Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEKNOLOJİ TARİHİ VE FELSEFESİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Özge DOĞUÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Oğuz AKPOLAT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilim ve teknolojik gelişmeler kapsamında genel bir teknoloji teorisi hakkında bilgi sahibi olmak ve bu teoriyi değişik disiplinler çerçevesinde yorumlayabilmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeniliklere, teknolojiye ve geleceğe dair düşünceler,Tenolojinin tarihsel gelişimi ve sürdürülebilirlik,Büyük düşünürler için tarih zaman çizelgesi,Teknolojinin felsefi temelleri,Teknolojiye ilişkin sorular,Kombinasyon ve yapılar,Olgular, bilim ve teknoloji,Mühendislik tasarımları,Teknolojilerin kökenine dair,Yapısal derinlik,Yeniden yapılandırmalar,Dönüşümün mekanizmaları,Teknoloji ve insan; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim ve teknoloji tarihi hakkında bilgi sahibi olacaktır | 6, 9 | A, E |
2. Teknoloji kavramı ve teknolojiye felsefi yaklaşımları anlayacaktır | 6, 9 | A, E |
3. Genel bir teknoloji teorisi hakkındaki görüşleri inceleyecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
4. Teknolojinin bilim felsefesi ve diğer disiplinlerle ilişkisini kuracaktır | 10, 16, 6, 9 | A, E |
5. Teknolojinin bugün ve gelecek üzerindeki etkilerini yorumlayacaktır. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeniliklere, teknolojiye ve geleceğe dair düşünceler | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
2 | Tenolojinin tarihsel gelişimi ve sürdürülebilirlik | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
3 | Büyük düşünürler için tarih zaman çizelgesi | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
4 | Teknolojinin felsefi temelleri | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
5 | Teknolojiye ilişkin sorular | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
6 | Kombinasyon ve yapılar | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
7 | Olgular, bilim ve teknoloji | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
9 | Mühendislik tasarımları | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
10 | Teknolojilerin kökenine dair | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
11 | Yapısal derinlik | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
12 | Yeniden yapılandırmalar | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
13 | Dönüşümün mekanizmaları | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
14 | Teknoloji ve insan | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
Kaynak |
Akpolat, O. (2017). Teknolojinin Mekanik, Metabolik ve İnsancıl Yapısı. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology. Yaz/Summer – Cilt/Vol: 8 ‐ Sayı/Num: 28 |
Koyuncu, N., Akpolat, O. (Danışman), ,(2022),Teknolojik Değişimler açısından Sürdürülebilir Çevre Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üni., Fen. Bil. Ens.,Çevre Bilimleri Anabilimdalı Harwood, J., (2010), Philosophy: A Beginner’s Guide, To The Ideas Of 100 Great Thinkers, Quercus, New York-London Wheeler, M., (2011), Martin Heidegger, Stanford, Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries,/heidegger /#pagetopright Franssen, M., Lokhorst, G-J., Van de Poel, I .,(Adviser), (2018), Philosophy Of Technolgy, Stanford, Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/technology/ Woodford, C., (2021), Technoogy Time Line, (Kronolojik Bilgi), https://www.explainthatstuff.com/timeline.html, 23.09.2021 Arthur, B., (2009). The Nature of Technology. Penguin Books Limited. (Çeviren: İ. Çetin: Teknolojinin Doğası Nedir ve Nasıl Evrilir. Optimist Yayınları. 2011), Önsöz |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirilir. | X | |||||
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(152/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEKNOLOJİ TARİHİ VE FELSEFESİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Özge DOĞUÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Oğuz AKPOLAT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilim ve teknolojik gelişmeler kapsamında genel bir teknoloji teorisi hakkında bilgi sahibi olmak ve bu teoriyi değişik disiplinler çerçevesinde yorumlayabilmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeniliklere, teknolojiye ve geleceğe dair düşünceler,Tenolojinin tarihsel gelişimi ve sürdürülebilirlik,Büyük düşünürler için tarih zaman çizelgesi,Teknolojinin felsefi temelleri,Teknolojiye ilişkin sorular,Kombinasyon ve yapılar,Olgular, bilim ve teknoloji,Mühendislik tasarımları,Teknolojilerin kökenine dair,Yapısal derinlik,Yeniden yapılandırmalar,Dönüşümün mekanizmaları,Teknoloji ve insan; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim ve teknoloji tarihi hakkında bilgi sahibi olacaktır | 6, 9 | A, E |
2. Teknoloji kavramı ve teknolojiye felsefi yaklaşımları anlayacaktır | 6, 9 | A, E |
3. Genel bir teknoloji teorisi hakkındaki görüşleri inceleyecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
4. Teknolojinin bilim felsefesi ve diğer disiplinlerle ilişkisini kuracaktır | 10, 16, 6, 9 | A, E |
5. Teknolojinin bugün ve gelecek üzerindeki etkilerini yorumlayacaktır. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeniliklere, teknolojiye ve geleceğe dair düşünceler | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
2 | Tenolojinin tarihsel gelişimi ve sürdürülebilirlik | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
3 | Büyük düşünürler için tarih zaman çizelgesi | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
4 | Teknolojinin felsefi temelleri | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
5 | Teknolojiye ilişkin sorular | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
6 | Kombinasyon ve yapılar | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
7 | Olgular, bilim ve teknoloji | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
9 | Mühendislik tasarımları | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
10 | Teknolojilerin kökenine dair | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
11 | Yapısal derinlik | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
12 | Yeniden yapılandırmalar | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
13 | Dönüşümün mekanizmaları | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
14 | Teknoloji ve insan | İlgili bölüm kaynaktan okunabilir |
Kaynak |
Akpolat, O. (2017). Teknolojinin Mekanik, Metabolik ve İnsancıl Yapısı. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology. Yaz/Summer – Cilt/Vol: 8 ‐ Sayı/Num: 28 |
Koyuncu, N., Akpolat, O. (Danışman), ,(2022),Teknolojik Değişimler açısından Sürdürülebilir Çevre Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üni., Fen. Bil. Ens.,Çevre Bilimleri Anabilimdalı Harwood, J., (2010), Philosophy: A Beginner’s Guide, To The Ideas Of 100 Great Thinkers, Quercus, New York-London Wheeler, M., (2011), Martin Heidegger, Stanford, Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries,/heidegger /#pagetopright Franssen, M., Lokhorst, G-J., Van de Poel, I .,(Adviser), (2018), Philosophy Of Technolgy, Stanford, Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/technology/ Woodford, C., (2021), Technoogy Time Line, (Kronolojik Bilgi), https://www.explainthatstuff.com/timeline.html, 23.09.2021 Arthur, B., (2009). The Nature of Technology. Penguin Books Limited. (Çeviren: İ. Çetin: Teknolojinin Doğası Nedir ve Nasıl Evrilir. Optimist Yayınları. 2011), Önsöz |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirilir. | X | |||||
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |