pressman and Bruce Maxim, 8th edition, Mc Graw Hill, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 6 | 84 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 8 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 227 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(227/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhsin Zahid UĞUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders yazılım sistemleri geliştirmeye yönelik bir mühendislik yaklaşımı sunar. Öğrenciler takımlar halinde bir yazılım ürünü geliştirirken uygunluk çalışması, gereksinim analizi, nesne yönelimli tasarım, uygulama, test etme ve müşteriye teslim aşamalarından geçerler. Derste ayrıca proje yönetimi ve risk analizi gibi ileri derecede konular da ele alınmaktadır. Ders sınıfta eğitim ve laboratuvar şeklinde işlenir. Sınıfta kavramlar ve esas prensipleri işleyeceğiz. Laboratuvarda ise dersteki kavramları uygulamaya yönelik araçları tanıtacağız. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş ,Proje Yönetimi ,Gereksinim Belirleme ,İş Süreci ve Modelleme ,Yapısal Modelleme ,Davranışsal Modelleme ,Tasarıma giriş,Tasarım Yöntemleri - I,Ara sınav,Tasarım Yöntemleri - II,Test stratejileri,Test Yöntemleri,Koruyucu Aktiviteler,İleri derecede konular ,Proje Son Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Yazılım geliştirme sürecini anlayacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
2. Mevcut yazılım yaşam döngüsü modellerinin avantaj ve dezavantajlarını anlayacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
3. Yazılım projelerini planlama, analiz etme, tasarlama ve yönetmeye yönelik en iyi yöntemleri kullanacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
4. Kaliteli bireylerin başarılı projeler için önemli gerekliliklerden biri olduğunu anlayacak | 16, 17, 9 | A, E, F |
5. Bir grup projesinde nasıl çalışılacağını öğrenecek | 16, 17, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş | Ders kitabi Bölüm 1 |
2 | Proje Yönetimi | Ders kitabi Bölüm 2 |
3 | Gereksinim Belirleme | Ders kitabi Bölüm 3 |
4 | İş Süreci ve Modelleme | Ders kitabı Bölüm 4 |
5 | Yapısal Modelleme | Ders kitabı Bölüm 5 |
6 | Davranışsal Modelleme | Ders kitabı Bölüm 6 |
7 | Tasarıma giriş | Ders kitabı Bölüm 7 |
8 | Tasarım Yöntemleri - I | Ders kitabı Bölüm 8 |
9 | Ara sınav | Ders kitabı 1 ile 8. Bölüm arası |
10 | Tasarım Yöntemleri - II | Ders kitabı Bölüm 9 |
11 | Test stratejileri | Ders kitabı Bölüm 10 |
11 | Test Yöntemleri | Ders kitabı Bölüm 11 |
12 | Koruyucu Aktiviteler | Ders kitabı Bölüm 12 |
13 | İleri derecede konular | Ders kitabı Bölüm 13 |
14 | Proje Son Sunumu | Sunum |
Kaynak |
Software Engineering: A practitioner’s Approach by Roger S. Pressman and Bruce Maxim, 8th edition, Mc Graw Hill, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |