Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VERİ TABANI VE VERİ TABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kevser ŞAHİNBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kevser ŞAHİNBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin veri tabanı kavramını ve veri tabanının bir yazılımın temel unsuru olduğunu ayrıca SQL dilini etkin bir şekilde öğrencilere kazandırmak ve bu dili kullanacağı platformları öğrencilere öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Veritabanı Sistemlerine Giriş, Veri fazlalığının, tutarsızlığının önlenmesi. Eş zamanlı erişimin önemi,Varlık İlişkisel Model, İlişkisel Model, Bensne Tabanlı Veirtabanı Tasarımı Kavramaları. Varlıklılar Arası İlişki Türleri Biri bire bir, Bire Çok, Çok-a Bir, Çok-a Çok ilişkiler.,Veri Tabanı Şema tasarımı Birincil anahtar, attribute (özellik), kayıt kavramları. Yardımcı tabloların tasarımı ve önemi. Varlık tabloları, İlişki tabloları. . Eş zamanlı erişime uygun şema tasarımı., İlişkisel Cebir, veri tabanı sorgulamarında kullanılan mantık, ve matematiksel yöntemler.,SQL: Select, union, distinct, where, having, group by kavramları ve örnek sorgulamalar.,SQL:İnner join, outer join, bulk select kavramları ve örnek sorgulamalar.,MS SQL ile vertabanı Tasarımı,Arasınav,MS SQL ile veritabanı Tasarımı, örnek uygulama geliştirme,Web tabanlı Veri tabanı tasarımı ,Web tabanlı Veri tabanı tasarımı ve yöntemi, örnek uygulama geliştirme,Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi ve idame., Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi ,Genel Tekrar ve Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Veritabanı kavramını ve dosya sistemlerini kavrayabilecektir. | 9 | A |
1.1. Veri kavramnıı tanımlar. | 6, 9 | A |
1.2. Dosya sistemlerini listeler. | 6 | A |
2. VTYS avantajlarını kavrayabilecektir. | 6, 9 | A |
2.1. atomisitiyi tanımlar | 6, 9 | A |
2.2. Eş zamanlı erişimi irdeleler. | 6, 9 | A |
2.3. Veri güvenliğini ifade eder. | 6, 9 | A |
2.4. Veri bulma kolaylığını VTYS çerçevesinde irdeler. | 6 | A |
3. Varlık ilişkisel modeli her hangi bir yazılım için şematik olarak kurabilecektir. | 2, 6 | A |
3.1. İlişkisel veritabanının temel özelliklerini listeler. | 6 | A |
3.2. Anahtar, ilişki kavramlarını açıklar. | 6 | A |
4. SQL diliyle veritabanı üzerinde sorgulamalar yapabilecektir | 2, 6 | A |
4.1. SQL komutları ile kayıt ekleme, silme, güncelleme işlemlerini gerçekleştirir. | 6 | A |
4.2. SQL dilinde kullanılan operatörleri ve görevlerini açıklar. | 6 | A |
4.3. Veriler üzerinde filtreleme işlemleri uygular. | 6 | A |
4.4. İç içe sorgular kullanır. | 6 | A |
5. C# , VB gibi diller içinde SQL dilini gömülü olarak kullanabilecektir. | 5, 6 | A |
5.1. SQL Server hizmetlerini çalıştırır. | 6 | A |
5.2. Viewler geliştirir. | 6 | A |
6. Web tabanlı veri tabanı uygulamaları tasarlayabilecektir. | 6 | A |
6.1. Web tabanlı uygulamaya veri tabanı bağlantısı ekler. | 6 | A |
6.2. Kendi fonksiyonlarını tasarlar. | 6 | A |
7. Yazılıma veritabanı açısından bakıp bütünü görebilecektir. | 6 | A |
7.1. İleri seviyeli SQL komutları geliştirir. | 6 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veritabanı Sistemlerine Giriş, Veri fazlalığının, tutarsızlığının önlenmesi. Eş zamanlı erişimin önemi | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
2 | Varlık İlişkisel Model, İlişkisel Model, Bensne Tabanlı Veirtabanı Tasarımı Kavramaları. Varlıklılar Arası İlişki Türleri Biri bire bir, Bire Çok, Çok-a Bir, Çok-a Çok ilişkiler. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
3 | Veri Tabanı Şema tasarımı Birincil anahtar, attribute (özellik), kayıt kavramları. Yardımcı tabloların tasarımı ve önemi. Varlık tabloları, İlişki tabloları. . Eş zamanlı erişime uygun şema tasarımı. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
4 | İlişkisel Cebir, veri tabanı sorgulamarında kullanılan mantık, ve matematiksel yöntemler. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
5 | SQL: Select, union, distinct, where, having, group by kavramları ve örnek sorgulamalar. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
6 | SQL:İnner join, outer join, bulk select kavramları ve örnek sorgulamalar. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
7 | MS SQL ile vertabanı Tasarımı | Uygulamalı örnek |
8 | Arasınav | |
9 | MS SQL ile veritabanı Tasarımı, örnek uygulama geliştirme | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
10 | Web tabanlı Veri tabanı tasarımı | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
11 | Web tabanlı Veri tabanı tasarımı ve yöntemi, örnek uygulama geliştirme | Örnek uygulama |
12 | Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi ve idame. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
13 | Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
14 | Genel Tekrar ve Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi |
Kaynak |
Veritabanı Sistemleri Dersi: Teoriden Pratiğe, N. ERCİL-ÇAĞILTAY ve G. TOKDEMİR, 2010 |
Okuma Listesi 1. Veritabanı kavramı ve MS-SQL uygulamaları, Telciler, Coşkun, yazar, 2013 2. Database Mangement Systems, R. Ramakrishnan, J.Gehrke, Third Edition – Mc Graw Hill. 3. Database System Concepts Avi Silberschatz, Henry F. Korth, S. SudarshanSeventh Edition, 2019 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | ||||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VERİ TABANI VE VERİ TABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kevser ŞAHİNBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kevser ŞAHİNBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin veri tabanı kavramını ve veri tabanının bir yazılımın temel unsuru olduğunu ayrıca SQL dilini etkin bir şekilde öğrencilere kazandırmak ve bu dili kullanacağı platformları öğrencilere öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Veritabanı Sistemlerine Giriş, Veri fazlalığının, tutarsızlığının önlenmesi. Eş zamanlı erişimin önemi,Varlık İlişkisel Model, İlişkisel Model, Bensne Tabanlı Veirtabanı Tasarımı Kavramaları. Varlıklılar Arası İlişki Türleri Biri bire bir, Bire Çok, Çok-a Bir, Çok-a Çok ilişkiler.,Veri Tabanı Şema tasarımı Birincil anahtar, attribute (özellik), kayıt kavramları. Yardımcı tabloların tasarımı ve önemi. Varlık tabloları, İlişki tabloları. . Eş zamanlı erişime uygun şema tasarımı., İlişkisel Cebir, veri tabanı sorgulamarında kullanılan mantık, ve matematiksel yöntemler.,SQL: Select, union, distinct, where, having, group by kavramları ve örnek sorgulamalar.,SQL:İnner join, outer join, bulk select kavramları ve örnek sorgulamalar.,MS SQL ile vertabanı Tasarımı,Arasınav,MS SQL ile veritabanı Tasarımı, örnek uygulama geliştirme,Web tabanlı Veri tabanı tasarımı ,Web tabanlı Veri tabanı tasarımı ve yöntemi, örnek uygulama geliştirme,Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi ve idame., Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi ,Genel Tekrar ve Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Veritabanı kavramını ve dosya sistemlerini kavrayabilecektir. | 9 | A |
1.1. Veri kavramnıı tanımlar. | 6, 9 | A |
1.2. Dosya sistemlerini listeler. | 6 | A |
2. VTYS avantajlarını kavrayabilecektir. | 6, 9 | A |
2.1. atomisitiyi tanımlar | 6, 9 | A |
2.2. Eş zamanlı erişimi irdeleler. | 6, 9 | A |
2.3. Veri güvenliğini ifade eder. | 6, 9 | A |
2.4. Veri bulma kolaylığını VTYS çerçevesinde irdeler. | 6 | A |
3. Varlık ilişkisel modeli her hangi bir yazılım için şematik olarak kurabilecektir. | 2, 6 | A |
3.1. İlişkisel veritabanının temel özelliklerini listeler. | 6 | A |
3.2. Anahtar, ilişki kavramlarını açıklar. | 6 | A |
4. SQL diliyle veritabanı üzerinde sorgulamalar yapabilecektir | 2, 6 | A |
4.1. SQL komutları ile kayıt ekleme, silme, güncelleme işlemlerini gerçekleştirir. | 6 | A |
4.2. SQL dilinde kullanılan operatörleri ve görevlerini açıklar. | 6 | A |
4.3. Veriler üzerinde filtreleme işlemleri uygular. | 6 | A |
4.4. İç içe sorgular kullanır. | 6 | A |
5. C# , VB gibi diller içinde SQL dilini gömülü olarak kullanabilecektir. | 5, 6 | A |
5.1. SQL Server hizmetlerini çalıştırır. | 6 | A |
5.2. Viewler geliştirir. | 6 | A |
6. Web tabanlı veri tabanı uygulamaları tasarlayabilecektir. | 6 | A |
6.1. Web tabanlı uygulamaya veri tabanı bağlantısı ekler. | 6 | A |
6.2. Kendi fonksiyonlarını tasarlar. | 6 | A |
7. Yazılıma veritabanı açısından bakıp bütünü görebilecektir. | 6 | A |
7.1. İleri seviyeli SQL komutları geliştirir. | 6 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veritabanı Sistemlerine Giriş, Veri fazlalığının, tutarsızlığının önlenmesi. Eş zamanlı erişimin önemi | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
2 | Varlık İlişkisel Model, İlişkisel Model, Bensne Tabanlı Veirtabanı Tasarımı Kavramaları. Varlıklılar Arası İlişki Türleri Biri bire bir, Bire Çok, Çok-a Bir, Çok-a Çok ilişkiler. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
3 | Veri Tabanı Şema tasarımı Birincil anahtar, attribute (özellik), kayıt kavramları. Yardımcı tabloların tasarımı ve önemi. Varlık tabloları, İlişki tabloları. . Eş zamanlı erişime uygun şema tasarımı. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
4 | İlişkisel Cebir, veri tabanı sorgulamarında kullanılan mantık, ve matematiksel yöntemler. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
5 | SQL: Select, union, distinct, where, having, group by kavramları ve örnek sorgulamalar. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
6 | SQL:İnner join, outer join, bulk select kavramları ve örnek sorgulamalar. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
7 | MS SQL ile vertabanı Tasarımı | Uygulamalı örnek |
8 | Arasınav | |
9 | MS SQL ile veritabanı Tasarımı, örnek uygulama geliştirme | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
10 | Web tabanlı Veri tabanı tasarımı | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
11 | Web tabanlı Veri tabanı tasarımı ve yöntemi, örnek uygulama geliştirme | Örnek uygulama |
12 | Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi ve idame. | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
13 | Veritabanı güvenliği, erişim yönetimi | İlgili bölüm kitaptan okunacak. |
14 | Genel Tekrar ve Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi |
Kaynak |
Veritabanı Sistemleri Dersi: Teoriden Pratiğe, N. ERCİL-ÇAĞILTAY ve G. TOKDEMİR, 2010 |
Okuma Listesi 1. Veritabanı kavramı ve MS-SQL uygulamaları, Telciler, Coşkun, yazar, 2013 2. Database Mangement Systems, R. Ramakrishnan, J.Gehrke, Third Edition – Mc Graw Hill. 3. Database System Concepts Avi Silberschatz, Henry F. Korth, S. SudarshanSeventh Edition, 2019 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | ||||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |